Hur kallar ni på eran häst o.s.v

Tibra

Trådstartare
Jag har börjat med att när jag visslar ska hästen komma!
Har bara tränat en gång nu på detta genom att ställa mig en bit bort.. ha en liten påse med äppelbitar och varje gång hon kommer så berömmer jag henne med en bit!
Tycker ni detta är rätt sätt eller har ni andra tips?
Hur gör ni när ni ska lära in en häst efter inkallning?

Sv: Hur kallar ni på eran häst o.s.v

Jag tycker det låter som ett bra sätt!
Själv hade jag hästen i grimma och grimskaft och övade i ridhuset. Jag ställde mig vid sidan av homom och började sedan springa samtidigt som jag sade hans namn. När han hade börjat trava efter mig en bit stannade jag och berömde.
Nu kommer han när man ropar på honom i hagen:D

Jag ropar Harry:D
Han kommer alltid när jag ropar så jag har inte behövt lära honom det:D

Samma har - jag ropar Rambo =ska andra hans namn ;) och han kommer. Jag fick inte lara honom det heller han bara kom fran forsta dagen jag fick honom.

Måste man lära en häst det?

Jag ropar namn, visslar, "hästarna" eller bara "kom då"...det spelar ingen roll, de kommer alltid...det verkar som att huvudsaken är ATT man hojtar på dem...

Jag vissla eller ropar deras namn. Men det är som Trix sa, jag har aldrig utbildad de för det. Det är en vana av mig att göra det varje gång jag gör nåt positiv med dem. Konsekvent.

Men...samtidet till slut har jag "trännat" det eller hur. Ja det är en bra sätt att lära en häst att komma. Så länge det är skönt eller gott att komma, då kommer de nästan varje gång.

Varför jag tog vissling och inte tibra är att det kanske är lättare för henne att förstå vad hon ska göra,
eftersom jag säjer Tibra lite då och då.
Då kanske hon blir förvirrad om jag sitter på hästryggen och säjer Tibra hela tiden haha..:rofl:
Men jag tänkte att om jag bara visslar då hon ska komma, då behöver hon inte tvivla på vad det betyder och kan komma på stört.

Kan man lära alla hästar vid kallning?

Jag ropar antingen hästarnas namn eller bara "kom då"

När jag hade "min häst" så var han nästan omöjlig att fånga in.Han vägrade gå om han inte fick pellets bara för den riktiga ägaren hade gjort så.För att slippa godis så bara jag lärde känna honom bra så vi blev riktigt bra vänner så han glev glad för att se mig och kom för det.:love:

Jag behöver sällan kalla på henne... hon kommer så fort hon ser mig :love:

På min häst så gör jag ett "pussljud", på hästarna i de andra hagarna ropar jag, och på hästarna i hagen bakom stallet visslar jag :)

Jag visslar, ropar eller använder kroppsspråket.

Min häst har aldrig lärt sig att komma. Han kommer för att jag ber honom och han väljer det själv för att han vill. Han tycker om att följa med ut ur hagen och få göra saker.

Jag vill ha det på det här sättet och att han ska komma för att arbetet lockar,och inte godis. Då vet jag också om han en dag inte tycker att det är roligt att komma in längre för då kommer han att visa det. För tillfället har han haft en sån period då det varit väldigt spänt mellan hästarna i hagen då en ny ledare kom in och rörde om i flocken. Därför har han hellre velat vara kvar ute efter som att det är viktigt att han är där och blir accepterad - alla är ännu inte accepterade.

Sen har det såklart hänt att jag haft med mig godis av något slag - vissa perioder mer, vissa mindre. Men det är inte därför han kommer och han går med mig in utan grimma oavsätt om han fått godis eller inte.

Jag föreslår en bra relation till din häst och en ömsesidig kommunikation. ;)

Mina två shettisar kommer galloperande såfort de hör mina steg, röst eller vissling. Jag har inte tränat alls faktiskt, men när jag kommer betyder det anntingen MAT eller MOTION :angel:

Då jag befinner mig på en ridskola (hjälper till och rider där osv.) har det ibland varit svårt att träna på att få hästarna att komma, givetvis kommer de vid matdags men nu har allt ordnat sig så att det finns massa tid över och nu ropar jag på hästarna, jag använder deras namn och till min förvåning kommer alltid rätt häst (ibland med någon i släptåg men ändå), är hellycklig över denna sak :D

Jag visslar:angel:

Provade också det tricket med äppelbitarna, men det resulterade bara i att hon följde efter mig som ett plåster för att hon ville ha äpplen, sen när dom var slut gick hon iväg;)

Numera kommer båda mina hästar helt enkelt för att dom tycker det är trvligt när jag kommer.

Jag både visslar en viss "truddelutt" när dom ska komma & ropar deras namn..
Fungerar för det mesta.. inte alltid på sommaren :) när dom är nyutsläppta på det goda gröna betet..
Då brukar de kanske snegla på en & verkar tänka "nädu den här ggn tänker jag inte komma"

Oftast så kommer min brumbjörn, endera när han ser mig eller när jag ropar! :) :) Jag kan inte ge honom något i handen, då nafsar han och blir helt okontaktbar! :crazy:

Tibra skrev:
Jag har börjat med att när jag visslar ska hästen komma!
Har bara tränat en gång nu på detta genom att ställa mig en bit bort.. ha en liten påse med äppelbitar och varje gång hon kommer så berömmer jag henne med en bit!
Tycker ni detta är rätt sätt eller har ni andra tips?
Hur gör ni när ni ska lära in en häst efter inkallning?

Jag ropar: HO HOOOO, LIIINUUUUS!!!
Och vid nästa hage ropar jag: HO HOOOO, LILLEMAN!!!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 029
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar