Hur länge är en hingst verksam i aveln?

Casandora

Trådstartare
Jag har kollat runt lite på internet och försökt söka mig till någon slags medelålder eller dylikt på hur länge en hingst är verksam i aveln, men inte hittat mycket. Är själv inte särskilt insatt i aveln, men det är väl aldrig försent att börja lära sig? :)

Har man öht någon "övre åldersgräns" på hingstarna eller är det bara att tuta och köra så länge det går?
Gör man något typ fertilitetstest eller något?

Frågar mest av nyfikenhet (och kanske lite för framtiden ;)) då jag såg en mycket vacker herre till salu för ett tag sen, B-ponny, 22 år iår, betäckte år 2011 9 ston varav 7 konstaterade dräktiga på första språnget.

Sv: Hur länge är en hingst verksam i aveln?

Den enda av dina frågor som egentligen går att svara på är att det inte finns någon övre åldersgräns. Briars pappa är 31 i år och fortfarande verksam.

En hingst kan dö, bli exporterad, kastrerad med mera så en hingst behöver inte stanna som avelshingst i det land han en gång godkändes i. Eller så kan han få sänkt avelsvärdebokstav och tas ur aveln. Det finns massor av tänkbara scenarion.

Givetvis är jag väl medveten om att en häst kan dö, bli exporterad och kastrerad m.m.

Nu var jag mer bara nyfiken på OM det fanns någon slags medelålder eller något hur länge en hingst brukar kunna vara verksam.

Om man kan/brukar ta några slags prover? Och som i exemplet jag tog upp om 22åringen som betäckte 9 ston varav 7 konstaterat dräktiga på första språnget, antar att detta är en bra prestation för att "ha några år på nacken".

Jag ber om ursäkt om det var en dum fråga..

Magini är född 82, så "bara" 30 år än. Är han fortfarande verksam? Vet att han fick avkommor förra året, men inte att han betäckte också. Häftigt att han är fertil så högt upp i åren :love:

Knapplån

New Foresthingsten Miclas Activ RNF 100 hade 100% dräktighet 2010 på 6 ston, då var han 26 år. 2011 som 27-åring har han betäckt 11 ston, jag tror nio av dem är kollade och konstaterat dräktiga.

Äsc då, räknade jag fel på ett år;)

I alla fall så var hans pappa Maraton fertil efter 30.

Det finns hingstar som av någon anledning blir sterila ganska tidigt, jag vet två shettishingstarar som var 7 resp 13 när de konstaterades vara sterila. Men å andra sidan kan de vara fertila väldigt länge också. I somras hade jag en 23-årig hingst på station och han fick alla "icke-krångelston" dräktiga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka