hur kommer det sig...

J

johanna_h

att ni(du) valde att börja med ar?

vad är den störst skillnaden mellan hur du rider nu och hur du red förr?

jag är nyfiken på AR och tänke höra efter lite vad andra tycker:D

Sv: hur kommer det sig...

ingen som känner sig manad att svara:)

Tja... jag har ju bara provat på AR ett par gånger, kan ju knappast säga att jag kan något än..
Men jag söker mig lite mot det eftersom jag helt enkelt inte klarar traditionell dressyr, eller människorna som brukar hålla på med det. Jag känner mig liksom inte välkommen, kan inte få rätt på saker och frågar för mycket.. men får sällan bra svar.
Samtidigt vill jag ju rida någon slags dressyr för att bygga upp hästen, hade jag bara vetat att jag kunde flänga runt i skogen på hästen utan att tänka på form och bärighet utan att hästen tagit skada av det, så hade jag skitit högaktningsfullt i allt vad dressyr, Klassisk eller vanlig, heter. Men, jag tror ju ändå att det är lite viktigt med styrketräningen dressyr är:P
Kom in på AR eftersom jag sökte alternativ. Har provat western, klart bättre för mig än traditionell dressyr, men ändå inte helt rätt. Det jag har sett av AR verkar vara vettigt, och det är därför jag är beredd på att utforska det ytterligare och se om nu detta äntligen är vad jag söker.:)

Ingen lätt fråga att besvara. Val man gör i livet beror ju på så många omständigheter.

Jag har en väldigt lång bakgrund inom hästbranchen. Är utbildad inom området och har sett och gjort en hel del, för att göra historien kort.

Har också tränat för en massa olika tränare (sk BRA tränare inom traditionell ridning). Tävlat en del. Varit inne på typ allt annat än galopp och voltige.

Och ridningen blev bara tråkigare. :crazy:

Jag hade en häst som var extremt känslig och samarbetsvillig. Om vi galopperade barbacka på grusväg i grimma och grimskaft så stannade han bara jag "satte mig" en aning. Vi startade också en dressyrklass barbacka i grimma och grimskaft och red t ex en pas de deux barbacka i bettlöst huvudlag, där andra "paret" hade standardutrustning. Han funkade som ett underverk.

Så red jag lektion/kurs och fick rådet att "ha mer stöd i ytterhanden" och fick höra att jag var för klen i händerna, borde träna (på gym) etc. Och för att lösa det temporärt så skulle jag ta tag i yttertygeln så långt fram jag nådde, linda den runt ytterhanden och sedan grabba ett fast tag i manen. :eek: Att hästen då tittade utåt skulle man lösa med att såga i innertygeln (även om det uttrycktes på ett finare/mer politiskt korrekt sätt...). Då skulle den böja vackert på nacken och ställa sig inåt. :crazy:

Överlag var det mycket så att alla tränare hade sin egen logik, sina egna system. Som grundade sig på vad DE tyckte funkade. Jag upplevde att de inte såg till hästen, utan utgångspunkten var att "dethär funkar på alla hästar, för det har funkat för mig". Och sanningen var nåt helt annat. Min häst blev hysterisk av kurserna. Sprang sidledes, svettades, stegrade sig osv. På tävlingsbanan och när vi red på samma bana för oss själva funkade han mycket bättre.
Så jag kände mig oerhört frustrerad och ville göra något HELT annat. Jag ville ha förklaringar istället för "because I say so". Jag ville få redskap att använda mig av istället för "just nu, idag, tycker jag att du ska göra såhär".

Tyvärr finns ju också "gudarna" inom "ridkonstblocket". Dvs att det ofta blir så att man har sin egen tränare som man tycker sitter på alla sanningar, och att alla andra har fel. Jag ser det inte så. Jag ser det som att alla har olika sätt att se samma sanning.

Jag har t ex sett Kyra K:s träningar osv, och tyckte då att hon förklarade bra hur ryttarna skulle göra.
Inom ridkonstblocket är det väl mer att man funderar kring VARFÖR saker funkar. Och försöker att gå djupare, nöjer sig inte med första bästa svar. Kanske det är lite av ett "sökarblock". Typ "visst, det svaret låter väl rätt ok, men kanske det finns nån mer förklaring". Kanske en slags större benägenhet att se komplexiteten i ridningen.

Har även nu senare sett t ex dressyrträningar med ngra av de bästa i landet, och det är varierande kvalitet, som vanligt. Den av de "vanliga" som jag upplever har bäst metodik och bäst resultat, samt faktiskt SER vad som händer (är det ev fråga om att faktiskt VILJA se vad som händer?), är en tränare som är influerad av SRS.

En gång för inte så länge sen såg jag en annan av landets främsta tränare som t ex sa till en ryttare att tvinga hästen att galoppera höger galopp i vänster varv för att få den att gå förvänd galopp... Ryttaren satt snett och vint, hästen hade inte bakdelen med, men den skulle piskas fram i "fel galopp". Det var liksom lösningen. För hästen var "dum". :crazy: Det är liksom sådant jag vill slippa ifrån genom att hålla mig inom ridkonstblocket.

Inom "mainstream" är det också mycket prestation, och man ska snabbt framåt, man ska ha målsättningar (som oftast inte går ihop med hästens och ryttarens kapacitet) osv osv osv. Ridningen blir prestation och stress. Medan jag upplever att det oftast inom ridkonstblocket är en fråga om att lugna ner, känna efter, hitta sig själv och hästen. Vilket jag verkligen föredrar.

Jag har varit i mainstream, och tyckte det var kul ett tag. Nu får det mig att kräkas (en hel del av det iaf). Visst finns det aspekter inom ridkonst också som man blir trött på. T ex så är jag inte intresserad av att bli "kategoriserad" eller höra till nån speciell grupp inom ridkonst. Jag vill inte bli etiketterad helt enkelt. Och då är det heller inte lätt att bli helt accepterad av andra ryttare inom ridkonst.
Det är svårt att köra sitt eget race även här, om man inte gillar att vara helt ensam. ;)

Det som tilltalar mig väldigt mycket inom ridkonst är den filosofiska inställningen och utövarnas sätt att gå till djupet med saker. Och så har tränarna ofta väldigt underbara sätt att säga saker på. Mer metaforiskt. En metafor säger ju mycket mer än en faktisk förklaring. En metafor ger mer känsla, utmanar intuition och sinnlighet på ett annat sätt. Vilket man kan behöva i ridningen.

Ibland undrar jag ju varför inte tävlande ryttare kör moppe istället. Men det är ju jag. (Och som sagt, jag har tävlat själv.)

Wow!!!! Så reflekterande och bra skrivet. Precis din känsla har jag med...

Tack för att du skrev ett så intressant inlägg!

Håller med er, tack för ditt mkt bra inlägg!!

jaha, en till historia. Har inte hunnit med riktigt lika mkt inom ridningens värld! :)
Ridkoleunge som till slut insåg att här kommer man inte längre om man inte vill köra på i den ibland något brutala okänsliga och inte så finlirande linjen.
Ridskolan kunde inte erbjuda mer än såriga fingrar, ovilliga hästar och träningsvärk.

Dressyrtant, har en liknande upplevelse som du då jag hyrde ridskolehäst. Den gick alltid på thiedemantygel styv som en planka och totalt ovillig. Istadig och låtsashaltande för att slippa jobba. Barbacka ute på härliga vägar bara släppte alla spänningar och hästkraken följde minsta vink. Sidvärts, lugn mjuk galopp i fin form osv. Men då jag laglydigt kopplade på all utrustning som ridskolechefen gett order om föll han tillbaka i gamla vanor igen. men han väckte en känsla för hur det kanske borde lösas.

Efter sisådär tolv års helhjärtade försök att lära mig ridandets konst, insåg jag att den magiska hemlighet jag trodde fanns dold i nästa nivås utbildning aldrig visade sig.
Då jag satt i den sk träningsgruppen och ibland sattes upp på nya hästar för att "rida till" lite, och insåg att det blir inte bättre känsla än såhär. och ingen kom med vettiga lösningar eller djupare tankar om vad man gjorde.
Efter att ha hört o lärt lite av CS filosifi o testade i smyg på lektionshästarna bara lossnade det bit för bit. ridlärarnas reaktion på resultaten i slutet av ett pass var bara, jaja, den har blivit en "sista tiominuternashäst" bara!

Där någonstans tappade jag intresset och tog en liten paus för att bli hästmassör i stället.
Där kom jag i kontakt med AR genom en kurskamrat och fick se en helt annan variant av dressyr.
Med tiden har jag även sett bristerna som finns där, men i det stora hela känns det som om de bristerna inte övertar det positiva. Kunskap o eftertanke står i fokus och man måste ju ändå få vara nybörjare ett tag.
Vanliga hästar, travare, tunga nordisar, ponnyer eller araber, alla togs på allvar och reds verkligen efter devisen "dressyren för hästen"

Det var härligt att se hur mycket man kan göra med sin vanliga medelmåttiga men underbara häst. Om man följer en linje som passar den och tänker till då man stöter på problem.
-och tänk hur härlig en enkel övning kan kännas. Utan att behöva känna sig stressad att kunna göra den tjugo steg till snarast för att snabbt visa upp en mer tävlingsmässig ridning.:D

God middag!
Ja, du. Det var en bra fråga. Jag har, under många många år känt mig vilsen i den traditionella dressyren. Jag kunde inte riktigt förstå varför man skulle krångla till det så som gjorde ibland.
Jag har alltid varit den som frågat VARFÖR. Folk har helt enkelt tröttnat på mig för jag har varit frågvis.

Jag har inte fått några bra förklaringar som, för mig, verkat vettiga. Man har oftast utgått från människan i stället för att utgå ifrån hästen. Jag har varit intresserad av de med subtila signaler man ger till hästen och jag vill rida med så lätta hjälper som möjligt.

Av en händelse såg jag Bent Branderup på TV. Ett par veckor senare fick jag reda på att han skulle komma och ha kurs i närheten och jag passade på att vara med som fotfolk. Där fick jag svaren på mina frågor. Jag hade till slut hittat det jag saknat. Nu fick jag inte bara veta VARFÖR utan även HUR och DÄRFÖR. Allt förklarat ur en hästvänlig synvinkel.

Jag tycker att AR passar mitt tankesätt och mitt förhållande till min häst så det blir den inriktningen jag kommer att använda framledes. Mvh NiNi

allt detta låter så som jag vill ha det :D jag vill verkligen lära mig hur, när, varför osv...det som är jobbigast är att jag inte har en egen häst eller är medryttare på någon...men jag ringde en tjej nere i enköping och fick komma dit och prova på AR och om jag har råd så ska jag till gotland till en annan och prova på i en hel vecka:)

men jag är också lite nyfiken på western, jag förstår att det är två helt olika sätt att rida på..men ligger filosofierna mellan ridsätten långt ifrån varan?

Oh vilket bra svar! :bow: Håller med om en hel del av dina tankar. (sen delar jag inte erfarenheter, har bara tävlat en lokal dressyr :p )

Själv rider jag inte AR eller barock utan klassiskt med cr-inriktning (centerad ridning).

Jag har gått vägen runt kan man säga.

Har haft turen att ha bra lärare från början, men under resans gång har jag träffat på mindre sympatisk Dressyr, det _kändes_ inte rätt.
jag kan absolut känna igen mig i Dressyrtanst beskrivning. Jag har därför sökt vidare och kollat in massor av tränare, vart på massor av clinics - plöjt den litteratur som finns på svenska och engelska.

PÅ vägen - har en hel del tränare som platsar under detta block känts lika fel - och av samma anledning - spänningar i hästen - som de tränare som gjorde att jag sökte mig bort från TävlingsDressyren.:mad:

För mig har Klassiskt varit ett kvalitetsmärke- men verkar nu ha blivit ett modeord som man kan applicera på vad som helst.:angel:

För mig har det tidigare kännetecknat en utbidlning som sker i samarbete _med_ hästens, utifrån dess fysiologiska förutsättningar - och att man aldrig någonsin rider in spänning i hästen- råkar det hända går man ur övningen.

Men den klassiska devisen - calm - striaght - forward - lyser ofta med sin frånvaro - fast man kallar sin ridstil klassisk.:devil:

Det har gått inflation i ordet helt enkelt.

Nu när jag gått varvet runt med tränare och faktiskt kommit tillbaka till tävlingsdressyren så tycker jag att det finns Bra Tävlingsdressyr som inte alls skiljer sig från de gamla klassiska mästarna.:)

och här skulle jag vilja lägga in en brasklapp.

De finns Klassiska mästare som tituleras så av en bred allmänhet. De har ett väldigt gott allmänt anseende. :)
Och så finns det tränare som själva kallar sig och sin ridning Klassisk.....:o

Efter att ha gått varvet runt - så tycker jag att det man får av den Klassiska skolan är en medvetenhet om hästen som helhet - hur ryttaren måste använda sin egen kropp (position) som redskap.
Där finns, som många skriver; ett intresse angående orsak och verkan - och hos de gamla mästarna en stor kärlek till och förståelse av hästen.

Det som skiljer agnarna från vetet här är att en del säger de rätta orden - medan andra rider "de rätta orden".

Men jag tycker att en viktig pusselbit också finns hos tävlingsDressyren, kanske en större kunnighet om hur det ser ut när det är rätt. Kankse en bredare kusnkap hur det ser ut när man rider rätt.

Jag förstår att det verkar konstigt på detta forum - men om man sammanför de äkta klassiska mästarna med _bra_ tränare och domare. Så är de förvånansvärt överens.

Om man tar del av deras kunskap - så säger de förvånansvärt ofta samma sak - men med olika ord.
Jag tycker också att detta är förenligt med den forskning som nu finns om hästens biomekanik, och därmed är det också fullt förenligt med CR - CR är egentligen ett sätt att medvetandegöra vikten av ryttarens position - och den fokuseras ju på både inom Den Klassiska dressyren och God ridning inom TävlingsDressyren.

Jag upplever att duktiga oavsett vad de kallas söker samma uttryck i hästen.
Obs igen de Bra inom tävlinsgdressyren och de som har ett gott allmänt anseende av de Klassiska mästarna.

Mina tankar - efter att ha gått varvet runt.

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt bra beskrivningar av de flesta!

Jag är nu inte så gammal men har ändå hunnit rida i snart 14 år (!) och kan inte ens skritta en häst på korrekt sätt (i balans, med bärighet och samling bakifrån och lätthet fram) , mycket frustrerande!

Jag har hunnit prova många olika saker under min tid med hästar, mer eller mindre ingående - ridskola sen sexårsåldern, brukskörning och busridning på hästarna hemma, tävlingskörning, western (bara provat på), islandsridning, trav m.m.
Jag har alltid ridit enligt "banka och dra" principen vilket jag inte gillade alls vilket har resulterat i mycket ridning bettlöst, utan sporrar och med dressyrspö - helt enkelt för att tvinga mig själv att få en lugn, stadig hand och arbeta bakifrån. Fungerade sådär på kylskåp men inget vidare på små, kvicka ferarris.

Förra sommaren slutade jag rida på ridskolan och fick i samma veva tag på ett 18 - årigt halvblodssto med det mesta i bagaget. Hon kom med ett ubertjockt gummibett och order att dra åt nosgrimman på max. Red med det en dag sen slängde vi bettet åt h*lvete. Gick bättre men inte bra.
Efter att under en månad ha kommit in gråtfärdig med ångest upp över öronen på en superstressad och virrig häst bestämde jag mig för att ta kontakt med tränare men hade ingen i närheten jag var särskilt förtjust i (kräket är blandannat dödsrädd för transporten, Obs - ingen överdrift!)
Under tiden jag letade nämnde min hovslagare en kurs i AR där det fanns en plats ledig. Eftersom jag snokat lite på detta förut gjorde jag slag i saken och åkte dit (red...).
Första två minutrarna gick förfärligt och sen lossnade det. Helt plötsligt började djuret att RÖRA på sig! Jag hade eftergift och mjukhet, vi var båda avslappnade och det kändes helt enkelt underbart!

Och resten är historia...

MVH / Kajsa - AR Wannabe

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 943
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama