Hur kyla sovrum på sommaren?

Har både rullgardin och långa mörkläggning gardiner som går från tak till golv i sovrummet som alltid är fördragna på dan när det är varmt och tycker att det räckt bra för att hålla det svalt. Dörren är såklart stängd också jämnt. Eftersom jag jobbar natt så sover jag ofta dagtid när det är som varmast och det funkar bra. Nattetid kan man öppna vädringsfönstret också om det lite svalt ute.
Kan tillägga att det gör ganska stor skillnad också att ha sovrummet på skuggsidan, det är morgonsol men det hinner inte bli så varmt dom när jag hade eftermiddagssol på sovrumssidan.
 
Jag har haft nerdraget med rullgardiner som stänger ute solljuset (mörkläggning) och även andra mörkläggningsgardiner.
Haft nerdraget på dan och sen på kvällen när temperaturen nått behagligare grader öppnar och vädrat (om det behövs).

Har lyckats få hela min lägenhet att hålla runt 23-24 grader när det var +30 ute. Grannarna hade varmare i sina lägenheter och stängde inte ute värmen under dagen.

När jag bodde i hus och bara ett rum att kyla på samma vis höll rummet runt 20 grader och hade stängd dörr hela tiden.
Kunde bli kallare när man vädrade om yttertempen va lägre.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Vi har en effektiv luftvärmepump som kan användas för att kyla också. Men lika mycket som den sänker uppvärmningskostnaden på vintern lika mycket drar den iväg elkostnaden på sommaren så vi använder den inte till kylning. Generellt drar det mer energi att kyla än att värma. Något att ta hänsyn till både vad avser plånbok och miljö.
Öppna fönster med myggnät räcker ganska långt i Sverige.
 
Solskyddsfilm på fönstren, skugg-gardin eller solsegel på utsidan av fönstret (det gör jättestor skillnad om man skuggar innan solstrålarna når fönsterglaset!) och fläktar som sätter cirkulationen så att luften från skuggsidan av huset kommer in. Blir det alldeles för jäkligt får jag nog köpa en liten AC till sovrummet ändå, men det bär verkligen emot ur både resurssynpunkt och rent praktiskt/estetiskt.

När det är varma somrar har lägsta temperaturen här varit en bit över 23°C (och det är vid fyratiden), så att vädra på kvällen gör inte så mycket för sovtemperaturen. Jag har en kylfilt att lägga benen på för att kunna sova. 😁

Det gör ju jättestor skillnad vilket väderstreck man har sovrummet i! Här ligger båda sovrum mot sydväst, men det som är skuggat av träd mellan 12-16 har många grader lägre temperatur trots att det är i det solutsatta solrummet jag gör allt för att få ner temperaturen.
 
Vart enda rum mot norr ar sovrummet och vi klarar oss utan AC valdigt sent pa var/forsommar. Fonstret ar alltid oppet, aret runt, bara mindre oppet ibland:p Nu med varmare temperaturer sa ar det helt oppet och vi har nyss overgatt till "sommar tacken" och vara tjocka duntacken ar undanlagda igen for den har sasongen.
Nar lagsta temperatur ligger runt 25*C klockan 4 pa morgonen ar det nog snarare 30+ nar man gar och lagger sig ... och da kor vi AC som sanker temperaturen till runt 23*C. Skont att kunna fa battre temperatur att sova, men visst blir det dyrare aven om vi kor pa naturgas som inte ar lika illa som elpriserna.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Finns det portabla ACs man kan koppla till spisfläkten istället för ett fönster? Bor i hyresrätt (en etta) åt sämsta hållet och har fönstren direkt mot trottoaren så att man bara kan kliva in om de är öppna 😅
 
Vi hade en luftvarme pump (jag tror i allafall att det ar det det ar pa Svenska, en "warm air furnace") som blaser ut varmluft i huset ... nar vi kopte huset installerade vi en AC som blaser kalluft i samma "ducts" som redan fanns. Det innebar att allt oljud ar utomhus och allt man kan hora ar luften nar den passerar vissa utblas. :D
Nä, det är inte samma sak, men jag vet vad du menar :) . Innerdelen på en luftvärmepump är monterad på ett ställe på innerväggen och blåser sedan luft (varm eller kall) därifrån. Den har alltså inga inbyggda kanaler i väggar/tak/golv.
 
Vi har en effektiv luftvärmepump som kan användas för att kyla också. Men lika mycket som den sänker uppvärmningskostnaden på vintern lika mycket drar den iväg elkostnaden på sommaren så vi använder den inte till kylning. Generellt drar det mer energi att kyla än att värma. Något att ta hänsyn till både vad avser plånbok och miljö.
Öppna fönster med myggnät räcker ganska långt i Sverige.
Trist. Jag har faktiskt inte upplevt med vår luftvärmepump att elkostnaden blir speciellt hög vid kylning. De senaste två åren har vår totalförbrukning i juli legat på 480 respektive 415 kWh.
 
Solskyddsfilm på fönstren, skugg-gardin eller solsegel på utsidan av fönstret (det gör jättestor skillnad om man skuggar innan solstrålarna når fönsterglaset!)
Jag har markiser och som du säger är det jättestor skillnad när solen inte ens når fönsterglasen under dagen. Behöver knappt vädra på kvällen om markisen kunnat vara ute en stor del av dagen. Tyvärr vågar jag inte ha dem utfällda när jag inte är hemma då det är rätt utsatt för vind där jag bor och automatik för in/ut är inte aktuellt.

Så därför hade tänkt kolla upp solskyddsfilm också, vill minnas något "bygg om"-program där man satte solfilm på en villa som hade stora glaspaneler och det var så himla bra enligt programmet, men om det var en köpt åsikt eller om man faktiskt var supernöjd det är svårt att veta.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Trist. Jag har faktiskt inte upplevt med vår luftvärmepump att elkostnaden blir speciellt hög vid kylning. De senaste två åren har vår totalförbrukning i juli legat på 480 respektive 415 kWh.
Er elförbrukning säger inget när så mycket påverkar. Oavsett så går det åt mer energi att kyla än att värma. Det är få nätter i Sverige som har över 20 grader. I tider när vi drastiskt behöver minska vår energiförbrukning för att det inte ska bli vanligare och andra platser obeboeliga tycker jag att man bör pröva alla alternativ innan man väljer att förbruka mer energi.
 
Er elförbrukning säger inget när så mycket påverkar. Oavsett så går det åt mer energi att kyla än att värma. Det är få nätter i Sverige som har över 20 grader. I tider när vi drastiskt behöver minska vår energiförbrukning för att det inte ska bli vanligare och andra platser obeboeliga tycker jag att man bör pröva alla alternativ innan man väljer att förbruka mer energi.
Eller så använder vi kanske vår luftvärmepump på ett väldigt sparsamt sätt? Under vintern stöttar vi med vedeldning och vi vare sig värmer eller kyler till några extremtemperaturer. Det känns rätt viktigt att både människor och djur kan sova vettigt under sommarhalvåret också. Även om inte nätterna ligger på över 20 grader har kanske huset värmts upp såpass under dagen att det tar väldigt lång tid att vädra ut?
 
Er elförbrukning säger inget när så mycket påverkar. Oavsett så går det åt mer energi att kyla än att värma. Det är få nätter i Sverige som har över 20 grader. I tider när vi drastiskt behöver minska vår energiförbrukning för att det inte ska bli vanligare och andra platser obeboeliga tycker jag att man bör pröva alla alternativ innan man väljer att förbruka mer energi.
Kan tillägga att vi har solpaneler som ger oss mer el än vi förbrukar varma sommardagar så användandet av el för kylning är inget som extra belastar vår gemensamma miljö.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 664
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp