Hur höja Mj utan att höja proteinet?!?!?

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej,

Har två åringar, ett halvblod och en b-ponny, båda vallacker. Går ute 8-10 timmar/dag. Ger nu av ett höslige med följande innehåll enligt analys:

Mj 10/kg ts
Smbrp 105/kg ts
TS 50

Halvblodet äter ca 11 kg hösilage per dag och ponnyn 4-5 kg. För att tillföra mer energi får halvblodet även 2 liter havre per dag +mineraler förståss. Ponnyn får bara ett par nävar havre om dagen.

Om jag inte misstar mig så behöver halvblodet mer energi än vad han får i dagsläget! Tycker han har blivit lite tunnare sista veckan, har gett utav detta hösilage i två veckor nu. Ponnyn kanske bara mår bra av att inte få för mkt, eller???

Snälla hjälp mig i foderljungeln!! :confused:

Sv: Hur höja Mj utan att höja proteinet?!?!?

lisahjelmgren skrev:
Hej,

Har två åringar, ett halvblod och en b-ponny, båda vallacker. Går ute 8-10 timmar/dag. Ger nu av ett höslige med följande innehåll enligt analys:

Mj 10/kg ts
Smbrp 105/kg ts
TS 50

Halvblodet äter ca 11 kg hösilage per dag och ponnyn 4-5 kg. För att tillföra mer energi får halvblodet även 2 liter havre per dag +mineraler förståss. Ponnyn får bara ett par nävar havre om dagen.

Om jag inte misstar mig så behöver halvblodet mer energi än vad han får i dagsläget! Tycker han har blivit lite tunnare sista veckan, har gett utav detta hösilage i två veckor nu. Ponnyn kanske bara mår bra av att inte få för mkt, eller???

Snälla hjälp mig i foderljungeln!! :confused:

Att ge ett halvblod 11 kg ensilage med torrsubstansen 50% är som att ge den 5-6 kg om dagen i hö. Det är väldigt lite grovfoder för en så stor häst. Ös på ensilage så skall du se att hästen blir rund och fin igen. Det är bra energi i ditt ensilage, kanske lite högt i protein. Men bör väl inte vara en stor fara då det är protein som kommer från grovfodret. Till nästa år kan du ju alltid se om det går att få ett grovfoder med lite lägre proteinnivå.

Annars är väl olja det enda fodermedel som enbart höjer energin. Fast olja ger ju inga fibrer som din häst behöver. Du kan ju däremot ge betfor för att höja energin, det är ett väldigt bra fiberfoder. Betfor har ungefär 11,2 MJ/kg och 50g protein per kg. Bättre är väl då att fodra med en lite magrare hö som komplement. Kanske på natten. Ett med samma energinivå men mindre protein.

Hälsning Maja

Vad jag vet så gör det inget om kvoten blir hög av GROVFODRET. Du behöver inte nödvändigtvis minska på kvoten.

Men annars är ju HALM och olja de två som inte innehåller någon protein alls.

Jag tycker cokså att du ger alldeles för lite silage till halvblodet. Öka med minst 2-3kg!! Skulle nog öka ännu mera OM den nu inte är lättfödd förstås? (kan ju halvblod vara ibland också)

jag tror att 15kg silage, havre och 2dl olja skulle bli bra till den.

Till ponnyn (som jag tar förgivet är lättfödd?) skulle jag ge 4kg silage och 2kg halm. Den måste få i sig mer grovfoder än 4-5kg silage eftersom silaget är så pass blött.
men jag utgår ifrån att ponnyn väger ca 300kg - det borde väl stämma?

Hej och tack för era svar!

Halvblodet ser faktiskt fin ut i hull trots sina 11 kg, men jag tror att ts halten är lite högre än vad analysen angett, känns torrt. Jag har höjt till 12 kg och ger 2 dl olja om dagen. Betfor gör honom lös i magen, även om jag ger mkt lite och försöker vänja honom stegvis, diarre direkt, var så förra vintern oxå...

Halm går inte till halvblodet, är dammallergisk. Ponnyn får två kakor till natten, glömde skriva det bara.

Jag blöter halmen till min hästsom är dammkänslig !!
Hej från Hambo

lisahjelmgren skrev:
Hej och tack för era svar!

Halvblodet ser faktiskt fin ut i hull trots sina 11 kg, men jag tror att ts halten är lite högre än vad analysen angett, känns torrt. Jag har höjt till 12 kg och ger 2 dl olja om dagen. Betfor gör honom lös i magen, även om jag ger mkt lite och försöker vänja honom stegvis, diarre direkt, var så förra vintern oxå...

Halm går inte till halvblodet, är dammallergisk. Ponnyn får två kakor till natten, glömde skriva det bara.

Vårt ensilage har TS 42, och inte ens det känns blött. Jag tror att lurar sig lite på ensilage, och tror att det är torrare än vad det är. Jämför med tex gräs en torr sommar, som enligt expertis (Rundgren/Planck) har en TS på runt 25. Gräs känns ju väldigt torrt, eller hur?

ge

Din jämförelse haltar lite eftersom en stor del av vätskan i färskt gräs befinner sig innanför intakta cellväggar. Den som varit med om att packa/pressa otorkat ensilage vet vad som händer när man mosar cellerna.
PL

peter_lundin skrev:
Din jämförelse haltar lite eftersom en stor del av vätskan i färskt gräs befinner sig innanför intakta cellväggar. Den som varit med om att packa/pressa otorkat ensilage vet vad som händer när man mosar cellerna.
PL

Ja, naturligtvis har du rätt, men nu det handlade inte om VARFÖR gräset känns torrt fast det innehåller 75% vatten, utan var bara ett konstaterande ATT det gör det. Så kunskapen om intakta cellväggar och mosade celler i all ära, den här halta jämförelsen var endast menad att ha i åtanke om man upplever ensilaget torrare än vad analysen säger....

ge

Fast om man blöter, hö eller halm så binder man dammet bara. Dammet kommer endå ner i hästen... En sak jag lärde mig... Kanske bara bullshit?

/cj

Hjälper det att blöta halmen om hästarna hostar av det? Min åring är det inte ens ide´att prova för han hostar av allt hö/halm han stoppar i sig, även om det blötläggs. Mkt känslig... Däremot har jag ett äldre halvblodsto (18 år och rids), som flyttade till nytt stall för 3 veckor sedan. Har hostat i 1 vecka, står på halm som luktar bra men dammar en del -delvis hackad halm i balarna. Tidigare stått på halm utan problem men det var ett par år sedan sist. I det här fallet skulle det ju oxå kunna handla om en förkylning i och med flytten... Ingen feber.

Skulle du bytt till spån eller vattnat halmen??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
717
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 072
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka