T
thorri
Kastrerade min 5-åriga hingst för snart tre månader sedan (liggande på klinik, dvs ingen risk för att någon testikelvävnad är kvar). Fortfarande funkar det inte att släppa ihop honom med vår valackflock. Har testat både med hela flocken - då rusade han runt, vallade flocken, slogs med flockledaren och försökte betäcka den mest ranglåga valacken (aj! ) - och med bara en valack, som jag brukar rida med och som han även har åkt transport med utan några som helst problem. Jag testade med denna valack igår och det funkade jättebra att bara släppa dem i en liten minihage, då gick de runt och betade. Så vi släppte efter en halvtimme in dem i den stora hage där min kille brukar gå ensam men då blev min häst väldigt aggressiv och jagade runt den andra valacken, som flydde. När den andra valacken inte kunde fly så bet min häst honom rejält. Som tur är fick vi ut den andre valacken och nu går alltså min häst ensam igen.
Hur länge ska det vara såhär? Känns så himla trist att han ska behöva gå ensam! Vi har separata sto- och valackflockar och jag vill ju absolut att min häst ska få komma in i valackflocken! Kan han lugna sig mer när stona slutar brunsta? Nu går han i hagen intill de andra valackarna, stona går i en hage en bit därifrån. Han verkar inte så överdrivet intresserad av stona faktiskt, på den punkten har han coolat ner sig ordentligt. Ger örtblandningar någon effekt? Jag får inte i honom munkpeppar (blä, säger han). Innan kastrationen gick han i hingstflock utan problem alls. Han har dock varit flockledare där länge. Hjälp, pliiis!!
Hur länge ska det vara såhär? Känns så himla trist att han ska behöva gå ensam! Vi har separata sto- och valackflockar och jag vill ju absolut att min häst ska få komma in i valackflocken! Kan han lugna sig mer när stona slutar brunsta? Nu går han i hagen intill de andra valackarna, stona går i en hage en bit därifrån. Han verkar inte så överdrivet intresserad av stona faktiskt, på den punkten har han coolat ner sig ordentligt. Ger örtblandningar någon effekt? Jag får inte i honom munkpeppar (blä, säger han). Innan kastrationen gick han i hingstflock utan problem alls. Han har dock varit flockledare där länge. Hjälp, pliiis!!