Hur kan man fästa giggen?

Mochas Cindy

Trådstartare
Jag har precis börjat träna körning. Det var såklart jättekul att åka iväg med häst o vagn o köra på en plats som verkligen var avsedd för körning,, men vilket MECK det var!! Gubben fick åka med med en annan bil o släp för att dra giggen (en TH gigg av äldre modell, tung o otymplig, men fantastiskt trevlig att köra med!) och eftersom vi har småbarn, så fick dom ju åka med oxå, då vi har lite tajt om barnvakter....

Min häst är supercool, och jag har folk som kan åka med o bara ÅKA i vagnen, om det bara är DET, men de har inte körkort... så det där med att dra ett ekipage till är BRA knöligt....

Jag trodde först det skulle gå att skruva av hjulen och skaklarna på den o transportera bredvid hästen,, men nej. Det GÅR säkert, men då pratar vi mekaniker och nån halvtimme -timme för att få ihop den igen.... Vi har provat...

Finns det inte något annat sätt man kan frakta sin vagn på bilen eller släpet??
Gärna en upphängning så det inte krävs massor av jättekarlar för att montera upp och ner...
Kanske framför transporten?
Den är i bredd så den PRECIS på hårstråt går att backa in i en hästtransport utan mellanvägg.... Den är rätt tung, så det är väll inget man står o lyfter sådär, själv iallafall....

Eller är jag dömd att mecka med ungar o ekipage varje träning? det är så synd, för jag skulle kunna träna SÅÅÅ mycket mer om jag kunde åka själv...

Jättetacksam för svar!

vartoftatrning25april09.jpg


(min häst är en american saddlebred på 6 år o här ser ni oxå den otympliga gamla giggen)
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Jag har en fundering att man ställer giggen bakom luckan och viker ned luckan på giggen sen knyter man fast giggen på bakluckan .sen viker man upp luckan , den är då väldigt tung men det kan avhjälpas med en liten vev typ den man vevar upp båtar med .det fodras lite utvekling och kreatift tänkande .
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

AAAAAh, jag förstår din tanke där.... dock skulle jag - rent fraktmässigt för att ta så lite utrymme som möjligt ut mot vägen, ha haft en med undersidan mot luckan.... annars tar ju sitsen o ryggstödet massor av plats utåt. En annan sak är ju hjulen. De tar ju oxå redan massor av plats utåt,, om man tänker som en travvagn, så är ju hjulen så små,, här är ju hjulen typ 120-130 höga,, dom går ju inte utanför vagnen på var sida, breddmässigt, eftersom den går att rulla IN I transporten....

hm,,, kanske man kunde haft nån KROK eller nått att fästa den i, som man kunde med nån hävanordning isåfall som man drog upp den med....

Nån som vet om såna ekipage är tillåtna????

Ingen som har sett nått med fästanordning framför ?? eller... kanske med hjulen o sitsen o det, -bakom i nån anordning,, och skaklarna på SIDAN av transporten...???

usch, är ingen tekniker precis!!!
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Tycker inte alls att din Gigg är stor och klumpig, den är jättefin :love:
Skulle inte tacka nej till en sån :D
Men jag förstår att den är besvärlig att ta med sig. De jag känner som fraktar häst + vagn kör oftast med en flak-bil och har vagnen på bilen.
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Sitter själv och pluggar för att ta BE kort, så jag kan köpa mig en pickup och ta vagnen på flaket och hästarna i släpet. Annars finns ju alternativet hästlastbil + släpvagn. Med vanligt B kort får du med en B-kortslastbil dra en lätt släpvagn med maxlast 750 kilo. Det finns ju faktiskt hästtransporter med särskild platta för vagn. Har sett en sån i nån länk här.
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Jag har en fundering att man ställer giggen bakom luckan och viker ned luckan på giggen sen knyter man fast giggen på bakluckan .sen viker man upp luckan , den är då väldigt tung men det kan avhjälpas med en liten vev typ den man vevar upp båtar med .det fodras lite utvekling och kreatift tänkande .

Det finns nog risk för en väldig bakvikt på släpet om man gör så... Negativt kultryck och ostyrbar bil :crazy:

Finns det ingen möjlighet att hyra vagn på träningsplatsen?

Vi har en lastbil som rymmer både häst och vagn men det kräver ju c-körkort... Pick-up + hästtransport eller hästlastbil + släpvagn är ju några andra varianter.
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

OOOO va många som svarat !!! HÄRLIGT! Picup har vi faktiskt, men den har kapell på... vet inte om den är bred nog att ha vagnen på heller,,, har inte haft en tanke på det,, kapellet går ju säkert att plocka bort... måste kolla!

Tror som någon skrev här att om man hänger en sån vagn på släpet blir det ostyrigt, otillåtet o klumpigt,,,,
Det fanns bara vagnar för små hästar att låna.... tyvärr... vill inte lämna min däruppe heller,,, man åker ju hemma med!

Tack för komplimangen om vagnen, -ja, den är kanon att köra med, men FIN är den inte,, måste fixa ryggstödet o sätet,, nån häst har smaskat på den, innan jag köpte den,, så det måste ordnas. Sen har den ju knappt färg kvar heller, så jag får väll lägga på ny lack snart,,, :crazy:

Funktionell o skön att köra är den dock! :laugh:


Får väll titta på dom där transporterna oxå sen när det är dags för ny nån gång om några år....:(
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Ja, men kolla pickupen, det låter som en bra lösning om den får plats där.
Du får bara komma på ett sätt att lätt dra upp den på flaket så du inte behöver 5 starka men bara till det ;)
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

ja,,, just det,,, min "känsla" säger mig att den har för bred spårvidd för att gå på där... o precis som du säger,,, UPP ska den oxå... fast får den bara PLATS och att man kan få av kapellet hyffsat enkelt, så är det kanske inte så svårt att göra ett par "ramper" ner heller,,, man får väll koppla ifrån släpet då såklart, men det är ju gjort i en handvändning,,, Jämfört med att åka med två ekipage så....

TACK! nu får man nästan ut o mäta imorron!
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Tror ändå lite på mina tankar om man tex gör hjulen /hjulaxeln enkelt löstagbara .Järn är ett underbart material det kan svetsas "rondellas " värmas och böjas ,en kompetent "järnmänniska "kan kanske göra enkla "snabbfästen" sätet i bilen ,hjulen på sidan av släpet eller i ena facket eller frampå .jag tycker inte din gigg ser så tung ut.Under en period funderade jag på en gigg men det stöp på att dom inte var enkelt demonterbara.Ett av körningens stora dilemman är ju transporten av häst och vagn.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Jag vet iaf en som har kört gigg på flaket på bilen så som du skulle kunna göra. Hon hade maratonvagnen under och sedan giggen ovanpå, så du måste ev ha giggen på kanterna och inte "i flaket". Försök bygg någon slags ramp där du kan köra upp den och där den kan stå och kanske en vinch för att dra upp den. Vet en annan som hade sin frampå transporten, han tog av hjulen och satte resten framtill. Han hade en gigg av samma tillverkare men jag vet inte om han gjort någon annan lösning med hjulen. Baktill tror jag också blir svårt då det nog lätt skulle ge ett baktungt släp och negativt kkultryck som redan sagts.
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

hmmm, jag undrar om vi pratar samma sorts picup... vi har en toyota hilux, där finns inte mycket till "kanter" att ställa något på, den måste nog helt enkelt gå in på flaket, OM jag får av kapellet.... där kommer jag oxå förmodligen få ha skaklarna utanför, kanske helst bakåt, men framåt kan funka om det inte blir för långt... Vinsh är nog bra ide om man ska få upp den tror jag,, rätt högt upp där, en bra bit över en meter skulle jag tro...

Ska testa! Håller inte riktigt med om att järn är ett underbart material! det är jätteklumpigt och hårt o oformligt för dom som inte kan!!! typ JAG!:cry: men jag har en anställd som kan såntdär,,, KANSKE när han får tid....BORDE kunna gå att ordna.. det med bilen tror jag mest på.

(då tillkommer bara den lilla pyttedetaljen att jag inte har körkort för att framföra BE ekipage,, och att dra ögonen till sig med en hög GIGG på flaket oxå, kan vara lite riskabelt kanske!!!) Så antingen får jag ordna kort oxå, eller hoppas på att de där reglerna som dom pratade om skulle ändras, ÄNDRAS fort och tillåter vikter upp till 4 ton istället!!!!

:crazy:
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Tur man har shetland :angel: Allt blir så mycket mindre då.

Det finns transporter med en platta framför, mellan transport och dragkrok alltså. Där ställer man vagnen. Kanske vore något? Cheval har såna släp.
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

hahahahah! ja, jag har ett russ oxå,, men henne körtränar jag inte så mycket på det viset,, än.... mycket lättare då faktiskt!!

jag ska kika lite på det där släpet,,,! kan vara MYCKET intressant,,,
kanske MYCKET dyrt oxå...!:crazy::grin:
 
Sv: Hur kan man fästa giggen?

Ska du få med dig allt krävs nästan BE-kort hur som helst. Det där släpet med platta frampå blir ganska tung och ska du då kunna dra det på B-kort kan du knappt last något inne i släpet. Så svårt är det inte när man som hästmänniska ändå har lärt sig räkna på släpvikter. Ska själv skriva teorin imorgon!!
 

Liknande trådar

Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är...
2
Svar
21
· Visningar
3 764
Senast: kryddelydd
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 575
Senast: moiran
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 958
Utrustning Nu får ni dumförklara mig:p, det här kanske är helt självklart egentligen, men... Jag fattar det här med vikterna och vad man får dra på...
Svar
18
· Visningar
1 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp