Hur komma igång?

F

fritidsryttaren

Nu i påsk ska jag ta bort mitt sto, blir ingen rolig påsk som det brukar vara men nödvändigt att ta bort henne som har pålagringar i ryggen mm, typiskt är ju att hon är piggare än aldrig förr just nu,vill inte börja tveka men hur lätt är det !!!

Det jag funderar över är hur jag ska komma igång med min nya häst som kommer på påskafton. Hon har stått ett år ungefär och ska sättas igång lite försiktigt men lite tips behövs hur jag ska komma igång!

Sv: Hur komma igång?

Usch, lider med dig, det är en jobbig sak att gå igenom. Men om du vet att hon aldrig kommer att bli bra igen, utan antagligen bara sämre, så är det ju bättre att ta bort henne nu medan hon fortfarande är pigg och glad trots sina problem.

Om den nya hästen har stått så länge som ett år, så tycker jag att du ska börja med promenader och kortare skrittrundor. Att gå ut och promenera med hästen är ett bra sätt att lära känna den.
Efter ett tag kan du skippa promenaderna och göra lite längre skrittrundor och lägga in lite trav - du känner ju hur mycket hästen orkar.
Om du vill börja markarbeta, så börja med korta pass, 5-10 minuter max.

Lycxka till med nya pållen!

Tack!
Ja, det är jobbigt men käns ändå bra, det är precis det du skriver som man får tänka på när det käns jobbigt att det är det bästa, hon kan ju inte ridas mer.
Ang promenaderna i början med pållen, 3-4 ggr i veckan kan det va lagom?
Tack för ditt svar!

Ja, det blir säkert lagom med 3-4 promenader i veckan. Sedan kan du ju börja växla mellan promenader och uppsuttna skrittpass. Promenera 3 dagar i veckan, skritta 2-3 dagar och så 1-2 dagar för återhämtning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama