Hur kolla upp hästen ordentligt?

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag har ägt min häst i 8 år och vi har de senaste 2 åren inte kommit riktigt överens och jag skulle nu vilja gå till botten med våra problem för det känns helt klart som om något inte stämmer. Han har nu vilat 1 år, mest för att jag varken har haft tid eller lust att rida överhuvudtaget men också för att jag blev så trött på våra små bråk vid varje ridpass.

På våra sista ridturer innan vilan försökte han alltid vända hem och trots att han aldrig fått sin vilja igenom utan jag alltid har kunnat rida den tänkta vägen så slutar han inte, därför tror jag inte det är ledarskap det handlar om utan att han har ont någonstans.

Han har alltid varit väldigt lugn och snäll och jobbar inte mer än det absolut är nödvändigt men det känns som att det tar emot när han springer.

Han är en islandshäst med svag trav, traven blir lätt fyrtaktig och känns oren men när jag får honom i form blir den ren och även när jag longerar med inspänning blir den ren men vid longering utan inspänning är den oren. Jag vet inte om han är halt/har ont någonstans och traven därför är oren men om han är halt så borde den väl inte bli ren när jag får honom i form/med inspänning?

Andra tecken på att något inte stämmer är att han håller huvudet lite snett och att han även "gnager" på vänster sida av bettet. Lägger även över tungan ibland.

I vilken ände börjar jag när jag vill få honom kollad?
Veterinär först kanske? Har även tänkt låta en equiterapeut kolla honom samt hästtandläkare.

Eller ska jag boka tid på kliniken i närheten där de kan kolla honom mer noggrant?

Vill gå till botten med detta då det inte är alls kul att det blivit så här mellan oss två.

Många frågor, väldigt tacksam för svar!

MVH Sanna

Senast ändrad:
Sv: Hur kolla upp hästen ordentligt?

Har du provat Natural Horsemanship? Det kanske vore något...

Min erfarenhet av hästar är att det är bättre att hålla på regelbundet och ha tydliga regler för hur både jag och min häst ska uppföra sig. Har man inte tid med det, eller inte orkar är det bättre att låta hästen stå en period. Om man bara gör något lite halvhjärtat blir det oftast bara sämre, speciellt om man hade dominansproblem redan innan... Hästen mår inte bra av diffusa regler och uppenbarligen gör inte ryttaren det heller...

Men, men... Nu har ni bägge fått lite perspektiv på eran situation (i och med vilan), så det är bara att ta nya tag och Horsemanship är inte helt fel...

Hans orena trav beror säkert bara på att han är otränad (springa på en liten cirkel utan några speciella muskler är nog ganska jobbigt om man tänker efter) och tuggar på bettet gör han nog bara i "protest".

Kiropraktor och klinik.

Börja med kiropraktor.

/ Lisa

Kiropraktor och klinik.

Börja med kiropraktor.

/ Lisa

Och jag säger tvärtom, en seriös kiropraktor tar sig inte an en sådan häst förrän den varit på klinik.
I övrigt bör du kolla bakben, och främst haser. När det är klart skulle jag kolla mun, och rygg. När det gäller ryggen så är det en undersökning och ev behandling men även att sadel och annan utrustning passar.

Tack för era svar. Kan man ringa direkt till kliniken eller måste man först ta ut veterinär och få en remiss till klinik?

MVH Sanna

Du kan ringa kliniken direkt.

Jag hade lite samma problem med min pålla. Det blev bara bråk varenda ridtur. Fast jag visste om hennes kroppsliga problem redan men det var inte dom som var problemet med henne just då. (Det var stress pga dåligt stall, både jag och hästen vantrivdes, har jag kommit på i efterhand.)
Så jag slutade rida henne.
Gick promenader, pysslade, körde och betäckte henne. Sen blev det hel vila i ett år. Sen efter två år när jag började rida igen så funkade allt super :)
Då hade jag tyvärr redan lovat bort henne till fodervärd. Så kan det gå.

Hej åk direkt till klinik och ta med dig sadel och träns så de kan se dig rida med. För de flesta seriösa kliniker vill se det med när det är där problemet uppstår. Om du bor i närheten av skåne så kan jag verkligen rekomenda en klinik som är suväräna så kan du ta dig dit pm mig så ska jag ge dig nr dit.

Hej!
Så jobbigt att inte du och din häst kommer överens.

Jag säger som övriga. Det första jag hade gjort hade varit att åkt till en klink och fått hästen uppkollad. Hittar man inget där, eller även om man gör det, så brukar mitt nästa steg vara en duktig kiropraktor eller ET.
Eftersom din häst sen också kanske kan ha problem i munnen skulle jag anlitat en duktig hästtandläkare. OBS - med det menar jag inte att raspa tänderna hos en veterinär.
När/om du sen konstaterat att hästen verkligen är frisk DÅ kan man sätta igång med NH....
Ibland kan det ju också vara god idé att ge hästen någon urensande kur för ev. invärtes bekymmer. Mest för att liksom ta det säkra före det osäkra.

Jag hade en nordis en gång som jag tyckte hade allmäna sammarbetsvårigehter, såsom att tex vända och kasta sig utan anledning när man red. Grön som man var då så tog det ett tag innan man blev varse problemet, som i detta fall var - ryggen. Nu var hästen en konstig prick och vi trodde helt enkelt att han gjorde så endast för att jävlas. Knäpp förblev han, men han blev ändå betydlige bättre efter att ha fått sin rygg fixad.

Lycka till!:)

(såg föresten att vi nästan bor "grannar" ju, så vill du ha lite råd om vilka du kan vända dig till som finns i närheten får du gärna PM.a, vet även en bra hästtandis som vi var hos i Rättvik som brukar komma dit med jämna mellanrum)

Senast ändrad:

Okej, då ringer jag direkt dit, blir till ATG kliniken i Rättvik.

Har varit där för några år sedan då han hade en senskada och då gick det på försäkringen men nu när han kanske inte har någon direkt skada hur gör man då? Om de hittar en skada kan man då ta det på försäkringen? Någon som har någon aning om vad priset kan tänkas bli?

MVH Sanna

Hej!
Du verkar ha ett liknade problem som jag haft. Köpte min nya polle i februari i början gick det bra sen kom vi inte alls överens. Eftersom han var ganska ny trodde jag han testade mig eller protesterade för det var jobbigt så jag fortsatte jobba hobom.

Det han gjorde var att börja backa så fort något blev jobbigt när han fick jobba med sin rygg i detta fall. 1 gång sa han ifrån ordentligt han rste sig så han gick runt och det var då jag förstod det är något som inte är rätt. Det var hans sätt att visa och säga ifrån.

Till slut fick jag nog kolla tänderna men där var inget. Hade en massör ute sen som sa att han var helt låst massa späningar och allt. Hon behandlade honom med laser och akupungtur på plats. Sen fick jag salva som ska smörjas på. Nu i 1 månad ska han jobbas longeras tömköras. Därefter skrittas igång.

Jag tror ev det är det din häst försöker säga att den har ont. Ta ut en massör som går igenom din häst grunligt och ev ger behandling det tror jag på!

Vet inte vart du bor annas har jag en riktigt bra massör att rekomendera och inte speciellt dyr heller.

Nu får man utgå ifrån att din häst var besiktigad vid köpet, TS häst har inte samma förutsättningar och bör således söka klinik först och om inget framkommer där fortsätta vidare med ET eller kiropraktor.

Jag tycker det där men besiktningarna vid köp av hästar varierar rätt mkt. Eftersom min häst stog långt iväg fick jag ta en veterinär där ifrån. Tyckte inte han tittade alls noga och det gick väldigt snabbt att kolla igenom. Jag valde iaf att ta en massör i fösta hand ofta är det ju spänningar och låsningar i många fall som ska bort.

Men för att vara säker på att dessa sk låsningar och spänningar inte grundar sig på en fysisk blockering, så är det sådant man först kollar.

Jag har ägt min häst i 8 år och vi har de senaste 2 åren inte kommit riktigt överens och jag skulle nu vilja gå till botten med våra problem för det känns helt klart som om något inte stämmer.

Tittar man på detta som TS skriver, så inser man snabbt att det inte enbart kan handla om låsningar och spänningar.
Sen är min bestämda uppfattning att en seriös alternativbehandlare först utgår ifrån en veterinär klinisk bedömning, för det kan skilja sig vida hur och vad som ska behandlas. Har man inte rätt fakta och uppgifter blir det ju som att famla i blindo, personligen skulle jag inte åta mig en häst av denna kaliber förrän ett besök hos veterinär var avklarat.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 793
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka