Hur lång tid tar det innan hingstigheten försvinner

T

thorri

Kastrerade min 5-åriga hingst för snart tre månader sedan (liggande på klinik, dvs ingen risk för att någon testikelvävnad är kvar). Fortfarande funkar det inte att släppa ihop honom med vår valackflock. Har testat både med hela flocken - då rusade han runt, vallade flocken, slogs med flockledaren och försökte betäcka den mest ranglåga valacken (aj! :o ) - och med bara en valack, som jag brukar rida med och som han även har åkt transport med utan några som helst problem. Jag testade med denna valack igår och det funkade jättebra att bara släppa dem i en liten minihage, då gick de runt och betade. Så vi släppte efter en halvtimme in dem i den stora hage där min kille brukar gå ensam men då blev min häst väldigt aggressiv och jagade runt den andra valacken, som flydde. När den andra valacken inte kunde fly så bet min häst honom rejält. Som tur är fick vi ut den andre valacken och nu går alltså min häst ensam igen. :cry:
Hur länge ska det vara såhär? Känns så himla trist att han ska behöva gå ensam! Vi har separata sto- och valackflockar och jag vill ju absolut att min häst ska få komma in i valackflocken! Kan han lugna sig mer när stona slutar brunsta? Nu går han i hagen intill de andra valackarna, stona går i en hage en bit därifrån. Han verkar inte så överdrivet intresserad av stona faktiskt, på den punkten har han coolat ner sig ordentligt. Ger örtblandningar någon effekt? Jag får inte i honom munkpeppar (blä, säger han). Innan kastrationen gick han i hingstflock utan problem alls. Han har dock varit flockledare där länge. Hjälp, pliiis!! :bow:

Sv: Hur lång tid tar det innan hingstigheten försvinner

Eftersom han är så pass gammal så kan det ta sin lilla tid. En av våra hingstar som kastrerades senare i livet (runt 7 år) blev inte "riktig" valack förren efter något år.

Men kan inte bara valacken och den kastrerade hingsten gå ihop tills hormonerna lungnat sig mer?

Mvh

Tora

En av anledningarna till att han reagerade i sin hage kan ha varit just för det var hans. Prova släpp ut dem i en okänd hage eller en (den andre :o ) valacken är van vid.

Jag har också haft en hingst (halvblod) kastrerad vid 5-årsålder, han förblev hingstig i hela sitt liv, gick dock bra att ha med valacker men förälskade sig i och försökte lite valhänt betäcka ston, framförallt fuxston, hade lite problem ibland att få honom lämna hagen med stona. Värsta hingstigheten var ju borta men han kunde snacka med mig när det inte passade i galoscherna och varna som hingstar gör, "är du dum så är jag dummare!" Så släppte han bettet och lättade lite fram och sa, "nästa gång blir det värre" - tja, då fick man hitta på något annat för att lura honom (e Furidant-Drabant), Frid över hans minne, en av mina favoriter.

Min var oxå sådan, jag släppte ihop med ett gammalt sto, han vågade inte göra ett dugg. Så kan du prova med ett sto (som INTE är brunstigt, så kan det hjälpa

Hade det inte varit för skaderisken hade ett dräktigt sto varit ännu bättre.

Min hingst råkade komma ihop sig med två gammelmärrar, Ej brunstiga eller dräktiga, han stod i ett hörn och stod olycklig ut när han upptäcktes. Obs Detta ska inte provas hemma. :D

vill inte låta negativ, men min häst blev kastrerad som 4-åring, och han är fortfarande väldigt hingstig. kan bara gå ihop med vissa hästar (ingen i nuvarande stallet tyvärr) för han slåss och vallar osv. Han har varit valack i 17 år nu.. :devil:. Men detta betyder ju inte att din häst inte kommer lugna ner sig, men det finns alltid en "risk" med att kasrera sent.

De kan vara hingstiga resten av livet om de blir kastrerade så sent, min ena valack är kastrerad som 4 åring(förra året) å jag förväntar mej inte att han någonsin ska bete sig som en "äkta" valack.Men det tycker jag bara är bra, för oftast är hingstar mkt trevligare till sättet.

Varför kastrera då? Är det bara spermierna du vill ha bort?

Tack för alla tips! :bow: Idag har jag varit och köpt Stroppy Gelding... Jag kastrerade främst för att jag ville ha honom som tävlingshäst och inte avelshingst och stående i vårt vanliga kollektivstall. Det hade varit omöjligt som hingst. Idag testade vi att släppa ihop honom med den andra (stackars) valacken i 5 minuter i minihagen på "neutral mark" bakom stallet och det gick bra. Fast den andra valacken var livrädd efter torsdagens flykt runt, runt i stora hagen. :crazy: Så vi försökte inget mer. Han får gå själv ett tag till. Han har funnit sig i den tillvaron, stackarn, och går där och betar. Hagen gränsar ju till valackhagen så han kan nosa på de andra över staketet och ser dem hela tiden. Men det gör ONT i mitt hjärta att han inte får gå med dem. Ska fortsätta rida med andra och så ett tag till. Sen vill jag absolut testa att släppa honom med valacken i "neutral hage" av lite större format! Jag tror också att det liksom var hans revir, när vi släppte dem i min valacks hage i torsdags.

Stroppy Gelding :confused:

Stroppig Valack :D

Vad är detta?

Det är en örtblandning som kan verka gynnsam för herrar som fortfarande tror att de är karlar, finns en variant som heter Stroppy Mare också, den är för damer med PMS. ;)

Personligen föredrar jag Hilton regulate på både sto och hingstig valack, det är i varje fall där som det bästa resultatet har blivit.

Förstod att det kunde vara ngt åt det hållet men ville ha det bekräftat. Vad kan stroppy tänkas betyda?

Kan berätta om mina erfarenheter av Stroppy Gelding. jag köpte en frieser 10 år gammal förra året. Han kom till Sverige som hingst i februari-04, kastrerades 3 dgr senare. Jg köpte honom i slutet av maj. Vi hade då ett sto hos oss och alla hästar går ihop.
Stoet brunstade naturligtvis då och jag gav Stroppy Gelding efter att han varit en dag hos mig. Han betäckte riktigt ordentligt dessutom.
Efter 3-4 dgr hade han lugnat ner sig, trots att stoet ff var brunstigt.
I maj det här året kom ett nyt sto igen. Då blev han återigen intresserad men inte som förra året. Han fick Stroppy Gelding igen och behövde bara äta det en brunst sen var han helt ointresserad.
Alla som jag har rekommenderat det här till åt sina nykastrerade hingstar har tyckt att det varit ett skitbra preparat.
Prova om du har problem. Det är inte dyrt heller, en burk räcker ca 3 månader och kostar runt 295:-

hmmmm. kan man tänkas blanda det i kaffet till sambon, månntro. :angel:

Har nu gett Stroppy Gelding i 4-5 dagar och tycker mig faktiskt märka skillnad, han är inte alls särskilt sugen på brudarna! ;) Snarare valackarna faktiskt, men så har det varit hela tiden. Jaja, all kärlek är vacker. :D

Jag fortsätter med örterna, rider med de andra och sen provar vi släppa ihop med hela valackflocken om ett par månader. Fick det rådet av en "hästkarl" idag, istället för att försöka med EN valack. De försöken har tyvärr misslyckats. Vi testade lite idag igen bakom stallet men det tog bara en halv sekund, så hade min häst jagat in den andra valacken in i stallet! Som tur var hann jag få tag på min häst innan (han stannade iofs självmant vid matbunken...) han jagade iväg efter, in i stallet. Det hade kunnat sluta illa. Den andre valacken hade sprungit in och ställt sig i hörnet i boxen längst in i stallet. Stackars. :cry:

Personligen så är jag jätteglad över din ambition att erbjuda din häst sällskap , allt för många har sina hästar ensamma vilket är grymt!

Om det hade varit min häst hade jag först erbjudit så mycket bevakad umgänge som möjligt , dvs över staket, i ridturer som du har gjort, sen så skulle jag använda mig av en hage han inte uppfattar som sin eller alls känner sig särskilt trygg i.

Jag hade nog hellre släppt med ett gäng hästar istället för bara en, risken finns ju att även om han till sist accepterar denna häst kan han ju när de släpps ihop med fler bli väldigt överbeskyddande över denna nyvunna vän och så skapas konflikter så istället. Med fler hästar har han ju fler att valla runt och hålla koll på vilket minskar belastningen ( på de andra hästarna) och konflikterna.
Så jag hade hellre släppt ihop med alla på en gång i en stor hage där de kommer undan från varandra. Innan utsläpp hade jag sett till att motionera honom ordentligt dvs så gott det går med tanke på kondition så att han är ordentligt trött och inte har massor av överskottsenergi, försök om du kan även trötta ut honom psykiskt innan utsläppet så han är trött i huvudet, kanske hitta på någon ny övning där han får tänka till eller rid där ni förut inte varit.

Släpp ut honom efter att hästarna fått mat så att de inte går och väntar på något och gärna en bit in på dagen så att de är lite småslöa, gärna även en varm dag som första dag.

så här hade jag gjort ! Lyck till och berätta hur det går. min erfarnehet är att: om man låter de gå för länge ensamma är risken att de blir förstörda socialt, de tappar språket och får svårt att funka ihop med andra hästar, detta oavsett kön eller kastrering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 480
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 026
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.