Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

cello

Trådstartare
Jag fick hem min nya häst för tio dagar sedan och hennes föl som hon flyttade från var då ca åtta månader. Hon är fortfarande rätt svullen i juvret och irriterad när man nuddar/lyfter bakbenen osv. Hon får inget kraftfoder, men jag skulle verkligen behöva ge extra då hon är väldigt tunn och mager, har inga muskler alls och alla revbenen syns, hon har gett MYCKET till sin unge som är hur fin som helst. Ska jag vänta med att fodra extra, eller hur hade ni gjort?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Börja med att kolla så att hon inte fått inflammation i juvret. För det brukar inte vara svullet/ömt så länge som åtta dagar.
Ta tempen på henne och försök känna om juvret är hårt ev på ena sidan bara och/eller varmt.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Jag har kollat tempen varje dag sen hon kom, har varit ok, och hon är väldigt pigg. Veterinär kommer nästa vecka och ska fråga då, eller behöver det isf kollas tidigare än så?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Är det så att hon har inflammation så gör det väldigt ont och hon behöver få hjälp så fort som möjligt. Bland annat med att lätta på trycket. Så se om du kan få känna på juvret gärna då både före och efter hon varit ute. Blir det mjukare efter att hon fått röra på sig och hon inte har feber har hon troligen inte heller någon inflammation.
Blir det inte mjukare så se om du kan få mjölk ur det och den i så fall ser ut. Ser den ut som mjölk eller har den annan färg?

Något som slår mig nu är att vissa ston inte gillar att man rör deras juver. Så det kan vara bra att kolla med förra ägaren hur hon har varit innan hon fick föl.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Hon får inget kraftfoder, men jag skulle verkligen behöva ge extra då hon är väldigt tunn och mager, har inga muskler alls och alla revbenen syns,

Hör inte till frågan, men hur lyckas folk sälja hästar som är så underutfodrade?
Jag har en unghäst jag inte får såld. Allvarligt, skulle jag låta den bli mager så dyker det säkert upp nån som vill "rädda" den? Eller?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Ts har ju inte skrivit någonting om hur gammal hästen är eller när den köptes. Ts kanske köpte hästen tidigare iår men inte skulle hämta hem den förren fölet var avvant. Hullet kan då ha varit i en helt annan status. Så att försöka sälja en mager häst är nog ingen toppenidé. Och många äldre märrar tappar varje år de går med föl.

Ts: Håller med några av de föregående. Prova mjölka ur juvret för hand och se om det går. Det kan räcka att du mjölkar ur lite grand så det "släpper" så läcker stoet ut resterande överskott när hon rör sig i hagen.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Jag ska testa att mjölka ur, men om det nu är så att hon är väldigt känslig och hon inte har inflammation, då ska jag väl inte göra för mycket? Så att produktionen stimuleras..?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Men det är ju skillnad på ett digivande sto och en unghäst. Jag hade ett sto som egentligen är väldigt lättfödd, men ger allt till fölungen. Mer mat till stoet resulterade bara i uppdrivna kotor på fölet. :(
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Det stämmer som spagan skrev att jag köpte henne tidigare och fick hem henne nu när fölis var avvand. Undrar om det är så att hon helt enkelt producerar väldigt mycket mjölk. Hon är nio år och jag har inte köpt henne för att rädda henne, utan för att hon är min drömhäst! :)
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Japp, och som sagt så var fölet i mycket bra hull.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Jag ska testa att mjölka ur, men om det nu är så att hon är väldigt känslig och hon inte har inflammation, då ska jag väl inte göra för mycket? Så att produktionen stimuleras..?
Nej det ska du inte utan i det här läget är mest för att om mjölken ser ut som "mjölk".
Låt henne få rör sig mycket för det lättar naturligt på trycket utan att stimulera om hon inte han någon inflammation.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Nu har jag testat att mjölka ur så lite som möjligt, och hon är väldigt irriterad. Sparkar så fort jag nuddar, men kanske kanske att hon helt enkelt är väldigt känslig (det har jag märkt i andra situationer) i kombination med att det fortfarande är lite svullet och ömt. Det som kom ut såg normalt ut iaf. Och eftersom hon inte har feber och inte är påverkad i övrigt kanske det (hoppas) inte är inflammerat.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Låter inte som om det skulle vara någon fara, så kolla vad veterinären säger då i nästa vecka om det inte har blivit någon förändring. Är ju alltid lättare att se det på plats hur det ser ut.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Veterinären har kollat på henne, även tagit mjölkprov och konstaterat att det inte är juverinflammation. Hon hade inte heller några direkta symptom på det, men för säkerhets skull togs provet.

Men vad är då problemet? Veterinären kunde inte ge något svar :(

Hon är jätteirriterad när man tar vi insidan av bakbenen, jag har hela tiden tänkt att det har med juvret att göra, men kanske är något annat? Hon sparkar rätt rejält och visar tydligt att man inte ska röra.

Tycker även att hon är känslig när man tar mellan frambenen, under magen över lag, väldigt kittlig? Hudproblem/hormoner? Men det är hur som helst helt klart värst med bakbenen.

Dessutom lyfter hon bakbenen jättehögt (och brett) när hon går, skulle ju kunna vara att det är obekvämt med juvret, men varför så känsligt nu? Det är dessutom inte så svullet längre. Tidigare ägaren säger iaf att hon har varit väldigt känslig när juvret börjat fyllas med mjölk, så som jag skrev tidigare så är hon en känslig häst som visar tydligt om något är fel.

Och hon är väldigt stel i hela baken, kan ju vara för att hon spänner sig, går så konstigt, men kan ju även vara omvänt, att hon är spänd/går konstigt av någon tråkig anledning :(

Vill jättegärna ha tips och idéer. Det kommer en till veterinär om två veckor, får se om det är någon förändring då. På tisdag kommer en equiterapeut ut, kan det vara en idé att låta honom kolla på henne?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Om du nyligen köpt hästen kanske du ska åka till klinik och kolla upp henne ordentligt , med tanke på om du skulle reklamera henne OM man hittar något fel som funnits länge ?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Säger som Miaa, kolla upp på klinik. Det låter ju inte alls bra, och det är nu (nära överlåtelsen) som eventuella problem ska konstateras. Det kan ju faktiskt vara så att hästen skadat sig i samband med förlossningen. Har ni transporterat till nytt ställe kan ju åkturen påverka ett ev. skadat bäcken.
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Ok, har också funderat lite över bäckenet, men tänker ändå att det borde ha visat sig tidigare? Det var ju väldigt längesen fölet föddes. Och att hon blir irriterad just när man nuddar på insidan av benen/vid juvret... Och hon reagerar inte alls på beröring/tryck på ovansidan av kroppen. Det borde hon väl göra i så fall?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Rätt många ston har allvarliga åsikter om att människan ska hålla på och pilla runt juvret.
Däremot låter det ju som att hon har tuppspatt. När såg du henne gå normalt senast?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Hmm, vid besiktningen och när jag varit och provridit henne. Det är väl inget som plötsligt dyker upp?
 
Sv: Hur lång tid brukar det ta innan mjölken sinar?

Det ska det väl egentligen inte vara. Men det sto jag hade som hade tuppspatt gick bara "tuppigt" höst o vinter, när det var kyligare.
 

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Moa092
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 842
Senast: Cut3Leo
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 951
Senast: CindyLou
·
K
Avel Jag vet inte om denna tråd ska vara under avel eller foder... Prövar här. Som jag nämnt tidigare har jag ett nordsvenskt sto...
Svar
6
· Visningar
788
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp