Hur långa tömmar?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare evis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 384

evis

Trådstartare
Hur långa bör tömmarna vara vid körning (med rockard, slädar)? Det handlar alltså om hästar som är ca 150 cm höga. Har hört 12 m, 16 m - men vilket är "bättre"?

Sv: Hur långa tömmar?

Tömmarna ska vara så långa att du kan sitta på dem om du kör vanligt, men de ska inte vara så långa att du snor in dig i dem. Jag tror 12 meter är precis lagom och 16 meter blir väldigt långt!
Travtömmar är ju betydligt kortare, och ofta förseddamed öglor, men det är ju en helt annan sak.

:banana:

12 m låter lagom tycker jag i så fall. Beror ju på hur lång vagnen är också. Mät! Som säkerhetsgrej kan man knäppa fast tomänden med en karbinhake eller liknande i vagnen om du skulle tappa dem under körning eller om du ramlar ur eller välter!

Hade du tänkt att använda tömmarna även til ltömkörning så kan det vara skönt med lite längre, annars duger 12 meter bra=)

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 408
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 558
Senast: Roheryn
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
307
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka