Hur kan man!?

S

So-fiie

Det är en i vårt stall , som flyttade sin häst idag . Hästen är då ett fullblodssto dom är van vid att gå in om nätterna och blir hanterad och ompysslad. OCH MÄNNISKAN SÄTTER UT HENNE PÅ LÖSDRIFT??? Det är ju vinter ute. Hästen får 2 trasiga vintertäcken och ägarens kommentar är "Dom kommer ju endå bita sönder dom". Förtjänar inte hästen mer?
Inte nog med det, hästen var rädd för att gå in o transsporten, och vad gör mäniskan? en drar åt ett kedjegrimskaft runt mulen o drar så hårt att vi seriöst trodde hon skulle bryta nosryggen på hästen och den andra står o slår hästen med en pinne på rumpan. Man ser att hästen protesterar! Hon stegrar, hon drarrar. räcker inte det eller?
Blir så irriterad!!
Hoppas verkligen ingen tycker det här är rätt, då blir jag grymt besviken på hästfolket där ute :(

/ Sofie

Sv: Hur kan man!?

Nu tror jag ju inte att det faktum att hästen är ett fullblod per automatik gör att det inte går att ha den på lösdrift..

Lastningen låter helt gräslig och jag förstår inte att någon av de som såg hur de behandlade hästen inte ingrep!!?
Jag hade aldrig i livet kunnat stå och titta på hur en häst blev behandlad på det viset utan att reagera och tagit ett seriöst snack med ägaren..

Hur ser lösdriften ut?
det finns kassa "slö" lösdrifter, men många lösdrifter är betydligt humanare och har bättre förhållanden än uppstallning.
att hästen är fullblod är fullständigt orelevant, om den har rätt förhållanden på lösdriften, skydd och mat. Ompysslad kan den väl bli även om den går ute??????? tror du att alla som har sina hästar på lösdrift har det för att de inte bryr sig om/aktiverar/umgås med hästen?????? vet du hur många hästar som mår BRA av att gå på lösdrift och får sina psykologiska och fysiologiska behov tillfredställda därav?

lastningen å andra sidan är förkastlig och oacceptabel.

Menar såklart inte att fullblod inte kan gå på lösdrift, men är det inte lite fel årstid att släppa ut henne på?

Joo, det va gräslig. samma sak hände 2 dagar innan då hästen skulle gå in o boxen (dock inte med kedjegrimskaftet) . hästen har antagligen slagit i nacken i stången över dörren och är fullkomligt livrädd. Vi sa till henne, du vet itne huur många gånger. vi fick försöka ett tag. men det är ju klart att inte hästen gick in på en gång heller utan hon tog grimskaftet igen o ställde sig o drog. dom band fast en lina runt henne rumpa o en hängde sig i den o tog hästen krubbitarrem i läder o slog hästen. Det enda hon sa var "det är ju faktiskt min häst". vad ska vi göra, hon lyssnar ju inte på oss? :( Tror faktiskt hästen blir glad av att slippa sin ägare. den här hästen har inte det stabilaste psyket o e lite speciell. hon ska betäckas på lösdriften och ha sitt föl där. Blir så irriterad, börja faktiskt tjuta. vad ska man göra, men känner sig helt hjälplös..

Vet inte hur lösdriften ser ut, klara inte av människan med hästen så har inte tagit någon vidar kontakt med henne. men i det här fallet är det så att ägaren VILL bli av med hästen, hon vill bara slänga av henne någonstans så hon slipper henne.

och NEJ tack tror verkligen inte alla är så. det hoppas jag iaf!

Roman skrev:
Vet inte hur lösdriften ser ut, klara inte av människan med hästen så har inte tagit någon vidar kontakt med henne. men i det här fallet är det så att ägaren VILL bli av med hästen, hon vill bara slänga av henne någonstans så hon slipper henne.

och NEJ tack tror verkligen inte alla är så. det hoppas jag iaf!

Jag tycker du har all rätt att vara orolig och jag håller helt med om att det är fel årstid att kasta ut hästen på lösdrift. Jag tror dessutom att vissa mår bra av det men vissa är väldigt invanda med att stå i stall coh trivs faktiskt med det.
Med vad du berättar verkar det kunna vara en människa som helt enkelt vill bli av med kostnader och jobb.
Kan du kolla var det är?

minimi skrev:
Jag tycker du har all rätt att vara orolig och jag håller helt med om att det är fel årstid att kasta ut hästen på lösdrift. Jag tror dessutom att vissa mår bra av det men vissa är väldigt invanda med att stå i stall coh trivs faktiskt med det.
Med vad du berättar verkar det kunna vara en människa som helt enkelt vill bli av med kostnader och jobb.
Kan du kolla var det är?

Kolla vad var är? :confused:

minimi skrev:
Som hästen ska bo, för att se om det är okej?
Eller om det är något som ska anmälas?

Asså, jag tror det är en rätt OK lösdrift.
Det är värre med slagen o allt, det är ju endå bara djur :(
o sen tycker jag det är helt fel årstid att ta ut hästen på lösdrift..

Hej !
jo man kan ju tycka att hästen kan få ett bättre täcke ?
men usch helt förjävligt att folk inte kan lära sig tänka allt tar sin tid med hästar inga jävla rep o linor stå bara å vänta den kmr ja lovar den ända som hjälps är tålamod inge våld
våld löser inga problem :cry:

Lösdrift är ju helt ok på alla vis, till och med bättre, tycker jag. Men resten.... jag får rysningar

hästsko skrev:
Hej !
jo man kan ju tycka att hästen kan få ett bättre täcke ?
men usch helt förjävligt att folk inte kan lära sig tänka allt tar sin tid med hästar inga jävla rep o linor stå bara å vänta den kmr ja lovar den ända som hjälps är tålamod inge våld
våld löser inga problem :cry:

ellerhur, inget våld! en jag känner satt 6 timmar med sin häst innan den gick in , och då satt hon bara o vänta. nästa gång tog det 5 min!

Jämers tistlar vad ledsen man blir :(
av att höra om sådant elände.

*KL*

Hästen har utmärkt klarat att gå ute dagtid i minusgrader och vinterväder? Då klarar de faktiskt, under förutsättning att de täckas nattetid med, att gå ute dygnet om med tillgång till ligghall med. Dock får man vara observant så de verkligen använder ligghallen. (Släpper man sommartid kan man vara lite mer avslappnad till en början även om hästen inte går in i ligghallen, på vintern är det viktigare att de verkligen gör det och det snabbt. Dock brukar de lära sig av kompisarna).

trasiga täcken är väl egentligen mest en estetisk fråga, såvida de är funktionsdugliga och tillräckligt varma och skyddar mot väda spelar det ju ingen roll hur det ser ut. Dessutom, vad är det för andra hästar på lösdriften? Det kan ju vara så att det är mkt unghästar (biter gärna i polares täcken), eller att hon helt enkelt väljer att ha täcke hon inte är lika rädd om första tiden, då det ju kan gå lite vilt till vid hopsläpp. För mig har det inte att göra med vad hästen förtjänar, utan samma anledning som gör att man inte brukar lägga på 20 000 kronorssadeln första gången man lägger sadel på en unghäst..

Så, beroende på en massa aspekter som INTE framgår av ursprungsinlägget så kan det vara synd om hästen ja, eller INTE ALLS synd om hästen..

Roman skrev:
Asså, jag tror det är en rätt OK lösdrift.
Det är värre med slagen o allt, det är ju endå bara djur :(
o sen tycker jag det är helt fel årstid att ta ut hästen på lösdrift..

Man kan anmäla även misshandel! :mad: (inte arg på DIG alltså utan på ägaren)
Det låter som ren MISSHANDEL, jag tycker att du/ni ska anmäla detta.

Roman skrev:
Det är en i vårt stall , som flyttade sin häst idag . Hästen är då ett fullblodssto dom är van vid att gå in om nätterna och blir hanterad och ompysslad. OCH MÄNNISKAN SÄTTER UT HENNE PÅ LÖSDRIFT??? Det är ju vinter ute. Hästen får 2 trasiga vintertäcken och ägarens kommentar är "Dom kommer ju endå bita sönder dom". Förtjänar inte hästen mer?
Inte nog med det, hästen var rädd för att gå in o transsporten, och vad gör mäniskan? en drar åt ett kedjegrimskaft runt mulen o drar så hårt att vi seriöst trodde hon skulle bryta nosryggen på hästen och den andra står o slår hästen med en pinne på rumpan. Man ser att hästen protesterar! Hon stegrar, hon drarrar. räcker inte det eller?
Blir så irriterad!!
Hoppas verkligen ingen tycker det här är rätt, då blir jag grymt besviken på hästfolket där ute :(

/ Sofie

Om du skulle kunna prata med hästen och få ett svar, så tror i alla fall jag att de flesta hästar skulle föredra att gå på lösdrift. Att ha en häst instängd i box tycker jag är taskigt. Jag har själv en fullblodsarab på lösdrift och hon mår alldeles utmärkt. Men självklart ska de ha hela täcken om de inte har någon päls.

Angående lastningen, så borde sådana människor förbjudas att ens vara i närheten av djur. Att man ens kommer på tanken är fruktansvärt.

Håller med att man inte med våld ska lasta eller hantera en häst, men jag skulle aldrig i livet bara stå och vänta i 6 timmar heller på att en häst skulle känna för att gå in, när den själv vill gå in. Man måste väl åtminstone lära hästen att följa sin ledare och inte låta hästen välja själv när han är redo att göra saker som ledaren/ägaren/ryttaren vill. Tänk i vilka farliga situationer man skulle kunna hamna i.
jag tror inte hästen tar skada av att stå på lösdrift. När det gäller täckena kan jag inte uttala mig. I det stall min medryttarhäst står, så är det fler hästar som har större eller mindre revor på sina täcken, och som flera säger, så är det inte lönt att laga dom, för dom går ändå sönder igen. Och hästarna klarar sig bra ändå.
Jag tycker inte att man på nåt sätt ska bruka våld i hantering av djur.
Jag har ofta märkt att om nån människa av nån anledning inte tycker om en annan människa, så hittar man miljoner anledningar att förstora och tycka att allt denna person gör fel. Och djuren som dom äger är det ju bara jättesynd om.

Roman skrev:
ellerhur, inget våld! en jag känner satt 6 timmar med sin häst innan den gick in , och då satt hon bara o vänta. nästa gång tog det 5 min!
så jävla mkt sanning id e du säger :bow:

Och som jämförelse så finns det hästar som glatt låter dig vänta tills du ramlar död ner av ålder. Och somman istället måste mer handfast visa vägen in. Det innebär dock inte per automatik att man spöar dem randiga. Det finns en hel massa gråzon mellan svart och vitt.

Jag lastar bägge mina ensam utan problem. Men det har INTE alltid varit så, utan jag har fått ta mina duster med dem när de varit vrånga. (OBS vrånga - inte rädda!). Om jag skulle väntat ut dem hade jag kunnat sitta där än.. (Jag provade en gång med valacken, 5 h senare satt jag där och han stod och sov på rampen.).

En rädd eller osäker häst däremot går det utmärkt att vänta in och är bästa sättet. Men lika lite som jag väntar in en häst som inte vill lyfta på en fot, ligga lite väntar jag in en häst som vrångar vid lastning utan annan anledning än trots/ingen lust. Men jag spöar dem inte randiga varken för att få upp hoven eller för att lasta.

Liknande trådar

J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 390
Senast: juliag
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 256
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II