Hur länge får man tävla?

C

claraB

Hej!
Hur länge får man tävla c-ponny i hoppning? Är det någon som vet hur länge man får tävla ponny överhuvudtaget?
Tackkk

Sv: Hur länge får man tävla?

I avdelning A till och med året du fyller 18 år, om det är en vuxen ponny. Är det en ungponny finns ingen övre åldersgräns men ekipaget ska vara proportionerligt. Då rider man i avdelning B.
I avdelning B får du rida så länge du vill om ekipaget är proportionerligt. (C- och D-ponny)

B-ponny har normal åldersgräns på 13 år i hoppning. För ungponny ingen övre åldersgräns på ryttaren sålänge ekipaget är proportionerligt.

Man får tävla c ponny till då du fyllt arton år, men om du tex fyller i mars så får du tävla ponnyns året ut alltså enda tills december.
Men man får ju tävla Avd B längre, Gränsen för B ponny är 13 år.
Däremot kan man tävla ponny så länge du vill även om du är 20 år kan du tävla ponny, MEN då måste man anmäla det jag tror att det är svenska ridsportsförbundet. Men man får bara tävla tillsammans med stora hästar.

Avd. B = För unghästar (de får ej tävla i avd. A)
Avd. A = "vuxna" hästar, dessa får starta i avd. B om man vill..

Däremot kan man tävla ponny så länge du vill även om du är 20 år kan du tävla ponny, MEN då måste man anmäla det jag tror att det är svenska ridsportsförbundet. Men man får bara tävla tillsammans med stora hästar.

Om du läser i TR-ändringarna för 2007 så ser du att vuxna ryttare får starta vuxna ponnyer i avdelning B på ponnytävlingar. Gäller C- och D-ponnyer. Precis som jag skrev i mitt svar.
Man kan välja att ta upp ponnyn till hästklasser om man vill. Nackdelen då är att ingen annan heller får tävla ponnyn som ponny.

aha okej :) nej visste jag faktiskt inte, har aldrig tävlat i unghästklass :p

Nepp, tur att de finns sådana som du som håller ordning på sånt :idea: :D

Haha du får starta en klubb med Dark_iris :D
Hon kan ALLT :eek: :D (vilket e bra de) :p

Haha du får starta en klubb med Dark_iris :D
Hon kan ALLT :eek: :D (vilket e bra de) :p

Jo, jag brukar vara populär att fråga om saker när det gäller tävlingar ;) Rabblar bedömningar och höjder och bettregler som ett rinnande vatten. Jag skulle vilja bli överdomare vilket inte förvånar någon :p

Bra de ;) :) Behövs fler överdomare som verkligen "kan" sin sak, och säger till dumma ryttare som slår sina hästar :devil: :mad:

Får man starta en vuxen häst i avd b ponnyklasser! Får jag då komma med mitt halvblod och hoppa då??Snääälla!!:angel: :angel:

*oseriöst*

:D

Bra de ;) :) Behövs fler överdomare som verkligen "kan" sin sak, och säger till dumma ryttare som slår sina hästar :devil: :mad:

Jadå, dock ska jag inte bli en sån övernidisk domare som gnäller så fort ryttaren petar lite på sin pålle med spöt. De domarna är inte heller bra. Lagom är bäst i landet lagom ;) (Jag som egentligen är allt annat än lagom :p )
Men visst, fler domare som själva är aktiva inom sporten är bra :)

Får man starta en vuxen häst i avd b ponnyklasser! Får jag då komma med mitt halvblod och hoppa då??Snääälla!!:angel: :angel:

*oseriöst*

:D

Ptja, eftersom halvblod finns också med ponnymått så välkommen :p :rofl:

(Jag skrev väl inte så någonstans va? Jag kan inte hitta det men man blir ju lätt hemmablind :crazy: )

Vadå hur länge får man då tävla D-ponny? tills man är 20?? eller??:o:)

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka