Hur länge håller sig en öppnad kornsäck?

C

Chough

Har en känsla av att den här frågan har kommit upp förut..Men kunde inte hitta nått svar.. :smirk:

Alltså, jag köpte en säck kornkross till min häst i början på november. Hur länge håller kornet? Kan jag använda det nu?

Nej det bör ju inte göra. När kornet är krossat så håller det max 2 veckor pga att fettet i kornet härsknar.
Så det har inget med att göra när du öppnade säcken - utan när kornet krossades!

usch då..det var ju lite jobbigt. Bara att slänga då.. :smirk:
Men vad händer om man råkar ge hästen korn som är en månad gammalt? :confused:

Jag hade nog slängt kornet, det är ju ingen mening att ge hästen ngt som troligvis inte gör ngn nytta då det härsknat...

japp, jag har slängt det nu..
Men frågan är om det är skadligt eller så att ge hästen gammalt korn?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur