Hur länge vänta på veterinär?

Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Samma som de internationella reglerna, alltså. Förutom att de kräver 6 månaders intervall.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Har tidigare haft T som vet. Ville dock byta denna gång då han är lite rädd för min häst( hon stod nästan på två ben trots dubbel dos lugnande. Han kommer ju inte heller i tid om vi säger så)

A rekommenderade dessutom att jag skall raspa betydligt oftare. T rekommenderade 11/2-2 års intervall. À sa att Max 8 månader på gammal häst. Bättre med oftare och mindre.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Jag får en ungefär-tid av min vette. Tror hon är privatpraktiserande, men vet faktiskt inte. Ringer och bokar direkt till henne i alla fall. Ibland är hon senare än vad som sagts, ibland inte. Jag tänker mest: 'shit happens' och kanske får jag nån hundring rabatt.
Tänker överlag att det är onödigt att ens störa sig på sånna saker, för sin egen skull. Oftast vinner man i längden på att vara trevlig och förstående. Och blir vetten sen så kan man ju själv ringa upp och fråga om hur läget ser ut.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Har tidigare haft T som vet. Ville dock byta denna gång då han är lite rädd för min häst( hon stod nästan på två ben trots dubbel dos lugnande. Han kommer ju inte heller i tid om vi säger så)

A rekommenderade dessutom att jag skall raspa betydligt oftare. T rekommenderade 11/2-2 års intervall. À sa att Max 8 månader på gammal häst. Bättre med oftare och mindre.

Du menar väl inte att du raspar din hästs tänder ???

Var har du vart de senaste åren ? Ny forskning menar att man inte ska raspa alls om man inte har "stora förändringar" i bettet hos hästen.

Man ska INTE raspa "för att" ...

Mina hästar kollas i mun vid klinikbesök som MEST ... Däremellan inte alls...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Men om hästen har piggar på tänderna då? Skall man låta det bara vara?
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Måste tycka att det är förvånandsvärt många veterinärer även med specialkompetens på tänder (visserligen bara två stycken) som fortfarande raspar tänderna, eller så är det hästarna i stallen jag stått i som haft problem med tänderna. Men det beror också på vad veterinärerna anser vara "stora förändringar" kanske, jag vet inte.

Jag har nog ute tandis lite för sällan, sist hade jag två års mellanrum och den jag tog ut gjorde ingenting med tänderna på honom då, så det kanske inte behövs oftare iallafall? Jag kunde nästan inte med att säga till tandis att det var två årsen sist, många verkar tycka jag slarvar med hans tänder :o Högst ett års mellanrum verkar vara standard för dom flesta oavsett hästens tandstatus.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Men om hästen har piggar på tänderna då? Skall man låta det bara vara?

Finns jättemånga trådar (här på Buke) där de hänvisar till bland annat ny forskning som veterinärtudenter får lära sej. Läs den så slipper jag återberätta ur huvvet :)
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Jag skulle inte ha ut vetten till min hund utan ville bara ha värkmedicin utskrivet så att hunden skulle ha mindre ont tills jag skulle till egen vet följande dag. Men hon tyckte bara jag skulle ge det receptfria jag hade hemma ( för människor ) som jag inte ger hundarna då det kan orsaka inre blödningar, vilket en vet borde veta.

Jag förstår mycket väl att vettar bara är människor men att bemöta sina kunder på det sätt som A gör är inte rätt, för hon är alltid lika otrevlig, trött eller inte.
För ett par veckor sen skar shettisen upp ett stort sår ( 5 cm långt o 2cm djupt ) på ena bakhoven. Tirkkonen hade jour och kom 00.30, vi ringde 21.30, men han var inte ett dugg otrevlig för det. A är lika otrevlig fast du far till hennes klinik dagtid.

Själv har jag väntat på vetten i 7 timmar med kolikhäst, för nyttodjur går före hobbydjur och det tycker jag är rätt, även om det ledde till att hästen i fråga dog.
Och det finns massor av orsaker till att ett vetbesök drar ut på tiden. Bara det att bedövningen inte tar som den ska gör ju att besöket kan dra ut på tiden.

Eller att husfolket inte har förberett så den halta hästen eller vad det nu är står ute i hagen och det tar 1/2 h att få in djuret.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
900
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 035
Senast: tott
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 389
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp