Hur köpa foderhäst?

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Jag ska försöka göra något långt, kort!
Jag hade förut en egen häst, Estelle och hennes föl, Måns. Men nu så har jag sålt båda då jag tyckte det var för mycket ansvar. Min mamma blev SÅÅ arg på mig när jag sa att jag inte kunde ha dom. Men vi sålde dom ändå.
Och nu, ett halvår senare har jag en foderhäst, Lucia. Jag har henne inte på prov, men jag skulle så gärna vilja köpa henne! Jag känner att jag vill ha mer ansvar nu! Men hur ska jag kunna övertyga mamma!? Hjälp? :(
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Du ska inte behöva övertyga någon. Om du har hästen på foder, varför köpa den? Är den till salu?
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Jo, eftersom jag insåg att jag inte kunde ha en häst förut så tror såklart mamma att jag inte kan ha en häst. Jag är föresten sexton år!
Ägaren säger att jag får köpa hästen för dom, men det är mamma som är problemet. Jag vill ha Lucia, som egen häst, kunna tävla med henne o sånt :(
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Om det är ansvar du vill ha ska du ju ha häst på foder!
För det är betydligt större ansvar att ha hand om andras hästar än att ha egna.
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Ja, men jag får t.ex inte åka på tävlingar! Jag vill bara kunna ha en egen häst! :(
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Men om du inte klarade av egen häst tidigare, vad har förändrats som gör att du tror att du kan det nu?
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Ägaren skulle gå med på att du köper hästen, men vill inte att du tävlar den för tillfället?:confused:
Om du köpte den, skulle du få tävla den då?
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Jag tycker att det verkar som om din mamma är ganska klok.
Du är 16 år och verkar vara normalt föränderlig i dina önskemål.
Det kan ju vara så att din mamma inte är säker på att du inte skulle ändra dig igen och vilja sälja hästen efter relativt kort tid.

Jag tycker att det låter vettigt att ha häst på foder, när man inte kan vara helt säker på vad man vill om ett halvt eller ett år.

Det finns inga formella hinder mot att tävla på en häst/ponny som ägs av någon annan. Har du diskuterat tävlingsmöjligheten med ägaren?
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

KL

Dessutom är du omyndig och mamma bestämmer om dyra köp. Spara ihop pengar tills du fyller 18.
 
Sv: Hur köpa foderhäst?

Vad har ändrats som gör att du kan ha egen häst nu, men inte kunde det för sex månader sedan?
Varför får du inte tävla hästen du har på foder?

Jag tycker att din mamma är klok som nekar dig att köpa häst igen efter att du så nyligen sagt att du inte klarar av att ha egen häst. Njut av din foderhäst och ha roligt med den, när du är myndig (om bara två futtiga år) kan du ju spara pengar och själv köpa hästen om du fortfarande vill det då. :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 046
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: warg
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 603
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp