Hur länge håller sig en öppnad hösilagebal?

P

Paavo

Jag har 3 hästar som idag går på fri tillgång av hö.
Nu funderar jag på att till nästa år börja med hösilage istället. Problemet är väl att dom kanske inte hinner äta upp det innan det blir dåligt. På vintern funkar det nog men hur går det på våren och hösten?
Finns det nån som har erfarenhet av det?

Sv: Hur länge håller sig en öppnad hösilagebal?

Vår och höst håller en bal ungefär 2-4 dagar. På vintern kan de hålla sig fräscha över veckan om det är ordentligt kallt.
Får du inte tag i balar av passande storlek kan det ju vara ett alternativ att använda hö höst och vår och hösilage under vintern?

japp. det håller dåligt vår/sommar/höst. köper därför in 50 kg balar till den perioden. vintertid har jag 300 kg balar.

Vi fodrade 3 hästar på lösdrift med 400kg balar i mitt tidigare stall.
Den gick åt på en vecka.
Aldrig att vi hade en bal som var i närheten av att bli/vara dålig.
De höll sig fräscha hela tiden.
Dessa hästarna gick en riktigt stor hage vilket gjorde att de rörde på sig en del under dagen. De stog alltså inte och åt hela tiden.

Tre dagar max enligt min åsikt, vår som vinter... Andra har upp till en vecka men mögelpartiklarna syns inte i våra ögon så för mig är de obegripligt hur man kan säga att det är fräscht så länge.
Det är min åsikt iaf.

Det beror helt på ensilagebalens hygiensiska kvalite när man öppnar den, samt väder och vind och ts halt i balen. Vår/sommar bör man inte räkna med att den är fräch längre än ca 3 dagar. Men vintertid håller den betydligt längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka