Hur hårt spänner ni curbstapen?

Linna

Trådstartare
Jag håller själv på med AR men tycker Western är intressant då jag har en del elever som rider western. Vad jag undrar är hur hårt spänner ni curbstrapen eller kedjan i mitt fall.
En elev till mig tyckte att en som red western spänt den för löst och frågade varför, hon fick svaret att man inte skulle rida på hävstångs effekt.
Jag har lärt mig att kedjan ska vara sträckt då bettet är i 45 graders vinkel mot munnen. En för lös kedja gör ju att tungfriheten trycker upp i gommen.
Hur gör ni?

Sv: Hur hårt spänner ni curbstapen?

På skänkelbett ska den vara lös när man inte tar i bettet, ligga stadigt emot vid ca 45 grader. Är ju ingen mening om bettet kan snurra runt alltför illa i munnen.

På tränsbett är ju funktionen en helt annan, ska hindra bettet att glida igenom munnen om hästen gapar, som ju unga/outbildade hästar kan göra. Då behöver den inte sitta åt alls, men ska inte vara så lång att den dinglar omkring och stör heller.

/Ida

Jag gör som du, den ska inte sitta för löst. Inte heller på tränsbett vill jag ha curben för lös.

På tränsbett är ju funktionen en helt annan, ska hindra bettet att glida igenom munnen om hästen gapar, som ju unga/outbildade hästar kan göra. Då behöver den inte sitta åt alls, men ska inte vara så lång att den dinglar omkring och stör heller.
Så sitter min:p Och eftersom min kille har så liten mun så blir det i sista hålet;)

jag vill att bettet svarar så fort jag rör tygeln. om kedjan är för lös så kommer jag att behöver ta ett större tygeltag innan bettet ger inverkan. Ett stångbett utan kedja är ungefär som ett pessoa, om andra ord helt förkastligt.
Jag lägger om andra ord kedjan så att den precis går emot hästen alt. helt lös vid viloläge, beroende på bettets och hästens konstruktion och psyke. så fort jag tar ett lätt tygeltag vill jag att kedjan möter hästen.

Vad glad jag blir då jag hör detta! Dom elever jag har som rider western kommer antagligen att fortsätta med det och det vore synd om en sån här sak skulle "krocka" för kedjan gör ju stor skillnad för bettets inverkan.

Den skall spännas så att bettet kan röra sej c:a 30 grader innan den börjar verka.

sarma skrev:
Jag brukar ha curbstrapen så att jag får in 2 fingrar på högkant mellan hästens haka och remmen.

Liknande trådar

Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 022
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: palle
·
Utrustning Jag behöver förslag på kombinationsbett som inte har tungfrihet och inte har överskänklar (de som kedjan sitter i) fästade i en vinkel...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Fredag
·
Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka