Hur hindra hästen dra runt hö? Tips önskas..

Alexandra_W

Trådstartare
Valacken har fått någon fix ide att han ska dra runt hösilageet i boxen. För att sedan hävda att det är oätligt för det är äckligt. Jag får således slänga X kg hösilage/dag vilket är både irriterande och oekonomiskt. Jag vet inte varför han börjat med det här, men det är väl kul antar jag.

Jag har provat en hel massa olika sätt utan resultat, och är nu i kraftigt behov av RÅD!

Har provat följande:

Här är vad jag hitills provat:

Hösilaget på golvet: Hästen sparkar glatt runt det i halva boxen och vägrar sen äta det för det är 'äckligt'. har provat variera var jag lägger det utan resultat.

Hönät: Fungerar bra förutom att han tycker jag är en djurplågarmatte. Det kan jag ta, men vad värre är - han ser hönätet som en prima leksak och när han lessnat på att äta så får han loss det och jag hittar det i spånet på morgonen. Jag har sluppit hitta hans ena ben intrasslat i det men risken är överhängande. Jag kan hänga det HÖGT, men då blir ätställningen rena ryggdöden och allt ev boss hamnar i ögonen på hästen så det vill jag INTE.

Hölåda på golvet - samma resultat som höhäck, han kastar ut hälften av maten.

Upphängd IKEA-påse med maten i: Funkar finfint på fölis som 'dödar' höhögar. Vision kastar ut hälften av maten..

Har idag motvilligt köpt en höhäck och monterat så han kan äta 'uppifrån'. Resultat - han kastar glatt ut massor med hösilage. Jag kan sätta höhäcken högt så att han måste äta underifrån, men det är som sagt rena ryggdödarställningen och ev boss hamnar i ögonen och det vill jag INTE.

Den enda ide jag har kvar nu är att montera höhäckshelvetet på UTSIDAN av boxen, så han måste ta huvudet över boxväggen för att få tag i maten uppifrån från höhäcken. Jag måste dock kolla om han når ner i botten, jag är tveksam men ska kolla. Kastar han ut mat då kastar han ut den på stallgången och då kan jag iaf lägga tillbaka den och slipper slänga X kg hösilage á 2.50 kr/kg varje dag. Men som sagt, jag vet inte om det är praktiskt genomförbart, och eg vill jag inte de ska hänga ut över boxarna, men jag börjar bli desperat. Så tips någon?

(Jag har alltså boxar UTAN galler så alla lösningar som inkluderar galler, t ex att montera höhäcken utanför gallret går bort)

Glömde...

Jag har provat höboll med. Han stod och drog stora tussar ur den och allt utom fem strån släppte han på golvet.

Jag har provat att minska givan med, så han ska se till att peta i sig det på golvet, men han vägrar äta det utan 'svälter' hellre. Och dels vill jag inte han ska stå utan mat länge, dels så mår han dåligt av det, blir sur & grinig (hungrig?) och käkar boxväggar..

tyvärr det låter som att du får acceptera det beteende som din häst har lagt till med.....mvh malin

Mitt sto drar runt höt i hela boxen det första hon gör när hon står inne på nätterna. (står på lösdrift så det är bara om det är riktigt dåligt väder, typ snöstorm)

Hon är väldigt renlig och kissar och bajsar bara i ett hörn så hon förorenar inte höt så jag låter henne hålla på. Blir hon hungrig så äter hon fast det är utspritt. Hon får helt enkelt skylla sig själv.

Vet inte om det fungerar, men i en av de senare nummren av ridsport stod det om en hemma gjord hö automat. Tror det var en stor blå plats tunna där botten var borttagen. Sen måste den ha hängt nån decimeter över golvet så att lite hö i taget ramlade ur.

Jo såg det, och har funderat på det men är tyvärr ganska säker på att han skulle dra stora tussar ur den med och strö omkring.

Det skulle inte göra mig ett smack om han så byggde mså fågelbon av hösilaget om han bara ÅT UPP det sen. Istället för att ha någon fjantig, fix idé om att det är äckligt om det legat i spånet. Han är ytterst renlig så det enda hösilaget som är runtdraget har varit i kontakt med är rent spån. Men han vägrar ändå äta det. Men häller man pellets i spånet så förvandlas han till en myrsloksdammsugare och letar rätt på och äter upp varje pellets. Så det är bara något han fått för sig, men jag lär ju försöka förhindra det.

Det är nu jag skulle vilja ha en liten glupsk ponny eller liknande, så kunde den få vara städmaskin och endera släppas in i boxen och städa eller helt enkelt få det uppsamlade, spåndoppade höet. Men fölis kvalar inte riktigt in som dammsugare ;)

Det finns hönät med små maskor, ta en typ uppbindningsring och en karbinhake i hönätet, fäst ringen långt ner på utsidan boxväggen...gå igenom ringen och fäst hönätet i sig självt...det KAN han inte få loss om han inte biter av det...

Jag har en häst som är likadan och jag provade nästan allt som du provat. Men slutet på det hela blev att jag drog ner på höet. Först ett kg, sedan två och hon äter nu upp allt!

Så fort jag ger ett kg extra så ligger det kilot utspritt överallt(jag brukar prova ibland, för att se om hon vill ha mer hö). Men om vi har varit på långritt ger jag extra hö på kvällen och hon äter allt.

Byt ställe i boxen där du fodrar. Lägg det på motsatt sida mot innan om du förstår vad jag menar.
En kuse i stallet skitade ner och grisade runt massor. Men när man flyttade vattenkoppen till annan vägg (hästen sket i koppen och slutade med det sen.) och la hö på annat ställe så blev allt mycket lugnare.

Låter lite för lätt för att fungera men det är inte säkert det är så! Prova att utfodra på olika ställen så kanske du hittar det ställe där din kuse trivs att ha hösilaget kvar.

Det finns hönät med små maskor, ta en typ uppbindningsring och en karbinhake i hönätet, fäst ringen långt ner på utsidan boxväggen...gå igenom ringen och fäst hönätet i sig självt...det KAN han inte få loss om han inte biter av det...

Det nätet är jättebra, har haft det till förre hästen!

Som jag skrev i ursprungsinlägget så har jag provat flytta maten utan resultat. Hästen är mycket renlig och skiter i de två bakre hörnen och ingenstans. Han är heller inte "stökig" i boxen. Men jag har provat att ha både hö på golvet och hö i olika former av behållare på olika ställen i boxen, inget resultat. (Han har haft höet i främe hörnet i sju år nu och det har funkat bta tills han av någon anledning fick för sig att det är kul att leka med maten).

Men tack för tipset, det är ju ett tips som BRUKAR fungera!

Sm jag skrev så har jag provat det med, och han drar runt lika mycket och står istället hungrig. Vilket jag inte vill eftersom jag dels vill de ska ha mat hela tiden och när han får slut på mat blir han sur, grinig och äter box. Och nu när det är kallt fryyser. (Jag har kallstall).

Jag tänkte han skulle peta i sig det i spånet om det andra tog slut, men icke då =/

Nej, men kasta ut hela hönätet. :crazy: När jag provade fästa det både inne i boxen och på utsidan av boxen så lyckades han tugga på det. Inte så det lossnade men så maskorna gick sönder. Fast det var ett med stora maskor, vet inte om det blir skillnad med ett med små maskor kanske?

Jag ska prova med ett med små maskor om det inte fungerar med höhäcken på något vis!

Din häst kanske inte tycker om hösilaget, prova med hö istället! :smirk:

Har en vän som använde hönät till sin häst, en morgon hängde han med ena frambenet i nätet med söndersliten bog när hon kom till stallet!

Hoppas att du kommer på någon bra lösning till ditt problem!!

Loggan

Han ÄLSKAR hösilage (han rör inte hö om det finns hösilage i stallet), så det är nog inte anledningen. och han började med beteendet när han fortfarande åt hö. jag tror helt enkelt han har roligt eller att han ska åt de goooodaste stråna (som alltid är i botten, precis som det godaste godiset alltid är i botten av påsen *s*).

Jo, jag har fått skära loss en inackordering från ett hönät förr, det hade kilat in sig mellan skoarmen och hoven. Så jag är lite "rädd" för hönät (och höhäck, men höhäcken är svärare att få loss och leka med *s*).

Men jag ska ge honom några dagar med höhäcken som den sitter nu, och sen om det inte blir bättre prova att sätta den på utsidan av boxen. Annars får jag klura vidare som sagt..

Han har gjort såhär med TRE olika foderpartier (hö av två olika skördar samt hösilage). Två av dem dessutom hygienanalyserade. När jag tänker efter gjorde han så när jag gav dem plockat gräs inne i somras med.

Och EXAKT samma mat i hagen äts med myycket god aptit och till sista strået (fast han drar ut en hel del där med, men det är bara bra eg. Jag har foderlårar ute och fölis vill eg hellre äta från marken, så hon går och "städar" efter valacken, det han drar ut äter hon upp).

Så jag tror som sagt han bara tycker det är kul att leka med maten, frågar är bara hur man får honom att förstå att matte inte tycker det är kul ;)

Jag plockade förresten upp det kringspridda hösilaget ur spånet igår vid nattfodringen, skakade av det och la tillbaka det i höhäcken. Och det åts upp det mesta av det. Så jag ska ge honom några dagar med den här lösningen så får vi se.

Ironiskt är förresten att det hösilage som FÖLIS spiller ner i sitt spån (där är det spill och inte massaker) brukar jag lägga in till valacken och DET går utmärkt väl att äta. Så tydligen är hans eget spån äckligare..*suckar..hästar...*

Fri tillgång både ute och inne så svårt att möblera om direkt :)

Inte provat knyta hönätet i höhäcken som någon annan sa, men det var ju en ide! Svårt att dra runt det så mycket då!

Liknande trådar

D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Dundret
·
Foder & Strö Nu har jag snart provat ALLT... Fölis tycker - liksom de flesta fölisar - att det är jättekul att leka "döda hösilaget". Dvs man...
2
Svar
20
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka