Hur kan de göra så här?

E

ejn

Jag är så arg!

Iförrgår släppte de ut min Vallack (som tror att han är hingst fast han är 12 år :angel: ) med 5 brunstiga ston utan att fråga mig. Igår när min medryttare kom dit var han helt tokig och när hon tog in honom så såg hon att han fått massa sår. Hon ringde mig och jag sa "låt han stå inne över natten" (jag var bortrest igår) men då kommer stallägaren och säger att det inte är nå farligt och slå släpper han ut honom i samma hage igen!
Han har bestämt att hästarna ska gå på bete till 1 oktober, men jag och flera till vill ta in hästarna under nätterna och att de får beta på dagarna men det går han inte med på. Trots att vi betalar full stallhyra under sommaren med! Och i stallhyran ingår halm+ mat, mockning, in-utsläpp, fodringar.
Letar nytt stall men det är inte så lätt för de flesta är fulla!

Sv: Hur kan de göra så här?

Låter inte så kul, men har ni pratat med stallägaren tillsammans och talat om hur ni vill ha det.
Man behöver inte vara otrevlig utan det borde gå att få fram en lösning som passar alla. Kalla till ett stallmöte helt enkelt där alla får säga sin åskikt utan att bli otrevlig. Litet tips bara, men hoppas de löser sig hur ni än gör.

Jag hade blivit tokig! Aldrig att någon ändar om i flocken utan att informera i god tid, godkännas av alla hästägare och ge oss chans att vara med. Jag vill se vad som händer och jag vill vara ansvarig för vad min häst gör och vad som händer honom.

Jag hade genast letat upp ett nytt stall och under tiden rett ut med stallägaren att detta inte är acceptabelt. Jag betalar hellre extra för att få bestämma över min egen häst, än låter någon annan ändra mina beslut om honom.

Du kan komma till oss, vi har både stall- och lösdriftsplatser lediga. ;)

jag blir också arg nu när jag läser det där. jag hoppas att du hittar ett nytt stall eller att du kan banka in lite vett i stallägaren

Jag hade blivit förbannad rent ut sagt! Det är ju så fel det bara kan bli, att man inte alls tar hänsyn till folks hästar.
Som en tjej i mitt stall, hon vill inte släppa ihop sina ponnysar med våra för hon är orolig för skador eller mobbning. De har provat när jag inte var där, då jag såg hästarna var de kolugna men enligt henne hade de sprungit runt som f*n. Så hon tog ut dem och jag har frågat om och om igen om inte det vore trevligare med alla hästar i samma hage, men jag skulle ALDRIG ta hennes hästar till mina bara för att jag är stallägare och kan bestämma...

Nu är han tillbaka bland hingstarna igen som han gått med hela sommaren.
Stallägaren insåg nu oxå att han inte kan gå med stona. Min häst hade kickat till hans häst(inga sakdor) så han våga väl inte ha kvar min häst där.
Så nu är det utrett och från och om två veckor kommer de att få stå inne på nättern.

MEn jag blir i alla fall väldigt irriterd och arg över att de inte ringer eller säger till innan de ska flytta över hästarna i andra hagar.
Trivs bra i stallet förrutom detta men jag letar i alla fall eftert ett annat och har gjort det redan innan detta.

Förstår att du letar efter nytt stall. Vet dock inte varför du inte gjorde det innan.
Men han borde ju ha lyssnat på dig när du sa att du inte ville ha din häst i en stohage, specielt efter det att din häst fått en massa små skador.
Å inte ha ändrat sig föräns hans häst blev skadat är ju lite egoism tycker jag.

Det har aldrig varit nå problem innan med stallägaren. Utan anldeningen till flytt redan innan är för att det inte finns paddock eller annan möjlighet till att rida lite dressyr och hoppning förrutom skogen då..
Jag kommer hem 18.30 om dagarna och har ingen lust att rida i mörker i vinter. Så en upplyst paddock är största anledningen. Men detta gjorde mig upprörd

JO det är skönt att slippa rida i mörkret ibland, förstår att du vill ha en padock, på förra stället jag stog på så hade vi upplyst ridbanna å nu har jag ridhus men lampor hela vägen, det är skönt.
Kan förstå att det gjorde dig upprörd, släppa ihop hästar måste man ju prata ihop sig om å helst vill ju båda parter vara med.
Sist var inte jag med, men då hade den nya hästen skadat sig å min brukar vara snäll å lite små rädd för hästar som är större. Å så var det ett sto å min är ett sto, å när jag släppt ihop min med ston tittigare har dom bara häslat om ens det :angel:

Som stoägare kan jag inte låta bli att undra vad de som ägde stona tyckte? Jag hade blivit skitförbannad om någon släppt in en valack som tror att han är hingst till mitt sto! Detta både för att stoet och valacken kan skadas!

Skönt att höra att stallägaren tog sitt förnuft till fånga och insåg att han inte hade det bra i den hagen!

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 216
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Anläggning Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är...
2
Svar
26
· Visningar
4 233
Senast: Sofie.S
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama