Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
börja rida ut bara. jag skulle börja med nån tjugo tretti min uteritt, lprova olika gångarter där det går, men inte flårida liksom. öka på tiden allteftersom så känner du själv gansak snart vad hästen orkar. ta det lugnt bara
Om en häst stått i ca 2år och är 17år (halvblod) - hur lång tid tar det att få igång den så att den kan ridas på skogsturer (i alla gångarter) några dagar per vecka?
Vad hon ORKAR märker man ju ganska snart men jag tänker mer på att man måste få alla senor och muskler o sånt igång långsamt så att man inte riskerar skador.
Låter det bra att sätta igång henne med enbart SKRITT i några veckor först (runt 2-4 veckor) och sen lägga till lite korta travsträckor och öka dom sakta tills det gått minst 6-8 veckor? Sen börja med lite galopp?
Så kanske hon är i promenadridningsform efter ca 2mån?
Och efter ytterligare några veckor/nån månad i form för att även träna lite lätt dressyr?
Eller är jag FÖR försiktig eller FÖR snabb i planerna?
allså jag menar att man kan prova att trava några steg bara om man kommer till lämplig grus eller skogsväg, inte allvarligare än vad en otränad häst klarar att strutta runt i en hage. naturligtvis ska hästen skrittas och åter skrittas, men jag menar inte heller att hon ska trava de första gångerna , utan kan läggga in några travsprång-eller lite gallop efter nån vecka åtminstone, barza för att känna på... menade inte alls att börja trava å gallopera redan från början....