Hur länge håller hösilage?

Linnea_

Trådstartare
Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett torrt hösilage, gärna minst 70% ts, och ska fodra en-två hästar. Tänkte förvara balarna på höskullen om det är små balar, annars ute.... det är bara under vintern när det är riktigt kallt som jag ska använda hösilaget, så alltid vid minusgrader.Hur länge är det rimligt att en öppnad bal håller? :confused:

Sv: Hur länge håller hösilage?

är det kallt skulle jag säga upp till en vecka. Vi har en "torr" hösilagebal nu som började "bränna" dvs bli varm, så det blev till att "linda upp" hela balen och vädra den och avstanna bränningen. Men det tar väldigt stor plats.

Förra vintern hade vi hösilage (men jag var bara medryttare då) och det höll i flera veckor. Men det understa brukade bli dåligt till slut. Jag vill veta hur stora balar som jag kan leta efter. Tyvärr har jag svårt att hitta de under 50 kg som skulle vara perfekt. :-/

Det beror på så mycket, och kan variera från bal till bal.

De första vi öppnade i våras (början av april?) höll faktiskt en dryg vecka, sedan dalade hållbarheten med tiden. De balarna låg på drygt 50% TS.

För några år sedan fodrade vi med silage i juni, de balarna låg väl på 65% skulle jag tro. De höll 1-3 dagar.

Har svårt att säga hur länge de normalt sett räcker vintertid, för då går det åt så mycket att de aldrig får chans att bli gamla. Men uppemot en vecka har vi haft utan problem oberoende av TS-halt, under perioder då det gått mindre mängd.

Det beror mycket på temperaturen där det förvaras, ju kallare ju längre håller det. Så om det är tillräckligt kallt kan det hålla i tio dagar precis som det kan bli dåligt på bara någon dag när det är riktigt varmt.

Har samma vintrar som dej, bor norröver. Fordrar med torrt hösilage balar på i snitt 70 ts och det håller utan problem i 2-2,5 vecka om du har det väl täckt på pall eller svalt i lada. Brukar börja fodra med hösilage i oktober och höll på med sista balen till april men det var gränsfall då det på vårkanten oftast fort går värme i balar som inte konsumeras på3-4 dgr trots skugga och nattemp runt noll. Hade tur med nattemp och bal på sista. Stora balar har två hästar på detta. Beroende på pressätt, ts halt och plastning varierar hållbarheten inte alla som kan konsten att pressa bra. Hör med bonden vilka som köper och kolla runt lite. / Lycka till!

Det är ju ganska många faktorer som spelar in. Den hygieniska biten spelar roll med, likaså ts halten. Ju torrare, desto längre hållbarhet, ju kallare..likaså. Generellt 1-2 veckor..kanske mer, kanske mindre..vem vet ?. Du får känna, lukta och se. En del anser att: sprider man ut..så håller det längre. Men sprider man ut och typ torkar upp balen så försämras den hygieniska kvalliten ganska fort.

3-5 dagar borde nog gälla i högsommarvärme ;)

Jag säger max en vecka vintertid. Det spelar ingen roll om det är torrt eller blött, faktum är att torrt ofta håller sämre hygiensisk kvalitét, över 70% TS ökar risken för mögel (som inte syns). Men vi pratar ändå om dagar. Nedbrytningsprocessen börjar så fort du öppnar balen (eller om det kommer minsta hål i plasten) och det syns/känns inte!
Att det inte luktar konstigt eller är en massa ludd betyder inte att det är helt fräscht!

Högsommarvärme en dag skulle jag å det bestämdaste säga! Jag använder småbalar eller torrhö på sommaren, skulle aldrig i livet våga fodra med hösilage i mer än ett par dagar max under högsommarvärme....

Vi har högt ts på våra balar och vintertid klarar en bal sig en vecka i alla fall, det är ungefär så länge de räcker.

Vårtid/varmt så håller de bara ett par dagar, säg max 3 innan jäsningen kommer igång..

Tack för alla svar, det verkar vara lite olika ;-) som jag Skrev ska jag bara fodra med det när det är för kallt för att vattna torrhö (det är en hosthäst).

Men om det bara är en häst du ska ge det till är det väl smartast att köpa småbal? Visst är de lite dyrare men klart vettigare än att behöva kasta en massa!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 282
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur