hur länge efter vaccinering `?

F

Falskhet_

Hej :D
Hur länge efter vaccinering tycker ni man ska kunna rida lite normalt. tex. rida i skogen trava och galoppera lite lätt. Tacksam för svar :D

Sv: hur länge efter vaccinering `?

okej, för jag har hört man inte ska anstränga hästen för det kan ge något att hjärtat tar skada?:confused: har ja helt fel då?

Jag brukar låta min häst vila/skritta dagen efter, sen rider jag som vanligt.

okej, för jag har hört man inte ska anstränga hästen för det kan ge något att hjärtat tar skada?:confused: har ja helt fel då?

Det har jag också i alla tider hört men jag frågade en veterinär för nåt år sedan och hon sa att det var förr när man använde en annan sorts vaccin. Hon snackade nåt om "levande" vaccin? Men jag är rädd för att jag inte kommer ihåg vad hon menade. Kanske PL kan svara? :confused: :)

Har någon ett vettigt svart? :P haha :D min häst vaccinerades i fredags. igår var jag ute och gick med henne i 30 min. kan jag rida henne idag och trava å sånt?

Jag har ju redan svarat, du kan rida som du beskrivit om hästen verkar normal.
Att träna en häst hårt(det du beskriver är inte det) med en infektion i kroppen kan som du skriver vara farligt för hjärtat.
Hård träning o annan stress kan dessutom försämra vaccinets effekt.
Dagens vacciner är inaktiverade(avdödade) vilket innebär att man inte får någon lätt form av influensa utan bara en reaktion från immunsystemet.
PL

skulle bara medela att jag inte red idag:p mest för jag inte orkade :p men imon får hon gå då ska hon även skos :D

okej.. jo det är det min häst får :p ska hopptävla på onsdag så ska bara ta det lungt med henne imorgon och sedan på tisdag ska ja trava och arbeta henne så hon blir lite motonerad :D

men gud... det är ju 1 veckas vila bara för en vacc. spruta....:eek:

men alla gör som dom vet bäst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI