Hur länge dålig i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zoya

Trådstartare
David fick en släng av vinterkräksjukan i fredags. Han har kräkts och skitit diarré om vartannat både natt och dag sedan dess. I lördags var han totalt under isen och bara sov och var hängig. I söndags och i går har han varit hyfsat pigg och sprungit och lekt (int evarit på dagis naturligtvis) och ätit yttepyttelite. Vi har gett honom pro-viva eftersom han mest velat dricka hela tiden.

I natt både kräktes han och hade diarré. Min fråga är då - hur länge kan dom ha det innan man ska åka in och kolla upp det? Sambon är jättenojig och vill åka in hela tiden medans jag är tvärtom.
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

Diarrén kan vara upp till ett par veckor efteråt, kräket ska ta slut fortare. Jag hade avvaktat ett par dagar för att se om han slutar kräkas. Han ska kunna äta fast föda innan han går tillbaks till dagis, men diarrén kan som sagt sitta i längre.
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

Så länge barnet inte blir slött och bara vill sova kan man avvakta.
Viktigt är att de dricker även om det kommer upp igen.
Ljummet te med några gryn salt och lite druvsocker är kräksjukeföda hos oss, barnen dricker med fördel det hela med sugrör så att det inte blir så stora klunkar.
Så länge barn leker åtminstone lite är det ingen fara sa en gammal tant till mig och det stämmer nog rätt bra.
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

Coka Cola och morotssoppa så brukar det lösa sig.
Så länge som de är vakna och kissar några gånger om dagen så kan man avvakta.
Men om du inte får liv i barnet eller det slutar att kissa, så måste du åka till sjukhuset med det.
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

Vad är det i coca cola som är bra?
Fick som liten avslagen coca cola när jag var magsjuk...

Liten nyfiken vad det fyller för funktion...
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

Det är kombinationen fosforsyra, kolsyra och socker.
Trocadero går också bra.
Läs på innehållsförteckningen och leta efter fosforsyra.

Denna kombination gör det extremt lätt för kroppen att ta upp vätskan.
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

*lånar knapp*

Tack för svaren. Vi var in idag på vårdcentralen eftersom han skiter på sig (igenom kläder och allt) både natt och dag och han är slö mest hela tiden, man blir ju lite orolig då. De tog blod- urin- och halsprov och allt var normalt. Har han inte blivit bättre till på fredag så skulle jag återkomma.

Som ni redan sagt så sa de att vätska var det viktigaste men det har ju varit ganska svårt att få i honom annat än vatten och ev. lite juice. Nu i kväll har han dock druckit duktigt och t o m ätit litegrann så vi får hoppas att det vänder! ... och jag hoppas innerligt att jag slipper vakna upp badandes i skit i natt igen :crazy:
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

När magen har varit lös länge, så kan det vara svårt att få stopp på den.
Bland problemen är att den naturliga tarmfloran har förlorats i diareérna.
Morots-soppa på puré i barnmatsburk och någon bra bakteriekultur brukar faktiskt göra underverk.
Om han tål mjölk, så är Bifilus och Dofilus bra, Pro Viva är också bra.

Lycka till!
 
Sv: Hur länge dålig i magen?

Tack! :)

Nu verkar det ha vänt - igår var han relativt pigg och åt litegrann också. Bajsade bara en gång och det var inte diarré (inte helt fast heller men bättre!). Framförallt så märker man att han fått tillbaka det mesta av sin energi (dvs fullt ös - medvetslös!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: Modest
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 065
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 763
Senast: Migo
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 428
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp