Hur lång tid tar det för MANEN att växa ut??

milly

Trådstartare
Min medryttarhäst hade tydligen jättelång man när ägarna köpte henne för ett år sen men de klippte av den :cry: . Nu har de ångrat sig och ska spara ut den :) .

Hur lång tid tar det innan den blir lång igen? Hur fort växer det? De klippte av ca 3dm...
Hon har nu ca 1,5dm man.

Sv: Hur lång tid tar det för MANEN att växa ut??

Det tog nästan 1 1/2 år för mitt varmbold att få lång man igen! Trimmade den lite längre än en handsbredd sen fick den växa ut igen å nu ska den alltid vara lång:)

På min lill-kompis har manen växt något grymt mycket sen i april då jag köpte henne. Den har växt ca 30 cm sen dess. (Sparar:d )
För att den inte ska slitas eller trassla sig så har jag den flätad jämt. Det gäller att fläta lagom hårt annars så kan tagelstråna lossna.

/T

Tack för svaren! Räknar med ca 1år minst... :crazy:

Det beror på ras och individ.

Vi har två tigrerade hästar en knabstrupper och en appaloosa.
Deras man växer endast ett par cm per år.

En utomstående person klippte en tofs från knabstruppern för två år sedan. :eek: Den biten har fortfarande inte växt ner till en handsbredd, som övriga manen är.

/Frans

Detta är en nordsvensk/tinker korsning och hon hade ca halvmeter lång man innan den klipptes. Nu är den bara dryga 1,5dm :(

Alla hästar kan ju inte få en halvmeter lång man hur mkt man än sparar - det var vad du menade va? Men i "min" hästs fall är hon ju "kapabel" till att få så lång man... eftersom hon haft det innan, eller hur?
Så tänker jag iaf.

Det måste väl vara individuellt hos hästarna som det är hos människorna?

Kbl 1, manen vuxit 15-20 cm på drygt ett år :love:
Kbl 2, manen växer ca en cm/år.
Vbl 1, manen växte som ogräs tills den var halvvägs på halsen och började då växa sakta sakta.

Induviduellt som andra skrivit så här ser det ut hos våra hästar...
Shettis: som ogräs...:) ned till bogen drygt...
NSV bruks: tunn man som växer halvfort, kliar dock sönder den:confused: inte mer än 35-40 cm lång, blir nog inte längre..
Quarter: "babyman"(25-30 cm kort och tunn) och lugg (bara en föl-toffs) 7år gammal :confused: trist när dom helst ska ha lång man och så..

Så det är nog bara att vänta och se, har h*n potential så ska du se att det går på ett kick :p

milly skrev:
Okej mellan 1-2år räknar jag med då. Kanske inte ens hinner se det.... :( Är ju bara medryttare på denna häst.

Här är hon förresten:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/finfreja.jpg

Hej,

Misströsta inte, våran Lukas (Kallblod) såg ut så kort stubbad som på din bild när vi köpte honom i juni. Nu i december är den lång och fin, trodde aldrig det skulle gå så fort. Ska ta ett kort i morgon så får du se. Den har växt minst det dubbla om inte mer från juni fram till nu. Vi har gett mycket b-vitamin.

~Ingrid

Det tog knappt 1 år för min hästs man att växa 30 cm. När jag köpte honom fick jag klippa av manen pga att den var full av dreads, den var då ca 40 cm lång efter det. Det senaste året (typ 15 månader) har den växt nästan 40 cm och 20 cm av dom har jag klippt av (slitet) så nu är manen på 90 cm.

För 1½ år sen (förra våren):

Nasse33.jpg

Förra julen:

Nasse8b.jpg

Nasse3b.jpg

Från i somras (klippt av ca 10 cm tidigare i sommar):

104_0490.jpg

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Misströsta inte, våran Lukas (Kallblod) såg ut så kort stubbad som på din bild när vi köpte honom i juni. Nu i december är den lång och fin, trodde aldrig det skulle gå så fort. Ska ta ett kort i morgon så får du se. Den har växt minst det dubbla om inte mer från juni fram till nu. Vi har gett mycket b-vitamin.

~Ingrid

:) Okej!! :bow:

Kan tillägga att hans hovar och svans växer också jättesnabbt, och jag tror absolut att det hänger ihop. Jag vet att min syrras hbl/fbl korsning knappt behöäver klippa manen alls, för den växer väl kanske 5-10 cm om året. Mer tror jag inte det är...

Och min hästs svans växer ännu snabbare än manen ;) Jag klipper den ungefär 5 cm i månaden. Ibland klipper jag av 20 cm när den släpar i marken (vilket den gör nu) för den växer så snabbt... Han har en tjock svans med, man kan inte ens nå om den med båda händerna.

Märks det att jag är stolt över min hästs utseende? :D

Min nordis hade också väldigt tjock man och svans. Det växte rätt så fort också om jag hade klippt nack-håren (där tränset ska sitta) eller klippt av svansen nertill, men däremot växte aldrig manen längre än som den alltid var... Den höll sig på en viss längd och växte aldrig längre än så. Ibland klippte jag topparna lite grann och då växte den centimetern tillbaka men inte mer.

Medryttarhästen, som jag har nu eftersom min häst avlivades i augusti, har enormt tjock svans! Även manen är relativt tjock. Men jag vill ju att hon ska ha LÅÅÅNG man som hon hade haft innan ägarna klippte den. Hoppas attd en växer fort!

Men det är ju på människor likadant som på djur. Hårstråets längd bestäms av gener och vissa hästar har hår som har en växtperiod på många år medan vissa hästars man bara växer i 2-3 år, sen blir det inte längre. Likadant är det med människor. På människor kan tillväxtperioden variera mellan 2 och 8 år, därför kan inte alla ha långt hår heller, för innan deras hårstrån blir så långa faller de av och det kommer nya strån istället, som blir lika korta.

Jag brukar klippa manen kort en gång om året. Den har vuxit sej färdig tills det är dags att klippa igen. (Travare)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 111
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama