Hur högt hoppar din B-ponny?

klasselover

Trådstartare
Min B-ponny har varit inriden i ungefär 5 månader. Han är dock väldigt sent tagen, han är 14 år nu. Vi var i paddocken och red idag, och eftersom vi delar den med några andra var det ett hinder uppställt, det var ca 70-80 cm, och vi hoppade det, han tyckte det var jätteskojj! Tidigare har han hoppar 50 cm, och hoppar lätt oxrar. Ska jag fortsätta och ev. höja? Han är 118 cm i mankhöjd och har byggt upp musklerna, och han har innan inridningen löshoppats mycket.

Hur gammal är din ponny och vad hoppar den?

53307_1188744803.jpg

Sv: Hur högt hoppar din B-ponny?

Om hästen bara har varit riden fem månader i hela sitt liv bör du nog ta det lite lugnt.
Det tar lång tid för hästen att muskla sig!
Höja bör du nog inte göra förrän den har varit riden längre, men huvudsaken är ju att du inte hoppar för ofta. :)

skynda långsamt är ett bra uttryck i hästvärlden. visst kan du hoppa din ponny men inte för högt och ofta. din ponny mpste lära sig alla grunder först så smartast är ju att fortsätta på låga höjder, även om det är roligare när det är högre:D men det är inte kul om hästen tröttnar för att den är liten och alltid behöver ta i, då kan den ju börja stanna och det vill vi inte;)

Min b-ponny å jag hoppade 120, han är 124cm hög. men bättre å ta det lite för lugnt än för fort? ;)

Våran 122 cm höga russkille skulle få löslongeras i vår paddock, han tog riktig fart och hoppade över staketet och sprang in i stallet.
Staketet är 120 och riktigt kraftigt virke, barnen tränar löslongering i ridhus nu...

Visst kan hästen vara musklad för uppgiften. Men frågan är om senor och leder är tillräckligt vanda vid arbete under ryttare än. Det tar betydligt längre tid än att bygga muskler.

Var rädd om din ponny, det verkar vara en toppenponny! :)

Min B-Ponny är 128 hoppar 125 löshoppning och 120 uppsuttet. Han är en vallack på 7år. Fast han har tävlat rätt mycket också.

"min" B-ponny är 19 år iår, har tidigare gått MSV klasser.
Men ett par år har han sysslat med lite allt möjligt.
Och nu är han tillbaka till hoppandet igen, han tränar hoppning som läromästare till min lillasyster varannan vecka och är med på blåbärs hoppningar och så. Men till sommaren ska de nog iväg o tävla lokalt och tycker de att det är kul så fortsätter de väll i något år. :)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Hej! Tänkte lägga upp en tråd här för att kolla vad ni tror, hoppas ni orkar läsa allt: Lånar just nu en ponny som beter sig lite...
2
Svar
26
· Visningar
5 146
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka