hur klippa?

Buck

Trådstartare
har en klippmaskin och en lurvig fjording, frågan är nu hur man ska klippa honom..
blir ingen helklippning utan någon form av halvklippning så man slipper täcka så mycket,
Men vilken klippning är smidigast/ snyggast? filt/ jakt klippning är ju ganska snygga men magen blir väldigt bar, halvklippningar som verkligen är snett över hela hästen tycker jag är lite mje.. känns också som att schabraket kan ge skav fram där det inte är päls kvar. att klippa bara hals och bog blir nog lite väl lite då den är en tjock lurvig ponny som ska sättas igång ordentligt och få bort lite fett.

vill att han ska klara av att gå utan täcke ett tag till i alla fall :/.

Tror du kan vara lite kreativ hur du vill ha det. Börja att klippa litegrann och utöka om det behövs mer. Jag lämnar alltid magen även om jag helklipper och jag tror inte du behöver oroa dig för schabrakskav om hästen är klippt under sadeln.

Jag halvklipper. Men inte en rak linje från manke till virvel utan en mjuk båge neråt frambenet så att typ hela schabraket ligger oklippt, eller går över en bit. Var kreativ!

Här ser du en linje, den slutar nedanför virveln.
EC085B04-CD6D-43BF-9204-C2665A6997D2_zpsybndlq90.png

Min unghäst klippte jag såhär för nått år sen
8A77853C-2EC6-43A7-AD03-6A57E12FB591_zpsnllvgzog.jpg

Helt enkelt, klipp på lite som möjligt men så mycket som är nödvändigt.

Tror du kan vara lite kreativ hur du vill ha det. Börja att klippa litegrann och utöka om det behövs mer. Jag lämnar alltid magen även om jag helklipper och jag tror inte du behöver oroa dig för schabrakskav om hästen är klippt under sadeln.
Hur ser det ut? :)

har en klippmaskin och en lurvig fjording, frågan är nu hur man ska klippa honom..
blir ingen helklippning utan någon form av halvklippning så man slipper täcka så mycket,
Men vilken klippning är smidigast/ snyggast? filt/ jakt klippning är ju ganska snygga men magen blir väldigt bar, halvklippningar som verkligen är snett över hela hästen tycker jag är lite mje.. känns också som att schabraket kan ge skav fram där det inte är päls kvar. att klippa bara hals och bog blir nog lite väl lite då den är en tjock lurvig ponny som ska sättas igång ordentligt och få bort lite fett.

vill att han ska klara av att gå utan täcke ett tag till i alla fall :/.

Galoppklippning. Du siktar från öret till sadelgjord. Snyggt och praktisk.

Jag förmodar att du klipper för att hästen blir för varm? Titta på hur den svettas och klipp efter det

Jag förmodar att du klipper för att hästen blir för varm? Titta på hur den svettas och klipp efter det
har varit lite svårt att se hur han svettats då jag haft honom i en vecka och det har regnat vid varje ridtur :angel: men är i alla fall öra till sadelgjord och virvlen.

Jag halvklipper. Men inte en rak linje från manke till virvel utan en mjuk båge neråt frambenet så att typ hela schabraket ligger oklippt, eller går över en bit. Var kreativ!

Här ser du en linje, den slutar nedanför virveln.
EC085B04-CD6D-43BF-9204-C2665A6997D2_zpsybndlq90.png

Min unghäst klippte jag såhär för nått år sen
8A77853C-2EC6-43A7-AD03-6A57E12FB591_zpsnllvgzog.jpg

Helt enkelt, klipp på lite som möjligt men så mycket som är nödvändigt.
ja det var en väldigt mycket snyggare klippning än en helt rak linje :). mitt halvblod klippte jag typ så fast slutade vid bogbladet, skavkänslig så var typ det enda jag vågade klippa.

Jag klipper virveln och halsen på min. Hon blir genomsvettig av bara skritt utan klippning men mer klippning än så behövs inte.

så du lämnar magen, bogblad, rumpa och ben? verkar inte som ngt snyggt faktiskt med bara en klippt fläck vid virvlen.. men kan ha fel, bild? :D

Jag klipper halsen, följer halsmuskeln, och klipper hela virveln så någon fläck blir det inte. Jag klipper inte för skönhets skull utan av funktionella skäl, för att hon ska slippa svettas floder. Då bogen inte går att klippa pga hennes extrema skavkänslighet så klipps hon inte där. Däremot har jag vissa år klippt mellan frambenen. Klippt bog=blödande skav oavsett hur bra täckena sitter. Hon kan inte ha vanliga schabrak på vintern heller utan det är renskinn under sadeln som gäller. Någon bild har jag inte.

funderar nu på om man ska tvätta hästen inför klippning.. han är duktig på att rulla sig i leran och maskinen är av mindre modell..
ska vara någorlunda torrt ute nu måndag-tisdag så ska försöka klippa då, gäller ju att han blir helt torr och inte rullar sig igen :/.
har liksom bara klippt tunnpälsade halvblod tidigare som det bara varit att ryckta lite lätt. fjordingen har i jämförelse en mammutpäls som är snustorr intill trots skyfall och som det typ bara går att borsta bort det översta dammet på.. (-_-)

Beror på hur snäll du vill vara mot motor och skär.
ja så snäll som möjligt är ju det bästa, tänker ta det i lite etapper och börja med strupe och bringa bara och se hur långt batteri och hästens tålamod håller :angel: men tvättar jag t ex nu ikväll så kommer han gå ut imorgon bitti och lägga sig i första bästa lerpöl ;) och tvättar jag imorgon bitti och promenerar honom torr så kommer det ta ett maraton innan han är tillräckligt torr :rofl:

ja så snäll som möjligt är ju det bästa, tänker ta det i lite etapper och börja med strupe och bringa bara och se hur långt batteri och hästens tålamod håller :angel: men tvättar jag t ex nu ikväll så kommer han gå ut imorgon bitti och lägga sig i första bästa lerpöl ;) och tvättar jag imorgon bitti och promenerar honom torr så kommer det ta ett maraton innan han är tillräckligt torr :rofl:

Lera och grus är det mest effektiva för att döda skär. Så klipp jämnt. Alltså lite på ena sidan ovh lite på andra. Så slipper du stå med en enkelsidigt klippt häst om du måste slipa skären.

Lera och grus är det mest effektiva för att döda skär. Så klipp jämnt. Alltså lite på ena sidan ovh lite på andra. Så slipper du stå med en enkelsidigt klippt häst om du måste slipa skären.
har 2 skär som tur är :) så kör man slut på ett så kan man ta det andra för andra sidan :rofl: men förhoppningsvis så håller skären, har inget täcke till honom så lite svårt att hålla honom borta från leran. ett fleece med hals hade liksom räckt att ha i hagen tills han torkat tänker jag.

Jag hade fjordingar i många år och klippte ungefär som @TinyWiny . Undersidan och en bit upp på sidan av halsen, undersidan av huvudet, mellan frambenen och lite i virveln. Jag gjorde linjen på halsens sida så att den följde manens båge.Den linjen fick sedan gå ner en bit mellan frambenen och sluta precis bakom sadelgjorden. I virveln klippte jag bara lite och följde pälsens riktning. Det var en form av minimal spårklippning.

Med den klippningen kunde mina hästar vara ute utan täcke hela vintern om det inte blev superkallt. Om det var typ snöblandat regn satte jag på ofodrat täcke mot vind och kall nederbörd. De torkade snabbt efter ridning och svettades inte alls så mycket.

Vill varna för kombon maskin av mindre slaget och fjordhästpäls. Det är nog en väldigt god idé att tvätta hästen.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Ise
·
Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
726
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 458
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V