Hur illa gå 'låghalt' ett tag? (Tappad sko)

Alexandra_W

Trådstartare
Lillkillen tappade ju en doja igår. Då han har både hel sula, sko och brodd så är det ju en viss höjdskillnad (18 mm säger måttbandet) för den lille herrn nu.

Som vanligt så har de fena på att tappa inför helg. Jag tänkte först dra av den andra skon med sålänge tills jag kan få på dem igen, men sen läste jag väderleksrapporten och givetvis ska det frysa på igen (= knöggel = anledningen att han är skodd från första början). Jag kan heller inte brodda ur skon, då vi har den inte fullt så roliga kombon av ömsom lera, ömson påfruset knöl och ömsom ren, våt blankis. Så 'bara' sko blir såphalt.

Har jag tur så kan jag åka iväg till hovis imorgon (har jag otur stämmer väderleksrapporten och den här swimmingpoolen ska frysa på igen och då blir det blixthalka, det har regnat hela dagen idag), annars får han på sig skon TIDIGAST på tisdag, om klinikens hovis kan tänka sig att slå på den tidigt tisdag morgon.. Om de ens öppnat då (smedjan alltså). Annars vete gudarna när jag får på den, men har jag inte fått på den på kliniken får jag rycka den andra skon på kliniken, annars lär vet få huvudvärk av att försöka bedöma en ramsned häst..

Men om jag inte får på den tills på tisdag, hur illa är det att gå 'låghalt'? Oftast sjunker ju brodden ner i underlaget och då försvinner ju en del av höjdskillnaden, men lika ofta sjunker den inte. Han verkar inte överdrivet bekymrad annat än att han förståeligt nog är aningens tassig med den skofria hoven när det är halt och/eller knöggel.

Kanske är en stenkorkad fråga, men i andra lägen har det endera handlat om gravt sulömma fbl som då fått på sig toffla (= lite jämnare) och dessutom hovis varit ut pronto/akut. Eller så har det varit icke sulömma saker som helt sonika fått se den andra skon på det benparet avdragen i väntan på påslagning.

Sv: Hur illa gå 'låghalt' ett tag? (Tappad sko)

Om han inte har hovar som lätt går sönder lr om den är trasig brukar det inte vara något problem, skulle nog inte rida på hårt underlag men i ridhus borde det gå bra. Är det hårt ute är det kanske bra att föröska hålla han i en egen hage om han sprinegr och busar mkt

om det är mjukt ute så ja, den kan gå i hagen. är det fruset skulle jag låta den stå inne tills hovis kommer. halkrisk, nivåskillnad och fara för öm hov.

*KL*

Svarar flera.

Han rids inte alls, går bara i hagen. (Han är ju bara två år).

Hagen är som sagt omväxlande lera, is och milt knöggel. Jag har kikat lite på honom idag (mest för att se om han börjar ömma på tappskohoven, då får jag ställa honom i sjukhage) och han tycks hålla sig undan från isfläckarna och gå försiktigt på de som finns som han måste passera. Dvs precis som han nog skulle göra om jag drog båda skorna.

Han undviker helt det milt påfrusna knögglet, och än är han inte värre tassig på tappskohoven än han var igår. Bara hoppas det inte fryser på så ska han nog klara den delen iaf tills max på tisdag.

Box undviker jag gärna att ställa på om jag kan iom att han lär vara mer högt än lågt på tisdag då (dvs svårbedömd), men är det enda alternativet så får han hamna på box eller i sjukruta.

Hoven håller prima än iaf, kanske för det är så mjukt. Men han 'klev ur' skon tämligen odramatiskt som det ser ut. Den låg i mossa/Högt gräs, med brodden neråt, och sömmarna är uträtade bara, skon är helt rakt och inte vriden etc, och inte en enda bit har 'gått ur' hoven. Och den tycks klara att gå barfota på det mjuka underlaget utan att fläkas sönder. (lyx!). Men raspa till kanterna har jag inte tänkt på faktiskt :o, ska göra det imorgon!

Det jag undrade mest över var just nivåskillnaden. Halkrisken är ju som om han vore oskodd (vilket hade varitd et normala), och blir han öm åker han ju på mjukt underlag per automatik. Men än så går det ju bra ur de aspekterna att ha honom i hagen, så då är det 'bara' nivåskillnaden. Som jag som sagt inte har en aning om huruvida den är 'bara' eller inte över några dagar (max 5)

Kan du inte slå på den själv?
Är skon plan och hoven hel är det ju en enkel sak.

Kan du inte slå på den själv?
Är skon plan och hoven hel är det ju en enkel sak.

Nej, törs iiinte. Jag har en urgammal tappskokompetens, men brukar inte våga. I det här fallet skulle jag faktiskt överväga det dock, om det inte vore så för att han har hel sula och väldigt tunna väggar. Darrar jag lite på handen skulle jag nog sömsticka honom =/ Hovis mumlade lite om det att 'får se om han står still, annars får du nog skippa sulorna, för det är så tunna väggar här och man kan inte se genom sömhålen heller, och rycker han till när jag slår så jag slår snett så..'

Nu stod ponnyn mycket fint och välartat sin unga ålder till trots, men jag törs inte prova.

Jag stod lääänge och tittade på skon, på den fina hoven och se synliga sömhålen i hoven men nä de där väggarna, törs inte. Jag har värre problem om jag sömsticker honom idag än de andra alternativen.

Men annars är han ett drömexemplar att slå på själv iom att hoven är hel och fin, skon är rak och fin och han är relativt nyskodd (21 dec) så det skulle bara vara att spika på den i gamla sömhålen.

Om jag vågade, vilket jag inte gör *fegis* Men jag övervägde det iaf, och DET är första gången på många år *liiite stolt ändå*

Om du lägger på skon+sula och "känner" med sömmen genom sömhålen brukar man hitta dom. Har man bara hittat tåsömhålen brukar dom andra gå lätt.

Men är det ingen risk man slår fel då? Typ att sömmen inte går samma väg utan avviker och går fel? Eh, det där lät ju virrigt, men fattade du hur jag menade? Lite som om man slår en spik i ett gammalt håll, så råkar du slå lite snett/få annan vinkel och spiken går halvvägs in i det gamla hålet men sen 'ny väg'?

Jag 'kan' ju egentligen, men det är som sagt lääääänge sen jag praktiserade tappskokompetensen. Och just iom att han är ung och kanske inte står still, tunna väggar och platta sulor så.. nojig som sagt.

Hmm, får fundera. Har jag tur kan jag ju åka till hovis imorgon, annars får jag fundera på om jag ska prova slå på på måndag kväll. Har ju ingen sån söm hemma *inser* Det där är ju mycket tunnare söm än de jag har misstänker jag.

Man känner om den går i ett sömhål, det går ju betydligt lättare. Är man osäker kan man slå i den försiktigt och dra ut den om det inte känns rätt. Viktigt att kolla så svicken är åt rätt håll. Jag har en häst med väldigt tunna hovväggar och är jag rädd/osäker att sömsticka lägger jag ett lågt sömtag för säkerhets skull
Lycka till!

Men är det ingen risk man slår fel då? Typ att sömmen inte går samma väg utan avviker och går fel? Eh, det där lät ju virrigt, men fattade du hur jag menade? Lite som om man slår en spik i ett gammalt håll, så råkar du slå lite snett/få annan vinkel och spiken går halvvägs in i det gamla hålet men sen 'ny väg'?

Jag 'kan' ju egentligen, men det är som sagt lääääänge sen jag praktiserade tappskokompetensen. Och just iom att han är ung och kanske inte står still, tunna väggar och platta sulor så.. nojig som sagt.

avlägg ett nyårslöfte till dig själv i efterhand och ta upp kunskapen att slå på en sko.
seriöst.
det spar så himla mycket onödig tid och problem, en sån liten grej, som är åtgärdad på vips en minut.
så svårt är det inte, och det kan inte hända särskilt mycket om man har svicken åt rätt håll och slår i successivt och känner efter vart man är på väg. och ja - jag har en häst med tunna väggar och platta sulor som du vet. : )

avlägg ett nyårslöfte till dig själv i efterhand och ta upp kunskapen att slå på en sko.
seriöst.
det spar så himla mycket onödig tid och problem, en sån liten grej, som är åtgärdad på vips en minut.
så svårt är det inte, och det kan inte hända särskilt mycket om man har svicken åt rätt håll och slår i successivt och känner efter vart man är på väg. och ja - jag har en häst med tunna väggar och platta sulor som du vet. : )

Vi får se, jag har funderat på det. När den var ny så använde jag den, då hade jag en dam som klev ur sina skor som andra kliver ur sina tofflor. Och som inte fixade att gå barfota.

Sen har jag ju haft så få tappskor, och nu på 'senheten' efter plattfötternas intåg har jag ju haft desto fler, men då har det liksom varit överkurs ändå tyvärr. (krokiga pjuck, söndertrasade hovväggar och så, hovis har visst besvär han med få på då, även när han kommit samma dag), men jag stod ju verkligen och funderade igår. Så ska ponnyskrutt fortsätta vara skodd ska jag nog faktiskt överväga att friska upp kunskaperna ja, däremot fbl lär jag inte våga oavsett, honom måste man sömma i vita linjen, och SÅ modig kommer jag aldrig bli att jag vågar försöka fixa det, spec när jag inte kan använda gamla sömhål.

Men det ser åkbart ut här idag, ska gå ut och kika lite nogrannare strax, och är det bara farbart hos hovis med så får lillkillen åka på utflykt idag. Och då kan jag ju be hovis att jag får prova slå på dojan med coachning och under övervakning ;)

Ja det är en bra ide att göra det i närheten av hovslagaren de första ggrna så gjorde jag.

Sen får man snabbt upp känslan för just "sin" individs fötter s.a.s. Dvs man får ett "minne" för just de fötterna och hur det känns/ska kännas när man slår på.

Jag slår aldrig aldrig på tappskor på ngn annans häst, bara min egen, av den anledningen.
i början kan det vara bra att byta ngn söm här och där, för att få lite "frekvens" på träningen, om de inte drar av sig tillräckligt frekvent :angel:

Åh med den här leran, om det fortsätter såhär, så är frekvensen nog inget problem :crazy:

raspa til kanterna s den inte fläker,så är dte og ingen fara sedan.

Jag håller med dig, tycker det är ett mkt bra förslag för hästen gör ju ändå inget mer än går i hage.

TS måste väl utifrån sin hästhållning vara ett typexempel för grunderna för lyckad barfotaverkning. Här tror jag på ett mkt lyckat resultat och förstår inte varför tanken i nte har väckts från båda håll.

Nu är skon på igen, och lillponnyn tyckte det var alldeles prima att byta det tradiga haglivet mot en liten utflykt =)

Växt som små ogräs hade hovarna med sen han fick skor, så vi tidigarela skoningen med två veckor. Höll öppet för skor bak då med om det är isigt och jävligt då (den här vintern utvecklas ju inte riiiiktigt som jag vill), syntes idag hos hovis hur mycket kana han åkte bak där han inte kunde undvika isen. Diskuterade lite för framtiden med, hur & när vi skulle sula av, och om vi ska sko av och isf när. Vi verkar ha samma syn fortfarande iaf, dessutom hade jag inte sett i syne utan sulorna (hästens alltså) var betydligt bättre nu efter en period med hel sula, så ge honom en till så borde de vara fit for fight igen och då är det 'bara' att invänta våren och plocka sulorna =)

Lillkillen skötte sig alldeles exemplariskt och var mäkta nöjd med att få göra något (han har iofs varit som ett plåster ett bra tag nu, ska ta tag i tömkörningen så mkt som underlaget tillåter, och leta upp en vagn vad det lider)

Det här är väl också ett utmärkt exempel på att hästägare-ska-lära sig basic hovvård av sin hovslagare,tex raspa kanter,och att slå på en tappsko.
-Så-himla kul är dte inte attvara hovslagare o behöva åka ut på tappisar,de förlorar i tid,ink0mst o förslitningar.

vilket kansk einet den vanlige hästägaren tänker på alltid...

Det här är väl också ett utmärkt exempel på att hästägare-ska-lära sig basic hovvård av sin hovslagare,tex raspa kanter,och att slå på en tappsko.
-Så-himla kul är dte inte attvara hovslagare o behöva åka ut på tappisar,de förlorar i tid,ink0mst o förslitningar.

Dit jag ville komma va att många hästägare har bättre förutsättningar för dom alternativa barfotaverkarna än för traditionell hovvård.

Som sagt, kul-inte:cry: det finns bättre alternativ till fritid än att åka runt på massa tappskor ( på helger) som "bottnar" i dålig närmiljö och brist på bacis hovvård.

Raspa kanter kan jag, har till och rasp för ändamålet, bara tänkte inte på det när hoven höll så fint ändå.

Tappskokompetens har jag en urgammal som sagt, men inte använt på många år, och använder inte till fbl:en heller ens under vapenhot.

Pratade med hovis om det dock, och han tyckte att om lillponnyn ska fortsätta vara skodd och det är såhär fina 'urklivningar' så kan jag mkt väl slå på den själv om vi tar ett par uppfräschningssejourer. Han tyckte dock inte (och jag protesterar som bekant inte) att jag skulle/behövde göra det fbl, med tanke på att det är så 'på håret' där, och att han trasar sönder väggarna, så det räcker inte med att jämna till. Utan hovis själv tyckte det var bättre han kom ut på dem. Men la däremot till att när vi fått väggarna att bli bättre på fblherrn, så kunde vi kika på det igen =)

Jag bara undrar lite har inte läst alla dina trådar.
Men vad jag förstår är detta en ung ponny som du skaffade som sällskapshäst? Varför är den skodd? Är bara lite nyfiken - ta det inte som ngt annat.

Liknande trådar

E
Trav Jag har en kallblodstravare som alltid kliver av sig vänster fram sko i hagen, ibland även höger fram. Hästen är genom gången och frisk...
2
Svar
22
· Visningar
7 319
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar