Hur lägga upp foderstaten under boxvilan?

tinafinis

Trådstartare
Min 10 månaders travhäststo ska från och med tsdag stå på boxvila i tre veckor.
Hur ska jag lägga upp foderstaten?

Just nu får hon tillgång till 10 kg hö (äter inte allt då det är goare att gnaga på gräset som växer upp)
1,5 kg lucern pellets
2 kg krafft 125

Foderstaten är uträknad efter höets värden som är låga.

Under vilan vill jag självklart att hon ska få den näring hon behöver utan att få för mycket eller för lite av något.

Sv: Hur lägga upp foderstaten under boxvilan?

Om du har en väl uträknad foderstat med analyserat grovfoder borde det inte vara så svårt att ta reda på hur mycket hon bör få. Däremot vill jag tipsa dig om att ge betfor för att hålla magen igång! Eller linfrö eller vetekli. Vid boxvila kan tarmarna ha svårt att fungera som de ska. Får du promenera nåt alls, typ runt stallet? Annars är det väl de vanliga normerna som gäller, att utfodra så ofta som möjligt och dela upp kraftgivan (om hon ens ska ha kraftfoder - se upp med pellets! Förstoppningsrisken...) :)

jag vet inte om hon får gå något. SKa operera bort det avsparkade griffelbenet.
Hon äter ju bara pellets nu.
Jo det är visst svårt att räkna ut hur mycket hon ska få, därför jag frågade..
VÄrderna kanske behövs?
Det är megadåliga värden och tanken var att hon bara skulle ha ätit det till nu ungefär och sedan få gå ut på bete.

TS: 84%
Smälbart rp: 29g/foder eller 35g/ts
Råprotein: 60g/foder eller 71g/ts
Energi: 6,0g kg/foder eller 71g/ts
Kvoten= 4,9.

(därför den höga kraftfodergivan)

Okej, jag förstod det som att hon redan hade en fungerande foderstat så att säga. Du kan använda Hippocampus för att få nån slags riktlinje om hur mycket du bör ge. Min kompis gick hässtskötarprogrammet och hon har hjälpt mig räkna min foderstat med deras material från skolan. Så jag kan inte säga hur mycket din häst ska äta, det beror ju på hur lätt-/svårfödd den är, ålder osv. Men det jag ville trycka på var iaf att hålla extra koll på magen.

OK tack.
Jo hon har en fungerande foderstat. Den är uträknad att hon e 10 månader, förväntad vikt (500???), går i hagen o växer.

Ja... Vill ju helst inte att hon får problem med magen.
Kommer nog ha bry nog med att ha henne klättrandes på väggarna..

Hippocampus litar ja inte på.
har med fått hjälp att räkna på foderstaten, men vågar inte be om hjälp igen då jag tycker jag varit en sådan plåga ;-)

Ok, det brukar rekommenderas att man drar ner på kraftfodret under boxvila just eftersom de inte utför något arbete och kan få en del överskottsenergi (min gissning iaf) men de beror kanske på vilket kraftfoder man ger. Betfor är som sagt bra för att hålla igång mage och tarm men man kanske ska vara försiktig med andra kraftfoder. Hippocampus är kanske inte det mest pålitliga men kan kanske fungera som fingervisning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 600
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 603
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka