Hur lång tid tar det för mjukdelsskada att läka?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Midnattssol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 9 335
M

Midnattssol

Jag var med i en liten hästolycka för fyra veckor sedan och fick då ett rejält slag över underarmen. Först blev den rejält blå och svullen och jag hade svårt att ta i och spänna handleden/underarmen ordentligt.

Den värsta svullnaden gick dock ner efter ett par dagar och efter att ha skiftat i blått-lila-grönt-gult så återtog armen till sist sin normala färg. Men på ovansidan av underarmen gör det fortfarande väldigt ont så fort man nuddar det. Man kan ana ett svagt lila märke på ett ställe, men även där det inte syns gör det ont. Jag antar att det var där på ovansidan som den värsta smällen tog så det är där det blev mest skadat.
Men hur länge kan det sitta i egentligen? Det är ju som sagt fyra veckor sedan nu!
Fick samtidigt en smäll i ländryggen, vilket också gjorde sjukt ont, men det känns inte alls lika lika mycket längre som det känns i armen.

Det är ingenting som sprucket eller brutet (för det vet jag hur det känns:crazy:) utan det är nog bara mjukdelarna som fått sig en rejäl kyss.

Sv: Hur lång tid tar det för mjukdelsskada att läka?

Jag slog över med en häst och fick gå med kryckor i 2 veckor, det var också mjukdelarna som fick sig en ordentlig smäll.
Men jag var öm och hade blåmärken fyra, fem veckor efter det.
Det tar tid även om det "bara" är mjukskador.
Hoppas det blir bättre snart! :)

håller med föregående talare. DEt tar längre tid och gör mer ont än vad man kan tror.

Läste precis inne på hästvårdsforumet att man kunde räkna med ca ett års rehab vid en ordentlig muskelskada.
Då borde det kunna ta ett tag på oss människor också tycker jag! :p

Det enda jag kan komma på är en ordentlig lårkaka jag fick efter en hästspark. Det gjorde ont att gå i ca en månad och tog ytterligare tid innan det var helt borta, kanske två månader.

jag skadade tummen. den drogs lite får långt bakåt lixom.... Det tog ett år innan det slutatde göra ont i vissa lägen. Så.. låååång tid tar det!

det kan ta tid!

blev trampad av min lilla busfröken på låret när vi hoppade in henne (ja, jag undrar också vad jag gjorde under hästen!) och det tog ca 2 månader innan det slutade göra ont att nudda och jag har fortfarande (efter 2 år) en "grop" i låret. denna blir dock mindre och mindre med tiden så jag hoppas den kommer försvinna! :)

så, ja, det kan ta tiiiiid....!

Mjukdelsskador tar tid. Och har man fått sådan fet smäll att man har svårt att använda den eller de muskler som fått ta emot smällen så kan det vara en bra idé att visa upp det för att vara säker på att inga senor etc gått åt.

Jag har läst att en mjukdelsskada tar dubbelt så lång tid att läka som en enkel fraktur på samma ställe, om det stämmer vet jag inte men min erfarenhet säger att det iallafall stämmer på mej.

KL

Oj, visste inte att det kunde ta så lång tid!
Tänker jag efter så kan jag iofs förstå att det tar tid, det är ju en massa vävnad som måste läkas och byggas upp igen, men ändå.

Intressant det där med att det kan ta dubbelt så lång tid som en fraktur på samma ställe! Jag bröt den här handleden för några år sedan och då tog det ca 4-6 veckor för det att läka, så nu ska jag kolla hur lång tid detta kan ta:).

Tack för era svar, då behöver jag inte fundera så mycket mer på det:bow:!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka