Hur kyla sovrum på sommaren?

tgd

Trådstartare
Sommaren närmar sig och jag har börjat fundera på kylning till främst sovrummet. Hur är vettigaste att göra det? Huset är 1½ plans med sovrummena på övre våningen men bara ett sovrum i användning. Portabel AC i rummet som ska kylas? Men då måste utblåset lösas på nåt vis. Luftvärmepump enbart för kylningen? Var placerar man den isåfall? Och klarar den sig även om den bara används sommartid?
 
Riktigt bra tjockare gardiner att dra för under dagen. Hjälper mycket. Sen nätfönster för att kunna släppa in nattkylan. Det är den billigaste lösningen i dessa dyra elbristtider. Sen kan ju AC vara bra att toppa med om det blir en het sommar.
 
Sommaren närmar sig och jag har börjat fundera på kylning till främst sovrummet. Hur är vettigaste att göra det? Huset är 1½ plans med sovrummena på övre våningen men bara ett sovrum i användning. Portabel AC i rummet som ska kylas? Men då måste utblåset lösas på nåt vis. Luftvärmepump enbart för kylningen? Var placerar man den isåfall? Och klarar den sig även om den bara används sommartid?

AC. Jag skaffade förra året och ångrade inte det en sekund. Den är enkel men fungerade bra. Utblåset och kondensvattenslangen gick ut genom fönstret (det följde med ett fäste för utblåset).
 
AC. Jag skaffade förra året och ångrade inte det en sekund. Den är enkel men fungerade bra. Utblåset och kondensvattenslangen gick ut genom fönstret (det följde med ett fäste för utblåset).

Hur löser man delen med utblåset genom fönstret? I sovrummet är det ett stort 140 cm fönster och brevid en nätad ventilationslucka så känns som att man skulle behöva få till det genom ventilationsluckan isåfall.

Hur hindrar man den varma luften från att komma in igen?

Känner av klimakteriet och fasar för hur det ska bli med sovandet när det blir varmt.
 
Hur löser man delen med utblåset genom fönstret? I sovrummet är det ett stort 140 cm fönster och brevid en nätad ventilationslucka så känns som att man skulle behöva få till det genom ventilationsluckan isåfall.

Hur hindrar man den varma luften från att komma in igen?

Känner av klimakteriet och fasar för hur det ska bli med sovandet när det blir varmt.

Till min är det en lång plastskiva (reglerbar längd) med fäste för utblåsslangen. Den ska sitta fast genom att en passar in längden men efter som sovrummet är på andra våningen och jag har katt så fäste vi den helt sonika med silvertejp. Det var inga problem med att varmluft kom in.
 
Vi hade en portabel AC förrut men fy vad den väsnades och tog plats. Tyckte inte den kylde tillräckligt heller trots dyr modell som fått bra i test. Sen kunde vi inte stänga fönstret eftersom ena delen måste stå ute. Det var ett jäkla lyftande in och ut vid regn el om man skulle åka hemmifrån. Så förra somaren intallerade vi luftvärmepump i sovrummet. Vi har den endast som AC. Värd varenda krona 🤩
 
Det finns massor av hemgjorda "swamp coolers" pa YouTube. Det ar nagot vi hade nar vi bodde i Florida och det var stromavbrott pa grund av orkan. En flakt som gar pa batteri, nagra frysta vattenflaskor, och man hade kylning for sitt "Hurricane Party" som vi hade i garaget (inga fonster).

 
Vi har ju en luftvärmepump som värmekälla. Den är helt underbar att använda som AC på sommaren. Vet inte hur det funkar att bara köra sommartid, men har svårt för att tro att det skulle bli problem? En firma som installerar värmepumpar borde ju veta, tycker man.
Vi har en luftvärmepump som vi bara kör ac med sen vi bytte värmesystem. Billig modell, tänker att den borde hålla lika bra som innan? Då gick den mest bara vintertid.
 
Vi har en portabel AC som vi brukar ställa vid kök/matplatsen och därifrån kyler hela våningsplanet i huset på stekheta dagar och nätter. Fördelar är att den är relativt billig och att den är rejält effektiv. Nackdelar är det @Fetaost nämner, dels låter den en del och dels gör den delade konstruktionen med slangansluten utedel (som är ett stort plus för kyleffekten) att det blir litet bökigt när utedelen behöver lyftas in varje gång man vill stänga huset helt när man åker hemifrån.

Jag skulle tittat på en fast installerad vanlig luft/luft värmepump av mindre modell, att köra som AC. Kanske inte placerat innedelen *i* sovrummet utan i anslutning till, som i en hall eller angränsande rum, så att inte luftblås eller (förvisso lågt) ljud stör. Utedelen skulle jag placera genomtänkt, för att inte störa sovrummet. Jag skulle se till att montera den enligt alla konstens regler för att undvika ljud/vibrationer i husstommen, d v s inte t ex montera den på själva ytterväggen på ett trähus (eller ens på ett stenhus) utan valt en markstående montering med vibrationsavledande loop/böj på rören.
 
AC. Jag skaffade förra året och ångrade inte det en sekund. Den är enkel men fungerade bra. Utblåset och kondensvattenslangen gick ut genom fönstret (det följde med ett fäste för utblåset).
Samma här, AC. Köpte för två-tre år sedan.
Vi fick ställa upp fönstret, sätta dit en träskiva med sågat hål för fästet till utblåset.
Vi håller sovrumsdörren stängd så det bara är sovrummet den behöver kyla, men har sågat en kattlucka i sovrumsdörren.

Edit: @tgd såg att du frågat om detta...
 
Luftvärmepump och luftkonditionering är ju egentligen samma sak, bortsett från att vissa av enheterna bara klarar att dumpa värme utomhus, en del klarar att dumpa värme inomhus, och vissa klarar att växla mellan att dumpa värmen utom- och inomhus.
Hade jag bott i fristående hus, hade jag tittat på vad jag har (och kan ha för behov i framtiden) vad gäller både värme och kyla, och kollat vad som är billigast per kapacitet. Tyvärr är ju svenska bostäder sällan direkt anpassade för att enkelt installera kyla i flera rum, men det kanske går att fixa sådana enheter ändå. Men oavsett skulle jag nog försöka undvika en portabel AC om möjligt (de är visserligen enklare att flytta runt mm, men de låter ju mer inomhus och du har ju som sagt slangen som orsakar krångel).
 
Samma här, AC. Köpte för två-tre år sedan.
Vi fick ställa upp fönstret, sätta dit en träskiva med sågat hål för fästet till utblåset.
Vi håller sovrumsdörren stängd så det bara är sovrummet den behöver kyla, men har sågat en kattlucka i sovrumsdörren.

Edit: @tgd såg att du frågat om detta...

Ja, så gör jag också, jag stänger dörren till sovrummet när jag drar igång den.
 
Det enda problemet med separata ACs for olika rum, eller portabla att flytta mellan rummen ar att de ar sa himla hogljudda. Precis som AC'n i husvagnar och husbilar.

Vi hade en luftvarme pump (jag tror i allafall att det ar det det ar pa Svenska, en "warm air furnace") som blaser ut varmluft i huset ... nar vi kopte huset installerade vi en AC som blaser kalluft i samma "ducts" som redan fanns. Det innebar att allt oljud ar utomhus och allt man kan hora ar luften nar den passerar vissa utblas. :D
 
Har både rullgardin och långa mörkläggning gardiner som går från tak till golv i sovrummet som alltid är fördragna på dan när det är varmt och tycker att det räckt bra för att hålla det svalt. Dörren är såklart stängd också jämnt. Eftersom jag jobbar natt så sover jag ofta dagtid när det är som varmast och det funkar bra. Nattetid kan man öppna vädringsfönstret också om det lite svalt ute.
 
Det enda problemet med separata ACs for olika rum, eller portabla att flytta mellan rummen ar att de ar sa himla hogljudda. Precis som AC'n i husvagnar och husbilar.

Vi hade en luftvarme pump (jag tror i allafall att det ar det det ar pa Svenska, en "warm air furnace") som blaser ut varmluft i huset ... nar vi kopte huset installerade vi en AC som blaser kalluft i samma "ducts" som redan fanns. Det innebar att allt oljud ar utomhus och allt man kan hora ar luften nar den passerar vissa utblas. :D
En luftvärmepump är samma som en AC, bara tvärtom. Generellt tror jag det är rätt sällsynt med sådana i USA, utan jag misstänker utifrån ordet "furnace" att det är en gasbrännare som värmer luften?
 
Kan du vädra så att det blir korsdrag på något vis? Mitt sovrum blir hemskt varmt redan nu, men jag har persiennen nere när det är som varmast och ser till att ha öppet fönstret samt kombinerar det med att ha öppet i annan del av lägenheten så att det blir lite korsdrag. Då gör det inget att luften inte är jättesval, bara att det blåser lite och att luften känns fräsch gör att det blir behagligt inomhus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 664
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp