Hur länge dricka välling?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lill76

Trådstartare
Min 4-åriga dotter är väldigt morgontrött och vill inte alls äta frukost på morgonen, så när jag ska jobba och hon ska till dagmamman får hon en flaska välling som frukost. Jag tycker att hon börjar bli lite för stor för välling nu, men samtidigt vet jag ju att hon fått i sig något som start på dagen. Hon får inte frukost hos dagmamman utan det är frukt vid 9-tiden och sen lunch halv 12, så att komma dit med tom mage är ju inte att rekomendera.
Välling kan ju vuxna också dricka men det är det här med nappflaskan jag tycker att hon är för stor för, kan man försöka med mugg istället? Då tycker hon kanske inte det är lika gott och man kan få henne att äta någon annan frukost istället. Vad tror ni?
 
Sv: Hur länge dricka välling?

jag drack välling i nappflaska upp i 6-årsåldern :o slutade innan jag började skolan... och det blev folk av mig med :angel:

prova om det fungerar med mugg, välling är väl alldeles utmärkt frukost om hon inte orkar med något annat...
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Tycker inte alls att vällingen i sig är något fel. Egentligen är det ju en ganska bra start på dagen. Lite lite kanske som frukost betraktat men absolut bättre än ingenting.

Mina stora barn gick från välling i flaska till välling i mugg vid treårsåldern. Sen kom de på att annan frukost var bättre (de åt annat innan med men ville gärna ha sin välling också). Prova att ge i mugg, ev med en övergång med pip till nappflaskan, så kommer du bort från sugandet lite.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Det är väl jättebra start på dagen med välling.
Jag skulle låta henne ha sin flaska kvar.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Jag drack välling i flaska upp till 6-årsåldern och det var först när en kompis skulle sova över som jag bad mamma att inte göra välling... tyckte väl att det var lite pinsamt.
Låt henne drick så länge hon vill för välling är en bra start på morgonen.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Jättebra att hon fortfarande vill ha välling, skulle jag tycka!!

Min äldsta han slutade med välling vid sex-årsåldern ungefär. Min yngsta vägrade välling redan vid två, suck och snyft. :(
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Jag skulle gissa att OM hon inte vill ha vällingen i mugg i stället för nappflaska, så får du nog int ei henne något alls på morgonen. Tror inte att du kan byta ut vällingen mot "frukost", tyvärr.
Gör ett halvhjärtat försök att ge henne i t.ex pipmugg i stället, men var beredd att gå tillbaka till flaskan om muggen inte funkar!
För jag hålle rmed dig, det är ju ett jättebra sätt att få i henne lite näring på morgonen så hon står sig de timmar som är fram till frukten.!

Alla mina barn (1, 2 och 4 år) äter/dricker välling i nappflaska morgon och kväll. Och de komme få fortsätta med vällingen så länge de vill ha den, däremot ska jag också försöka byta till pipmugg vid något tillfälle.. :D
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Det är väl bara att fortsätta med vällingen i flaska så länge som barnet vill ha. Tids nog slutar hon och då kan du börja med annat. Du kan ju erbjuda henne tillägg i form av en liten youhurt t.ex.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Jag har haft problemet att mina pojkar inte vill ha välling alls!
Min äldste vägrade ta vällingsflaskan redan när han var åtta månader:cry:
- Kul med gröt och kladd vid läggdags:crazy:

Min yngste, nu 1.2 år, kan jag bara truga i flaskan när han har somnat. Lite besvärligt, men då äter han bra i alla fall. Vägrar även gröt, nämligen.:smirk:

Nej, jag avundas dig som har barn som vill äta välling!:bump:

Låt barnet äta vällingsflaska tills hon blir less!
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Våra tvillingflickor åt morgon och kvällsvälling i flaska tills de var drygt 5 år. Det är en bra start och avslutning på dagen.
Lillan fyller snart 4 år och verkar inte ha en tanke på att sluta med vällingen än. Bara bra tycker jag, då hon inte går att få i nån frukost på morron.

Och flaskan är ju varm och gosig och så kan hon ju ligga i sängen eller soffan o mysa!
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Min äldsta drack välling i flaska tills han var 6-7 år. Även de andra två drack länge. Vi tyckte det var perfekt start på dagen. Barnen kunde ligga kvar i sina sängar o mysa medan vi vuxna gjorde oss iordning.
//Kopia
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Jag håller med dig. Jag tycker en 4-åring är för stor för nappflaska. Men mina barn har båda slutat med välling när vi tog bort flaskan. Det var liksom inte vällingen de ville ha utan då har de gått över på gröt i stället. Havregrynsgröt gör man ju jättesmidigt i mikron och är en lika bra start på dagen som vällingen. Det har inte varit några problem att byta.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Själv har jag aldrig tagit nappflaska, jag ammades länge sedan fick jag vanlig mat + välling i mugg. Det drack jag upp i skolåldern (dock inte som frukost vad jag minns).

Mina egna barn slutade med välling väldigt tidigt, de var nog dryga året. De åt gröt/vanlig mat i stället.

Ibland tror jag att välling i vissa fall är ett bekvämt alternativ för många föräldrar, speciellt när det serveras i nappflaska.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Ibland tror jag att välling i vissa fall är ett bekvämt alternativ för många föräldrar, speciellt när det serveras i nappflaska.
Och det är positivt eller negativt?
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Jag personligen tycker att barn i 5-6-årsåldern är för stora för nappflaskor. Välling tycker jag är bra, drack ju själv det länge - dock i mugg.

Jag vet inte varför mina barn slutade tidigt med nappflaska, kanske för att vi erbjöd exempelvis gröt som ett alternativ, de föredrog det. Sedan fick de aldrig nappflaskan i sängen (ja, jag är en hemsk mamma ;) )
 
Sv: Hur länge dricka välling?

kan ju bara klarlägga att jag ammades i nästan 1 1/2 år och började med välling-nappflaskan när jag fick en lillasyster vid 3,5 års ålder...

ingen av mina barn har druckit välling...
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Ooo vad kluven man är för jag kan hålla med dig att visst känns 4 år lite stort för nappflaska ... men vadå: Vem är det som har bestämt att det är så? Vill hon ha flaskan så blir det nog människa av henne med skulle jag tro :smirk:
Jag har själv en annan oro: Min dotter är bara 16 månader och att få i henne fast mat (mer än två skedar) är en hel vetenskap och har alltid varit. Hennes välling är hennes livselixir och då hon är väldigt underviktig vågar man inte provocera genom att inte ge henne välling även efter maten. I allafall så hör man ju att "mitt barn vill inte amma längre" (kanske inte så ofta barnet som själv slutar amningen men min systers pojk nr 2 sa ifrån 10 mån gammal att nu ville inte amma längre) och nu är jag, rent ut sagt, väldigt rädd att hon ska komma till det stadiet att hon inte vill ha flaskan längre. Eller vällingen, gud förbjude. Ni med fd flask-/vällingbarn är det vanligt att barnen själv säger "Nu vill jag inte ha det längre"?
Ska kanske förtydliga lite min oro; Dottern försörjer sig inte på fast föda så så länge hon äter sin turbovälling så går hon inte ner i vikt i allafall. Inte alltför mycket och inte alltför ofta åtminstone.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Sonen blir fyra i augusti och dricker välling i flaska varje morgon.
Han tycker att det är mysigt att gå ner tidigt på morgonen, få sin vällingflaska i lugn och ro, kolla in lite på tv:n och vakna till.
Praktiskt också då vi andra inte går upp lika tidigt som honom :bow: .
Han kommer att få ha sina flaskor ett tag till, känner lite, vad skulle det göra.
Han kommer inte dricka ur nappflaska när han är 16 år, han kommer att sluta en dag kanske föredra annan frukost eller dricka ur mugg istället.

Vad ger ni för välling funderar jag mer på?
Ger ni vuxenvälling eller får de vällingen "för ettåringar"?
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Min flicka får välling för "1-åringar" men jag har funderat över vuxenvällingen, men har inte bytat ännu. Vi får väl se hur vi gör framöver. Skönt att höra iallafall att så många "stora" barn äter välling. Jag trodde nästan min flicka var ensam om välling i 4-års åldern.
 
Sv: Hur länge dricka välling?

Dottern är bara 16 månader och gick från ersättning till en turbovälling för underviktiga barn som vi får på livsmedelsanvisning av dietist/läkare och det står att man kan ge den tills 6 år (eller 20 kg) och det kommer jag att fortsätta med om hon vill ha den så länge förståss.
Men det kanske finns olika sorters vuxenvälling? Alltså tex "mild vuxenvälling" som ni kan ge era 4-åringar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 452
Senast: amsway
·
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 940
Senast: Tonto
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 804
Senast: alazzi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp