Hur länge håller marmeladen?

Praefatio

Trådstartare
Jag blev utelåst i tre dagar och mina två liter outspädda fläderblomssaft, som stod i kylen och skulle silas + frysas in samma dag som jag låste mig ute, möglade :( Det var bara att slänga och jag är jättebesviken. Min kompis muntrade upp mig genom att lova att plocka några kilo rabarber till mig, och jag ska få komma till henne och plocka hallon nästa vecka när de är riktigt mogna och fina. Jag ska göra en del saft att frysa in men är också sugen på att göra marmelad.

Problemet är att ju att vi inte äter marmelad jätteofta. Visst kan man göra och ge bort, men lite vill jag allt spara själv... Hur länge håller sig marmeladen om man använder syltsocker och kokar burkarna samt förvarar marmeladen i kylen? Min farmor brukar göra plommonmarmelad (fast jag ska göra vin av hennes plommon i år istället) och då får vi hem fyllda burkar där hon har täckt marmeladen med ett lager vax. Har för mig att den brukar hålla jättelänge med vaxet på, stämmer det? Hur lång tid tar det från det att man börjar använda marmeladen tills dess att den möglar om man är noga med att använda rena skedar när man tar osv?

Jag har blivit skitnojjig nu tack vare att saften möglade, den besvikelsen vill jag inte genomgå igen.

Sv: Hur länge håller marmeladen?

Jag gör aldrig marmelad men väl gelé och den håller sig väldigt länge när den har ett paraffinlager på.

Awesome, som jag trodde då! Vart får man tag på paraffin? För inte smälter man väl ett ljus...?

Tidigare har man iallafall kunnat köpa paraffin i mataffären, så kolla på nån större affär tex Ica Maxi! Det är som små pluttar som man smälter i en liten burk i vatten bad och sen häller över sylt/marmelad/gele så det blir ett lager på säg 5-7mm. Sen när man ska äta av sylten tar man ju bort paraffinlagret och är man då smart så diskar man av det så man blir av med alla syltrester och sen kan man smälta om det och återanvända det till nästa år!

Hittade en länk, såhär ser förpackningen ut!

Jag gör både sylt och marmelad och de håller lätt ett helt år utan att bli dålig.

Vi har till och med 2 år gamla plommonmarmelatburkar som står i kylen. Smakade på en häromdagen och den smakade likadant som när de var nygjorda!

Gud vad bra, tusen tack! Vad smart att man kan återanvända också.

Jag misstänkte det, jag brukar alltid hitta plommonmarmeladen längst in i kylskåpet någon gång framåt vårkanten, mina föräldrar gillar den inte men jag blir jätteglad för jag älskar den. Då brukar den inte vara dålig i alla fall, trots att den stått länge.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka