hur höga hinder på typ OS?

S

ScissorHands

Hur höga hinder är det egentligen på OS?
Jag pratade lite med en tjej nu på morgonen som drog på med att hinderna ligger på omkring två och en halv meter :confused:, det tror jag inte på precis, men jag har för det ingen koll på hur höga hindrerna egentlgien är?
Någon som vet? :)

1,70 har jag hört nånstans och det kan väl stämma? :confused: En vanlig Grand Prix är väl 1,60 och OS och världscupfinalen ska vara 10 cm mer.

Är de inte 1.60, men kanske i omhoppningen 1.70?? Jag vet inte har aldrig funderat över det.

Jag tror att höjderna stämmer ganska bra som det är sagt innan...

2½ meter var en rejäl överdrift, med tanke på att världsrekordet i höjd är 2.47 har jag för mig, och slogs av en militär för en massa år sedan...

Typ 1,60 - 1,70 då? Låter väl rimmligt?

Ett räcke på 1,70 låter ju plättlätt! En krånglig väg dit, jobbigt avstång och en vattenmatta under så är det riktigt spännande. :crazy:

Jag vet inte har aldrig funderat över det.

Va? Ska vi tolka det som att du inte planerar någon OS-start? :eek:

Nu är ju lillkillen bara 4 år, men jag lovar att ta reda på det när det närmar sig. ;)

Puh. Jag var rädd att du bangade ur! :D Och visst, mycket kan ju ändras ang höjderna innan han är redo för OS. Det är kanske 2½ m då? :angel:

jo, det är mycket möjligt, iallafall om OS ska följa samma utveckling som kvalitetbedömningarna. :crazy:

Hinder vid Grand Prix får ha en maxhöjd på 1.60 cm. Vid OS ha det dock förekommit att hindren varit upp till 1.70 (Montreal). Är det högre så är det nog frågan om en höjdhoppning.

:)

tack för svaren :)

hur högt hoppar ponnyerna som ligger på top då? (Jenny utan koll :o)

D-ponny i sverige hoppar svår klass, 135 cm. Vad EM ligger på vet jag inte. Ungefär samma höjd skulle jag tro.

B-ponny 1,0m, c-ponny 1,2m som mest.

Det var en intressant artikel om hur banbyggandet utvecklats i senaste nummret av Ridsport Special där det bla var banskisser från OS i Montreal 1976 och OS i Sydney 2000.
I Montreal var lägsta hindret 160 och fyra st var 170 och alla oxrar var 2 m långa, en red felfritt och de tre som var näst bäst hade 12 fel....
I OS i Sydney var det bara 3 hinder som hade maxhöjden 160 och det var flera som tom var under 150, en oxer var 2m de andra mellan 160 och 185. Hindren bir alltså inte högre och högre för vaje år, tvärt om nästan. Däremot har ju banorna blivit svårare och mycket mer tekniska, en possitiv utveckling tycker jag, det kräver bätre ridning och de något lägre hindren sliter förhoppningsvis mindre på hästarna.

svår klass på ponny finns inte längre i sverige.
I Sverige hoppar b-ponnyer 1 m som högst, c-ponnyerna 1,25(sm-finalens omhoppning) och d-ponnyerna 1,35 (lika som på c-ponnyerna.

Internationellt vet jag inte, men jag tror att högsta klassen ligger på 1,40 för d-ponnyer.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar