Hur länge vänta på veterinär?

vinkelina

Trådstartare
idag skulle det då vaccineras och raspas tänderna. Tid bokat till 12. Vet kom 15 min försent, men är ju rätt ok i fall. Men hon hade glömt att ta med vaccination. Frågade om jag ville få en ny tid, eller om hon skulle komma tillbaka lite senare idag (vilket jag valde då tiden för årsvaccinering går ut i morgon) så hon lovade att återkomma om ca 1h. Ok

Men efter 2½ h fick jag ringa och fråga vart hon tagit vägen. Visade sig att de kommit ett akutfall mellan. Inga problem i det, men skulle det inte vara på sin plats att ringa. Fick vänta totalt i 4h extra, för ett arbete som tog ca 15 min till slut.

Skulle jag vetat att de skulle tagit så länge skulle jag ha hunnit hem och tex ätit mellan. har ca 20 min tur retur stallet.

Klart att jag förstår att det kan inträffa aktufall, men borde det inte meddelas då, räcker med ett sms för mig att blir X antal timmar försenad, ringer upp senare tex
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Tycker dom borde ringa eller höra av sig på något sätt. Det är inte okej att strunta i det även om det är akutfall dom åker på. Detsamma när det gäller hovslagare, kommer dom sent så är det inte svårt att slänga iväg ett sms eller ringa ett samtal så hästen slipper stå inne och vänta i en evighet. Upp till ca 15-20min är okej för min del att dom är sena.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Räcker ju med besvärlig trafik för att det skall bli 15 min förseningar. Men ett par timmar. Finns ju inte så jättemycket att göra i stallet (eller jo, klart att de finns, men man kanske inte vill dra igång värsta skåpstädningen då man bara tror att det är en kort väntetid. speciellt då de lovat vara tillbaka om ca en timme ( då accepterar jag upp till 1½ timmes väntan)
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Fast du ... Det är ju faktiskt så att distriktarna alltid har akutfall först , du kan inte ens räkna med till 100% att du får plats dagen du vill , dyker akut fallen upp får du räkna med att bli bortplockad från listan den dagen . Visst man kan tycka att hon borde ringt osv men jag tror det är svårt att förstå om man inte sett deras dag sommartid , telefonen ringer i ett , de har akut fall som brådskar och man sitter inte och messar när man kör osv . Ett fall som borde ta en halvtimma kan lika gärna utvecklas till två timmar osv beroende på omständigheterna . Det är verkligheten . Vill man ha fast tid fåran åka till klinik ...
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Här finns egentligen nån klinik. Den vet jag kallade ut idag har en liten privat klinik, men man får välja om man vill komma in eller om hon kommer ut.

Har som sagt förståelse för akutfall, och kan då acceptera ny tid. Men att vänta i nästan tre timmar utan att ha fått meddelande är det som irriterar mig.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Jag brukar be distriktaren ringa när han/hon är på G om de har svårt att säga en exakt tid. De har varit väldigt tillmötesgående så jag sluppit sitta i stallet och vänta.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Jag förmodar att det var A.N du ringt ut. Gör du det får du kallt räkna med att vänta för dels har hon akutfallen och dels prioriterar hon sin seminstation. Tyvärr är ju närmaste kliniken i Nurmo, 2 h resa tur/retur men t.o.m det går ju snabbare. Så finns det ju privatveterinärerna som kommer ut. Finns det nån som varit nöjd med A.N???? När min hund var sjuk fick jag till svar: Jag har jourat hela helgen och är trött och vill fara hem o sova. Gör du det sa jag och la på luren. Hunden hade trampat snett och gick på 3 ben men det var bara att vänta till nästa dag.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Fast om hunden trampat snett och är halt behöver det ju inte vara ngn katastrof som måste ses över nu nu nu?

Dessutom kanske hon inte hade gjort ett speciellt bra jobb med din hund om hon var helt utmattad?
Även veterinärer är ju mänskliga.

Om det inte är superakut hade jag hellre väntat och kunna vända mig till en pigg och fräsch veterinär där chansen är betydligt mindre att det blir fel.

Till TS

Jag förstår att det blev himla drygt för dig som fick vänta, vänta och åter vänta.
Men akutfall måste ju gå före precis som du själv också tycker och jag tror att det kan vara svårt att hinna med att höra av sig om ungefär hur lång tid akutbesöket skulle förväntas ta.
Veterinären måste ju förbereda sig inför akutbesöket, både fysiskt och psykiskt, göra upp en plan i huvudet inför akutbesöket och fundera ut vad hon kan förväntas möta ute på plats.
Då har iaf jag förståelse för att det prioriteras framför att ringa å säga att man blir sen.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Jepps, var A.N som kom. Måste dock säga att jag var rätt nöjd med henne (sen när hon väl dök upp andra gången då vill säga ;)) Min häst har blivit "lite" knepig att sticka, men inga problem fakiskt. den manliga vet jag brukar anlita är lite rädd för hästen
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Veterinärer är inga supermänniskor, dom klarar inte av att jobba 24 timmar dygnet om, även om vissa tycks tro det.
Hon kanske gjorde bedömningen att hon inte kunde göra en bra bedömning av ditt djur i det skick hon själv var i den situationen.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Jag har praktiserat hos en distriktare vid två tillfällen och kan inget mer än instämma i det som skrivits. Akutfall prioriteras och när jag hängde med vetten ut var det inte ovanligt att man var tvungen att stryka mindre akuta besök eftersom det kom akutfall på akutfall. Först var det en ko med livmoderframfall, sen var det akut kolik på en häst och sen när man ska sätta sig i bilen för att åka på den där något trötta hästen med något bleka slemhinnor så kommer det ett nytt akutfall med ett får som inte kan krysta fram sina lamm på egen hand och det måste gå före. Dessutom måste vetten hinna äta och dricka så h*n håller sig pigg och vaken. Jag hade inte velat få besök av en trött överarbetad vet som inte ätit på 12 timmar och inte druckit något sen frukost. Dessutom ska man komma ihåg att det inte bara är själva behandlingen/undersökningen som tar tid. På vissa gårdar krävs det att man har skyddskläder som ska på och av, stövlar ska sköljas/desinficeras, det ska fyllas i papper, medicin ska mätas upp och ägaren ska informeras om vidare behandling osv. Det tar längre tid än man tror, plus den tid som själva behandlingen och undersökningen tar (ibland måste man vänta på att lugnande medel och bedövning ska värka och det kan ta sin stund ibland).
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

En 15 minuter sen veterinär är inget att fundera på ens i min värld. Sen vad gäller akutfall så hade nog i alla fall inte jag som djurägare uppskattat om vet. ska plocka fram telefonen och meddela runt att hon blir sen till alla som väntar medan hon/han egentligen borde koncentrera sig på mitt sjuka djur som behövde akut veterinärvård. En ko med livmoderframfall, ett felläge vid födsel eller en häst med allvarlig kolik t.ex. kan inte vänta på att veterinären ska ringa ett par samtal. Dsesutom vet veterinären sällan hur länge akutfallet tar. En del kan vara över på någon minut medan andra kan ta en hel natt.

Mina distriktare ringer när de är på väg, men jag vet också att det kan dyka upp ett akutfall som gör att de blir sena, eller rent av komma nästa dag istället (då meddelar de så snart de kan iofs). Nästa gång kanske det är hos mig det är akut och då är i alla fall jag tacksam att de prioriterar om. Ta med matsäck till stallet nästa gång du har veterinärtid är mitt tips, om du inte vill chansa och snabba dig hem för att hämta nåt under tiden du väntar.

Om det är hemskt bråttom så får jag ju ringa dem akut. Ringer man ut dem för vaccination på sista dagen så får man räkna med risken att det blir ny grundvacinering... tyvärr. Jag brukar ta det nån vecka i förväg för att vara på den säkra sidan och ha några datum att alternera mellan.

Hade en hund trampat snett och jag ansåg att veterinär behövdes hade jag nog åkt in med den istället för att ringa hem veterinären, då det blir betydligt billigare. Då har jag närmsta distriktsveterinärstation 5 mil bort.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Här har jag aldrig fått en så exakt tid av distriktarna att jag ens skulle kunna se 15 min som en försening. Brukar få en ungefärlig tid och så ringer de eller skickar ett sms när de är på väg. Är jag hemma och inte så noga med vilken tid de kommer säger jag ibland att de inte behöver höra av sig om det inte blir stora förändringar. Blir det kraftiga förseningar som i ditt fall hade det såklart varit uppskattat att få reda på det, men förstår att det inte alltid är möjligt eller har särskilt hög prioritet att ringa runt till de som väntar på vaccination.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

hela historien skulle ju inte behövt utspela sig om hon kommit ihåg att ta med allt från början ;)

Detta skall dock ses som ett klinikbesök, men att man då i stället kan välja att vet kommer ut i stället för att man åker in (vilket underlättar för mig som har en svårlastad häst) Skulle ni acceptera samma förfarande på klinik, åka in och sedan bara få vänta i många timmar utan att få veta orsak eller när ni kommer in?
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Vår lokala veterinär kommer aldrig i tid om hon kommer överhuvudtaget. Hon ringer aldrig om folk kommer i mellan.

Rätt frustrerande när man tar in 10 hästar + föl och står och väntar en hel dag
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Men hästfolk har väl gott om tid och kan ju vänta hela dagen.

Kan de inte göra automatiska massutskick till alla väntade klienter. Beräknad dröjsmål x timmar. Ringer senare
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Jag tycker folk bara klagar på A. Man hör bara negativa saker om henne. Varför inte byta till Tirkkonen? Annars tycker jag inte det är så långt till Nurmo, men för en vaccination känns det lite onödigt.
 
Sv: Hur länge vänta på veterinär?

Om det gäller ridhäst och tävling så har TR ändrats bara så ni vet.

Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i Svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensan A2.

Vaccinationsintervall

1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21 – 92 dagar. Därefter är hästen startberättigad.

1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och ska visas upp före start.

3. Överskridande av senaste vaccinationsdag.
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny
A-vaccination.
3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas detta som en ny A-vaccination.
3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination utförs inom 21 dagar.
Överskrids även denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination
.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
900
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 035
Senast: tott
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 389
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp