Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?-är tveksam hur ett hållbarhetsperspeltiv (ofantliga logistikkedjor)
Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull
Hur köper ni kläder? Butik eller nätet? Planerat efter behov eller spontant när ni hittat nåt? Osv...
Jag har läst att nätshoppingen är ett enormt miljöproblem. Framförallt pga alla returfrakter.Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?
Aha. Jag inbillade mig att de som främst shoppar på internet är de som inte bor jättecentralt. Klart många kan åka kollektivt eller gå/cykla, men jämfört med att ta bilen flera mil till butiker borde nätshopping vara ok eller? (Jag tar aldrig bil oavsett, men i princip alla andra här gör.)Jag har läst att nätshoppingen är ett enormt miljöproblem. Framförallt pga alla returfrakter.
Alla behöver ju dessutom inte ta bil till stan, många kan ju åka buss eller gå/cykla.
Nä jag tror typ alla nätshoppar oavsett hur man bor. Utbudet och smidigheten är svårslaget..Aha. Jag inbillade mig att de som främst shoppar på internet är de som inte bor jättecentralt. Klart många kan åka kollektivt eller gå/cykla, men jämfört med att ta bilen flera mil till butiker borde nätshopping vara ok eller? (Jag tar aldrig bil oavsett, men i princip alla andra här gör.)
Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?
Dels så skapar returerna massor av transporter, varan åker oftast till en tredjepartslogistik ställe (för Sveriges del hittas ofta dessa i Baltikum) där kontrolleras och kanske ompaketeras om den ska gå ut på lager igen, annars kanske den slängs för att returer är för dyra att hantera.
Sedan kräver näthandeln betydligt mer emballage än traditionell butikshandel. Oftast är dessa emballage orimligt stora viket gör att mycket av logistiken består av luft.
Har du provat bambu? Folk tror väl snart att jag säljer bambu själv, det gör jag inte men det är ett oslagbart material när det kommer till allt som är nära huden. Mjukt, andas bra och varken kyler eller känns blött om man svettas. Att det är miljövänligt och naturligt antibakteriellt gör det bara än bättre.Jag köper på secondhand, får avlagt från syrran och resten på rea på nätet. Köper lite för mycket, inget passar ihop och jag tål inga kläder alls egentligen, har pga sjukdom en väldigt skör och irriterad hud. Avskyr hela skiten med kläder.
Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull
Hur köper ni kläder? Butik eller nätet? Planerat efter behov eller spontant när ni hittat nåt? Osv...
Fast egentligen tror jag många gör någonting annat också i stan som gör att de åker till stan ändå oavsett ibland, bara att de inte längre går i klädaffärer när de väl är där.Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?
Inte enligt de studier som gjorts och det är primärt för att man beställer hem varor och sedan skickar tillbaka igen i stor utsträckning. Det är alltså många varor som går fram och tillbaka.Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?
Enbart på nätet, förutom ridkläder där jag ibland smiter in på någon butik och fyller på när alla t-shirts börjat ta slut. Jag är numer helt ointresserad av kläder, men behöver en "skaplig" garderob för jobbet så kör säsongsbeställningar på de stora näthandlarna. Behöver väldigt sällan returnera eftersom jag är astrist och typ bara köper nya färger av sådant jag redan vet passar och att jag gillar (läs: nya Filippa K-klänningar som är strykfria typ, och liknande favoriter som jag vet "alltid" funkar).Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull