Hur komma ut och rida? (ej ridskolemänniska, ej tid med egen häst)

3

321123

Jag har innan jag flyttade till andra sidan Sverige för att studera, ridit väldigt intensivt i ett antal år och rider därför relativt bra enligt mig själv, om man bortser från vissa dressyrmoment. Till skillnad från nästan alla andra så tycker jag dressyr är ganska tråkigt och vanligt banhoppande ger jag inte mycket för. Ridskoleridning passar därför inte mig så speciellt bra och därför har jag heller inga tävlingsmeriter alls.

Jag föredrar att bara fara ut och rida i det fria, själv eller med andra. Att skritta, trava och gallopera i skog, över fält, efter galoppbanor och efter ridstigar. Att hoppa över diken och enklare naturliga hinder etc. Att harva runt i en paddock eller i ett ridhus kan jag väl göra ibland, men då jag inte finner dressyr speciellt kul, så ledsnar jag efter ett tag.

Frågan är då. Hur fasen ska jag komma ut och rida utan att köpa en egen häst? Jag har kollat runt endel i olika annonser efter medryttare. Men nästan uteslutande alla har krav på tävlingsmeriter, vill att man rider dressyr eller vill att man bara ska skritta deras hästar. Är hoppet kört för mig, eller har ni tips och förslag på någon lösning?

Sv: Hur komma ut och rida? (ej ridskolemänniska, ej tid med egen häst)

Det var ju förtusande synd att du bor i alldeles fel ände av landet! Den ridning du beskriver är vad jag sysslar med och eftersom jag har fler hästar och bara en rumpa så är sällskap alltid en trevlig sak.

Som sagt.. synd!

Många av de som sätter ut en annons är ju som du säger ute efter mer avancerad ridning. De som har skogsmullehästar som de kanske inte rider så mycket bryr sig sällan om att sätta upp annonser, än mindre annonsera på internet.

Så det bästa är väl att åka runt på landet där du bor och stanna på alla ställen där det finns en hästar. Fråga om de är intresserade, fråga om du får lämna en lapp med namn och nummer ifall de skulle veta någon annan som kan vara intresserad. Har du tur så hittar du någon.
Sätt upp lappar i affärer och liknande.

Vart i skåne bor du?? Låter precis som den medryttare jag drömmer om!

Många av de som sätter ut en annons är ju som du säger ute efter mer avancerad ridning. De som har skogsmullehästar som de kanske inte rider så mycket bryr sig sällan om att sätta upp annonser, än mindre annonsera på internet.

Så det bästa är väl att åka runt på landet där du bor och stanna på alla ställen där det finns en hästar. Fråga om de är intresserade, fråga om du får lämna en lapp med namn och nummer ifall de skulle veta någon annan som kan vara intresserad. Har du tur så hittar du någon.
Sätt upp lappar i affärer och liknande.
Ja det är ju helt klart ett alternativ som är värt att beakta.

Nixehen: Ja, det var verkligen synd. :(

Lägg ut en annons själv där du berättar vad du vill göra, vilken typ av häst du söker osv så får du nog napp.

Så gjorde jag iallafall. Jag vill ju bara ha en häst att typ lunka runt med i skogen. Skritta, trava, gallopera, bara ha skoj liksom och inga stora krav. Jag fick ganska många svar. :)

--------------------------------

Jag hittade fyra annonser på blocket som såg ganska intressanta ut men det beror ju på vad du vill ha. men Blocket är ett tips :)

Senast ändrad:

Hvis ikke du synes Tollarp er for langt væk, er det måske en mulighed. Vi bor ca. 6 km før Tollarp og har aldeles for mange skønne heste. Vi har primært PRE heste men også varmblod og fuldblod. Du kan skrive til mig ehasfeldt@gmail.com for jeg har netop bestemt ikke at stresse over at have så mange, men i stedet finde medryttere , så det betaler lidt af maden. Vi har ridehus, ridebane og skøn natur..

Der fordres meget omhu for hesten, men ellers er vi søde og rare og fleksible.

Med venlig hilsen

Elisabeth

Problemet för mig är att jag varken har tid eller möjlighet att rida 3-4 gånger i veckan, att vara i stallet på morgonen och släppa ut hästar mm. Dels för att jag är en fattig student som inte har råd med transportkostnaderna som ju faktiskt uppstår (om inte stallet ligger några km bort bara så att man kan cykla), samt att jag studerar 150% och gärna har ett socialt liv vid sidan av studierna också. Allt ovan kombinerat med att jag inte har tävlingsmeriter eller tycker hoppning och dressyr är speciellt kul, gör utbudet minst sagt skralt. Jag kanske ställer helt orimliga krav helt enkelt?

Men jag ska söka vidare. Kanske finns det någon som bara vill ha någon som mot en slant kommer och motionerar deras hästar max ett par gånger i veckan?

Elisabeth: Tack för erbjudandet! :) Men det är tyvärr för långt bort för min del.

Senast ändrad av en moderator:

Men nästan uteslutande alla har krav på tävlingsmeriter, vill att man rider dressyr eller vill att man bara ska skritta deras hästar.

Jag håller inte med, jag ser många annonser där man söker någon som vill rida i skogen ( inte bara skritta) men vill sköta träningsbiten själv... :confused:

Problemet för mig är att jag varken har tid eller möjlighet att rida 3-4 gånger i veckan, att vara i stallet på morgonen och släppa ut hästar mm. Dels för att jag är en fattig student som inte har råd med transportkostnaderna som ju faktiskt uppstår (om inte stallet ligger några km bort bara så att man kan cykla), samt att jag studerar 150% och gärna har ett socialt liv vid sidan av studierna också. Allt ovan kombinerat med att jag inte har tävlingsmeriter eller tycker hoppning och dressyr är speciellt kul, gör utbudet minst sagt skralt. Jag kanske ställer helt orimliga krav helt enkelt?

Men jag ska söka vidare. Kanske finns det någon som bara vill ha någon som mot en slant kommer och motionerar deras hästar max ett par gånger i veckan?

Elisabeth: Tack för erbjudandet! :) Men det är tyvärr för långt bort för min del.

Jag tror många hästägare är ganska flexibla när det kommer till hur många dagar man rider. Men det är klart att det kan vara svårt att hitta nån i närheten av där du bor. Då ska man nog ha lite tur.
Det bästa är nog att du lägger ut en egen annons på Blocket, det ökar ju bara dina chanser. Eller som nån annan sa, besöka stallen där du bor och fråga om de behöver nån.
Det låter otroligt att alla skulle söka medryttare med tävlingsmeriter? Det måste ju finnas massa äldre hästar som bara behöver motionsridas??

Jag tror många hästägare är ganska flexibla när det kommer till hur många dagar man rider. Men det är klart att det kan vara svårt att hitta nån i närheten av där du bor. Då ska man nog ha lite tur.
Det bästa är nog att du lägger ut en egen annons på Blocket, det ökar ju bara dina chanser. Eller som nån annan sa, besöka stallen där du bor och fråga om de behöver nån.
Det låter otroligt att alla skulle söka medryttare med tävlingsmeriter? Det måste ju finnas massa äldre hästar som bara behöver motionsridas??
Ja du har nog helt rätt. Jag är nog lite feg också. Står det att de vill ha en erfaren ryttare så tvekar jag direkt. När är man erfaren egentligen? Jag ska jaga runt lite mer, hittar jag ingen lämplig häst provar jag med en annons på blocket.

Tack för länkarna till blocket! I den ena annonsen var det promenadridning som efterfrågades och i den andra var det lugn ridning. Promenadridning för mig, är när man bara skrittar av hästen. Men jag kanske har fel? Den sista annonsen har jag missat när jag gjort sökningar på blocket, så den ska jag höra av mig på! :D

Vad promenadridning är varierar nog beroende på vilken nivå hästen normalt tränas på. Jag tycker det kan vara allt från enbart skritturer till uteritt i alla gångarter men inte alltför konditionskrävande såsom längre travperioder och galoppintervaller.

Bättre att du hör av dig och frågar var de menar än att missa en trevlig häst! Finns ju sällan så många inom rimligt avstånd. Och ibland kan ju ägarens behov förändras eller man får mer frihet när man visar sig vara en pålitlig medryttare!

Annars är ju ett tips att leta efter stall som erbjuder "medrytteri" och ridlektioner som alternativt till egen häst. Kostar visserligen lite mer när de har det som affärsidé.

Ibland kan det vara bra att skicka ett mejl till dom som annonserar för att få veta mer exakt vad dom är ute efter. Har man tur så kanske de ändrar sina krav så att det passar dig bättre.

Lycka till, hoppas du hittar en bra häst :)

oj. Jag som tycker alla medryttarannonser är folk som vill träna dressyr och hoppning själv och söker nån som vill ta ut hästen i skogen osv.

Leta vidare i annonserna, alternativt kanske du kan sätta upp en lapp i närliggande stall och se om någon nappar.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu nånstans omkring 2½ år sedan som jag slutade rida. Jag red på ridskola då och slutade för att jag tyckte att det inte gav mig...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 621
Senast: Feffeleff
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 154
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar