Hur lång tid att få igång en häst som stått ett tag?

milly

Trådstartare
Om en häst stått i ca 2år och är 17år (halvblod) - hur lång tid tar det att få igång den så att den kan ridas på skogsturer (i alla gångarter) några dagar per vecka?

Sv: Hur lång tid att få igång en häst som stått ett tag?

Man får nog känna efter lite hur hästen är.

Har den stått pga skada(vad för skada), föl lr lathet lr annat osv?

Bästa är ju att börja försiktigt, markarbete, tömkörning, skritturer osv.
Beroende på varför den stått och vad hästen är i för skick osv, några månader.

När vi satte igång en 16åring som vilat i två år(gått grand prix förut) så tog de en månad sen red vi i alla gångarter rätt hyfstat mkt. Men de är olika från häst till häst!
:idea:

Okej tack för era svar!
Hon har stått pga ägarens ointresse. Är inte skadad på nåt sätt. Men hon har tappat alla muskler (ser hemsk ut!) o så.

Jag tänkte själv att det tar nog minst 2mån att få henne i någorlunda kondition. OM jag ska sätta igång henne så kommer jag tyvärr bara hinna rida max 2-3dagar per vecka och kanske att ägaren rider nån gågn ibland också i sånna fall så det går nog lite långsammare då antar jag (eftersom hon bara kommer gå typ 2-4dagar/vecka).

Jag vill bara promenadrida henne så det är inga stora krav från min sida. Kanske NÅN GÅNG ta nån enkel lektion. Det är trots allt en ganska duktig dressyrhäst som gått rätt höga klasser innan har jag fått höra.

börja rida ut bara. jag skulle börja med nån tjugo tretti min uteritt, lprova olika gångarter där det går, men inte flårida liksom. öka på tiden allteftersom så känner du själv gansak snart vad hästen orkar. ta det lugnt bara

börja rida ut bara. jag skulle börja med nån tjugo tretti min uteritt, lprova olika gångarter där det går, men inte flårida liksom. öka på tiden allteftersom så känner du själv gansak snart vad hästen orkar. ta det lugnt bara

Vad hon ORKAR märker man ju ganska snart men jag tänker mer på att man måste få alla senor och muskler o sånt igång långsamt så att man inte riskerar skador.

Låter det bra att sätta igång henne med enbart SKRITT i några veckor först (runt 2-4 veckor) och sen lägga till lite korta travsträckor och öka dom sakta tills det gått minst 6-8 veckor? Sen börja med lite galopp?
Så kanske hon är i promenadridningsform efter ca 2mån? :idea:
Och efter ytterligare några veckor/nån månad i form för att även träna lite lätt dressyr?

Eller är jag FÖR försiktig eller FÖR snabb i planerna?

Om en häst stått i ca 2år och är 17år (halvblod) - hur lång tid tar det att få igång den så att den kan ridas på skogsturer (i alla gångarter) några dagar per vecka?

Du kommer att märka hur lång tid det tar ;)

Rid mycket i kuperade marker, det tränar upp musklerna.

Tycker de planerna låter vettiga. Så skulle jag göra i alla fall. Skulle skritta fyra veckor. Börja med korta skritturer o öka sakta. Varva med t ex tömkörning, köra om hon är inkörd.

Lycka till!

Vad hon ORKAR märker man ju ganska snart men jag tänker mer på att man måste få alla senor och muskler o sånt igång långsamt så att man inte riskerar skador.

Låter det bra att sätta igång henne med enbart SKRITT i några veckor först (runt 2-4 veckor) och sen lägga till lite korta travsträckor och öka dom sakta tills det gått minst 6-8 veckor? Sen börja med lite galopp?
Så kanske hon är i promenadridningsform efter ca 2mån? :idea:
Och efter ytterligare några veckor/nån månad i form för att även träna lite lätt dressyr?

Eller är jag FÖR försiktig eller FÖR snabb i planerna?

Det e super bra att du är försiktig!! Innan du börjar trava tycker jag att du har bör ha skrittat i en timme i alla fall! Fast början räcker det med 20-30 min. Efter ca 2-3 veckor öka till 45min och sen ytterligare två veckor till 1 timme. Skritten är den viktigaste gång arten tycker jag, å eftersom hästen har stått så länge så bör man vara försiktig, musklerna måste byggas upp försiktigt. Klättra, rid på ojämn mark så hästen får använda olika delar av musklerna...
Detta kanske låter väldigt lång tid innan man får börja trava men så här skulle jag ha gjort. Alla har olika erfarenheter hur man sätter igång en häst.;)
Lycka till!!:)

allså jag menar att man kan prova att trava några steg bara om man kommer till lämplig grus eller skogsväg, inte allvarligare än vad en otränad häst klarar att strutta runt i en hage. naturligtvis ska hästen skrittas och åter skrittas, men jag menar inte heller att hon ska trava de första gångerna , utan kan läggga in några travsprång-eller lite gallop efter nån vecka åtminstone, barza för att känna på... menade inte alls att börja trava å gallopera redan från början....

allså jag menar att man kan prova att trava några steg bara om man kommer till lämplig grus eller skogsväg, inte allvarligare än vad en otränad häst klarar att strutta runt i en hage. naturligtvis ska hästen skrittas och åter skrittas, men jag menar inte heller att hon ska trava de första gångerna , utan kan läggga in några travsprång-eller lite gallop efter nån vecka åtminstone, barza för att känna på... menade inte alls att börja trava å gallopera redan från början....

Jaha då förstår jag :). Tänk att man kan missuppfatta mkt!!!
Men då låter det kanon!!! Hoppas att allt går bra:D

vad kul att du hittat en annan pålle :bump:

är det i samma stall som du red i förut?

bättre att vara försiktig än att det går för fort och hon skadar sig eller dyl.. man märker nog allt eftersom hur man kan köra på

En frisk häst har normalt sett en sådan grundkonditon att lättare skogsturer inte ska vara något problem, förutsatt att den fått röra på sig fritt varje dag i en ordentlig hage. jag skulle göra så att jag börjar med att skritta den en knapp timme några ggr i veckan för att se att den är frisk även under lite lättare belastning. Sedan är det bara att börja trava och lättare galopper. bara du är uppmärksam och inte kräver er än hästen med lätthet klarar av är det nog inga problem. Jag tycker alltså inte att en frisk häst ska behöva några längre uppbyggnadsperioder för enklare turer, utan dessa turer är i sig uppbyggande arbete.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama