Hur länge är det rimligt att vänta på att en order ska skickas?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Long story short:
Beställde en produkt på kvällen söndagen den 28/4, från ett svenskt företag, baserat i Sverige. Produkten var tillsynes inte restlistad. Företaget hade skrivit på sin hemsida att de normalt sett skickade ordrar samma dag vid beställning före kl. 16, och nästkommande vardag om man beställde på en helg. Hade absolut ingen brådska att få produkten så, men räknade väl ändå med att få den åtminstone senast i början av den här veckan, med tanke på att det var lite helgdagar och så i förra veckan. När jag nu inte hört någonting tidigare ikväll gick jag in på min order, bara för att se hur långt paketet kommit, då jag tänkte att det i värsta fall kanske fastnat i posten eller så. När jag slog upp spårningsnumret visade det sig att paketet inte ens var inlämnat/skickat från företaget än! 😱 Utan statusen var: Vi inväntar paket från avsändaren". Idag, 6/5, på kvällen. Efter 1 vecka och 1 dag, när paketet skulle gått iväg förra måndagen enligt informationen på hemsidan. Har inte heller fått något mail eller andra tecken på att produkten skulle vara restlistad eller dylikt. Inte handlat av företaget tidigare, men de hade typ 8/10 i betyg hos Trustpilot, så det verkade ju seriöst. Betalade med Klarna/kreditkort, så pengarna drogs direkt, om nu det spelar någon roll i sammanhanget.
Vad hade ni gjort i min sits? Maila företaget och fråga verkar inte gå, de har dessvärre inte någon mailadress, men annars då?
 
Long story short:
Beställde en produkt på kvällen söndagen den 28/4, från ett svenskt företag, baserat i Sverige. Produkten var tillsynes inte restlistad. Företaget hade skrivit på sin hemsida att de normalt sett skickade ordrar samma dag vid beställning före kl. 16, och nästkommande vardag om man beställde på en helg. Hade absolut ingen brådska att få produkten så, men räknade väl ändå med att få den åtminstone senast i början av den här veckan, med tanke på att det var lite helgdagar och så i förra veckan. När jag nu inte hört någonting tidigare ikväll gick jag in på min order, bara för att se hur långt paketet kommit, då jag tänkte att det i värsta fall kanske fastnat i posten eller så. När jag slog upp spårningsnumret visade det sig att paketet inte ens var inlämnat/skickat från företaget än! 😱 Utan statusen var: Vi inväntar paket från avsändaren". Idag, 6/5, på kvällen. Efter 1 vecka och 1 dag, när paketet skulle gått iväg förra måndagen enligt informationen på hemsidan. Har inte heller fått något mail eller andra tecken på att produkten skulle vara restlistad eller dylikt. Inte handlat av företaget tidigare, men de hade typ 8/10 i betyg hos Trustpilot, så det verkade ju seriöst. Betalade med Klarna/kreditkort, så pengarna drogs direkt, om nu det spelar någon roll i sammanhanget.
Vad hade ni gjort i min sits? Maila företaget och fråga verkar inte gå, de har dessvärre inte någon mailadress, men annars då?
Ring dem?
Eller kolla med kollinumret om det kanske redan finns hos det ombud som ska lämna ut det - systemen hänger inte alltid med som de ska... (fråga hos ombudet, alltså)
 
Ring dem?
Eller kolla med kollinumret om det kanske redan finns hos det ombud som ska lämna ut det - systemen hänger inte alltid med som de ska... (fråga hos ombudet, alltså)

Smart tips! Framförallt det senare, har inte tänkt på att det kunnat "hänga sig" på det sättet. :up:
 
Long story short:
Beställde en produkt på kvällen söndagen den 28/4, från ett svenskt företag, baserat i Sverige. Produkten var tillsynes inte restlistad. Företaget hade skrivit på sin hemsida att de normalt sett skickade ordrar samma dag vid beställning före kl. 16, och nästkommande vardag om man beställde på en helg. Hade absolut ingen brådska att få produkten så, men räknade väl ändå med att få den åtminstone senast i början av den här veckan, med tanke på att det var lite helgdagar och så i förra veckan. När jag nu inte hört någonting tidigare ikväll gick jag in på min order, bara för att se hur långt paketet kommit, då jag tänkte att det i värsta fall kanske fastnat i posten eller så. När jag slog upp spårningsnumret visade det sig att paketet inte ens var inlämnat/skickat från företaget än! 😱 Utan statusen var: Vi inväntar paket från avsändaren". Idag, 6/5, på kvällen. Efter 1 vecka och 1 dag, när paketet skulle gått iväg förra måndagen enligt informationen på hemsidan. Har inte heller fått något mail eller andra tecken på att produkten skulle vara restlistad eller dylikt. Inte handlat av företaget tidigare, men de hade typ 8/10 i betyg hos Trustpilot, så det verkade ju seriöst. Betalade med Klarna/kreditkort, så pengarna drogs direkt, om nu det spelar någon roll i sammanhanget.
Vad hade ni gjort i min sits? Maila företaget och fråga verkar inte gå, de har dessvärre inte någon mailadress, men annars då?
Börja med att ringa dem. Kolla sedan upp klarna köparskydd om du inte får tag på dem. Den kanske bara gäller om det betalas vid leverans men värt att kolla...
 
Kollade..
Men ge företaget en chans först.
Kanske kan vara leveransproblem till dem?
Du är säker på att du inte fått nåt mail som hamnat i skräppost?

29337
 
Hände mig också, vet inte om dom kanske använder DHL i mitt fall, men med posten tar det alltid max 1-2 vardagar från att företaget skickat paketet innan jag kan hämta ut.
Nu fick jag inte ens ett kolli-ID och står på hemsidan att varan är skickad för 4 dagar sedan.
 
Long story short = mer än en skärmsida i mobilen :D

Jag hade trott att det var spårningen som inte var uppdaterad och väntat ett par dagar till. De fick ordern förra måndagen, sen kom Valborg och 1 maj. Om inte paketet dykt upp onsdag-torsdag hade jag ringt dem.

Står det något om leveranstid någonstans på sajten?
 
Jag hade nog avvaktat någon dag till eftersom det varit mycket kortveckor nu och beroende på företag kanske mer att göra, men sen försökt få kontakt med företaget och kollat så att paketet verkligen är skickat.

Jag har skickat mycket paket (förvisso företagspaket) via jobbet med Schenker och DHL och enligt min erfarenhet brukar den första scanningen funka när det gäller terminalgods. Sen kan allt hända. ;) Men har paketet kommit in på terminal borde det vara scannat vid det här laget, tänker jag.
 
Long story short = mer än en skärmsida i mobilen :D

Jag hade trott att det var spårningen som inte var uppdaterad och väntat ett par dagar till. De fick ordern förra måndagen, sen kom Valborg och 1 maj. Om inte paketet dykt upp onsdag-torsdag hade jag ringt dem.

Står det något om leveranstid någonstans på sajten?

Hahaha har lite svårt att fatta mig kort... 😅

Ja, det stod att ordrarna skickas samma dag om de beställdes före 16.00 på vardagar, annars nästföljande vardag. Paketet står alltså som icke mottagit hos godscentral även nu på morgonen 7/5. Men ja, kanske ska ha lite mer is i magen helt enkelt. 😁
 
Jag hade nog avvaktat någon dag till eftersom det varit mycket kortveckor nu och beroende på företag kanske mer att göra, men sen försökt få kontakt med företaget och kollat så att paketet verkligen är skickat.

Jag har skickat mycket paket (förvisso företagspaket) via jobbet med Schenker och DHL och enligt min erfarenhet brukar den första scanningen funka när det gäller terminalgods. Sen kan allt hända. ;) Men har paketet kommit in på terminal borde det vara scannat vid det här laget, tänker jag.

Problemet är ju just att det står att det inte ens blivit inlämnat till terminal. Men som du säger, jag kanske ska ha lite is i magen tills slutet av denna vecka/början på nästa!
 
Hahaha har lite svårt att fatta mig kort... 😅

Ja, det stod att ordrarna skickas samma dag om de beställdes före 16.00 på vardagar, annars nästföljande vardag. Paketet står alltså som icke mottagit hos godscentral även nu på morgonen 7/5. Men ja, kanske ska ha lite mer is i magen helt enkelt. 😁
Då ska det ha gått iväg förra måndagen. Jsg skulle ge det ett dygn till.
 
Ja, den kom redan dagen efter (måndag 29/4, på fm)! Samtidigt kom spårningsnumret, men sen har det varit tyst..

Lär vara förra veckans helgdagar som gjort förseningarna. Du har både orderbekräftelse och spårningsnummer så jag hade gett det någon dag till innan jag ringt .

Att statusen står att varan är beställd men ej mottagen i systemet brukar inte betyda så mycket - sen är det ändrat vips och paketet framme . Ibland är varor inte hemma i lager hos själva leverantören men utan att vara restade- då har leverantören ett annat lager - ibland även utom landet, som varan hämtas från.

Jag beställde paket från ett par olika ställen samma vecka du gjorde och de tog bägge några dagar längre pga helg mitt i veckan. Du får ta i beaktning att pga helgdagarna mitt i veckan så även om paketet ”gått till nästa anhalt” kan det vara lite paus/försening gällande uppdateringen i systemen.

Jag hade gett det någon dag till men sen ringt och kollat.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp