Hur hindra "gnagning" i hagen?

Lona

Trådstartare
Min medryttarhäst (islandsvalack) blir varje vinter tuggad på i hagen av de andra hästarna, främst i flankerna och kinderna. Även de andra hästarna blir tuggade på men Baldur är värst utsatt. Förutom att det verkligen ser fult ut händer det att de tar så rejäla bett att det blir ytliga sår (kan tänka mig att de sliter av pälsen så att en bit av yttersta skinnet följer med?). Han är alltså inte mobbad utan är "en i gänget" och jag uppfattar det som en lek.
Förutom att försöka göra hagen roligare, finns det något man kan smörja/spraya honom med som får de andra att sluta? Det måste naturligtvis vara giftfritt OM de ändå tuggar.
Har testat No-bite utan resultat. Förra vintern körde vi med vaselin med svartpeppar i vilket funkade hyfsat.
Han är kollad av veterinär och har inga angrepp av löss eller liknande.

Sv: Hur hindra "gnagning" i hagen?

Min medryttarhäst (islandsvalack) blir varje vinter tuggad på i hagen av de andra hästarna, främst i flankerna och kinderna. Även de andra hästarna blir tuggade på men Baldur är värst utsatt. Förutom att det verkligen ser fult ut händer det att de tar så rejäla bett att det blir ytliga sår (kan tänka mig att de sliter av pälsen så att en bit av yttersta skinnet följer med?). Han är alltså inte mobbad utan är "en i gänget" och jag uppfattar det som en lek.
Förutom att försöka göra hagen roligare, finns det något man kan smörja/spraya honom med som får de andra att sluta? Det måste naturligtvis vara giftfritt OM de ändå tuggar.
Har testat No-bite utan resultat. Förra vintern körde vi med vaselin med svartpeppar i vilket funkade hyfsat.
Han är kollad av veterinär och har inga angrepp av löss eller liknande.

prova med anti-bit.

Det finns flera olika sorters illasmakande medel man kan prova, det verkar som att de funkar olika bra på olika hästar.

Mina valacker brukar se ut som din, de leker mycket och hårdhänt med sina polare, och då blir det sådär. Första vintern med Baldur (hehe, ja, han heter faktiskt så också.. kanske har det med namnet att göra? ) då 3 år, så lekte de så mycket att det blev ganska mycket blodvite.. Då kletade jag på nån sån där no-bite-smörja, och då lugnade de sig lite :p

Prova med Tabasco! I vårat stall går det åt åtskilliga flaskor för att rädda täcken och grimmor... Men det verkar funka!

Hmm, Tabasco skall inköpas! Har också fått tips om Nul-bid som man använder för att grisar inte skall tugga på varandra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka