Hur har ni löst vattnet ute vintertid? (lösdriftsmässigt)

Sammet

Trådstartare
Hur har ni löst så att vattnet i en lösdrift inte fryser, om ni inte har tillgång till rinnande vatten utan måste hinka dit det.
(vattenbaljorna med elslingor runt är för dyra för att inhandlas).

Fick tipset att vi kan bygga en låda där vattendunken passar in "precis" (dvs ett hål i locket), isolera med frigolit och sedan sätta in en frostvakt i lådan. Ni som har erfarenhet av detta:
(jag vill ha fler personers synpunkt på det, därav frågar jag buke).

1) Funkar detta
2) Vilken sorts frostvakt använder ni till det?
3) Skulle det fungera med en stor balja (sådana svarta), hur har ni löst så att baljan isåfall inte står på själva frostvakten.

Har ni något annat bra tips?

Sv: Hur har ni löst vattnet ute vintertid? (lösdriftsmässigt)

Alltså, jag har inte häst på lösdrift dock ute långa dagar. I vintras hade vi -27 i flertalet veckor. Vi är jättenoga med att hästarna ska ha vatten i hagen eftersom de även får mat i hagen och kolik risken är för stor under såna förhållanden. Jag tyckte det funkade bra för oss utan några investeringar alls, även om det är lite mickel och mackel på morgonen/kvällen.

vi tog välbrunnen gödsel från gödselstacken och la mot backen. sen frigolit bit ovanpå och runt, sen bara en sån svart plastbalja som du säger. Sen fick man hälla i vatten på morgonen, det höll sig hela dagen!

det vi gjorde var att ta det extra besväret med att hälla ut resterande vatten inför natten, det är möjligt att det hade bottenfrusit över natt, det kan jag inte svara på, men är hästarna där och dricker regelbundet så hålls det ju öppet lättare.... vi hällde alltså ut på kvällen och sen fick man hälla på nytt på morgonen. lite extra jobb men det funkade för oss. Nu tror jag vi fick extra hjälp just i vintras av att det var så mycket snö, för snön lade sig runt baljan så att den var nedsänkt med snö runt om, och snön isolerade ju också massor i sig. Är nog inte lika enkelt kanske en snö-fri vinter med kalla temperaturer.

sen kan jag i.o.f förstå att man inte vill ha så pass mycket jobb om hästen går ute dygnet runt.

Jobb spelar det egentligen ingen roll att det blir. Att jag vill göra det "enkelt" för mig är av två anledningar.
För det första vill jag att hästarna med all säkerhet ska ha tillgång till vattnet 24 timmar/dygn. Det känns viktigt för mig. Under natten blir det ju som kallast, och förhoppningsvis får vi inte så kallt som förra året men... man vet ju aldrig, så därav skulle jag gärna se att vi kunde lösa uppvärmning (eller iallafall anti frysning) av vattnet på ngt sätt.

Den andra orsaken är att jag har dålig rygg, tunga lygt ger mig nackproblem och ont i ryggen = kraftig huvudvärk i flera dagar och jag blir ofta sängliggande och kan inte vara hos hästarna övht då. (rätt trisst).
Därför vill jag att det jobb jag lägger ner på hästarna ska lösas så praktiskt som det är möjligt.

Att det räckte för er låter ju iallafall lovande, vattnet kommer stå inne i lösdriften men jag räknar inte med att hästarna kommer att stå och värma upp lösdriften eftersom de är ett par rejäla grabbar som gillar att vara utomhus och endast är i lödriften för att äta och dricka av tidigare erfarenheter (på andra lösdrifter).

Kompisar till mig har gjort varianter med frostvaktar, de flesta har använt frostvakten från biltema.
Då köper man en stor tunna och en lite mindre tunna, sätter fast frostvakten på den lilla tunnan antingen i botten eller runt om. Sen så sprayar man
isoleringsskum imellan tunnorna. Jag har tyvärr inte provat detta själv men mina kompisar tycker det fungerar perfekt.

Jag letar också olika lösningar, jag har samma problem som dig att jag måste bära dit vattnet.

Vi gjorde en egen "thermobar". Gick lös på hela 700:- . :banana:

Två vattenbaljor där den ena ska få plats i den andra.
Värmeslinga som går igång vid nollgradigt, linda runt den lilla tunnan.
Värmereflekterande tejp runt slingan.
I med lilla baljan i den stora.
Klart.

Klarade minus 30 grader förra vintern utan att vattnet fryste, hästarna hade alltid halvljummet vatten :)

Ska nog bygga en till i år, till kallstallet så inte vattnet fryser där.

Nu blev jag nyfiken! Vart hittar man isoleringsskum?

Vad gäller att bära vattnet så finns ju alltid den där "vattensäcken" som man lägger i skottkärran.

Jag bor ju (antagligen) längre norrut än dig men jag tror att det skulle vara svårt att få till en helt fungerande lösning utan att använda någon form av värmeslingor. Vi har en eluppvärmd flottörvattenkopp på vår lösdrift, värd varenda krona! Hästarna dricker ju bättre också när vattnet inte är iskallt.

Problemet med stora kar kan också vara om hästen gödslar i vattnet, att hälla ur karet i 30 graders kyla ger ishalka runt om man inte hinkar det.

Jag hoppas du hittar en bra lösning!

Boles tunna är ju inte fruktansvärt dyr, värd alla pengarna när det är kallt.

*kl*

Hur funkar en frostvakt? Den går igång när den känner av för låga temperaturer eller vadå?

Den avger lite värme hela tiden har jag för mig men det är ju ganska enkelt dra ut kontakten när det är över nollan ute.

Det jag hann läsa på om frostvakt (men det finns säkert olika varianter) är att de reglerar själva hur varmt det ska vara. De stänger av sig själv om det blir för varmt.

Värmeslingan, går den utanpå tunnan? Dvs inte i vattnet?

Vart köpte ni värmeslingan btw?
Och vart hittar man värmereflekterande tejp?

Senast ändrad:

knapplån; är det någon smo har provat att använda en frysbox som man fyller vatten i ? de är väl isolerade?

Värmeslingan, går den utanpå tunnan? Dvs inte i vattnet?

Vart köpte ni värmeslingan btw?
Och vart hittar man värmereflekterande tejp?

Jag tror vi beställde från clas ohlsons, tejpen fanns på lokala bygghandeln.
Värmeslingan går utanpå den mindre tunnan och skyddas av den stora tunnan.

Jag byggde mig en egen "thermobar" kostnad ca 500kr och den är underbar :love:

Jag har dock ingen flottör till den eftersom jag inte har något vatten som går dit så jag får fylla på den för hand med jämna mellanrum men vattnet fryser åtminstone aldrig. I vintras hade vi -39 grader och det blev inte ens en ishinna på vattnet :)

Jag satte på en thermostat på den så när vattnet blir 4 grader värms det upp till 13 grader när vattnet blivit 13 grader så stängs värmen av tills det svalnat till 4 grader å ja så håller det på. Fungerar kanon och drar då även inte speciellt mkt ström heller som om det stått å ångat på värme dygnet runt.

Sen satte jag även dit 12 V och en omvandlare så att det aldrig kan bli farligt för varken häst eller människa om det skulle gå sönder av någon anledning.

Det lät avancerat. :P

Vart köpte du allt material? :)

håller med. Låter väldigt intressant. Berätta gärna mer detaljerat! :)
Inköpsställen, priser, antal osv

Bild??

..........................raderat

Senast ändrad:

Vattensäcken du nämnde, var hittar man den?

Tror den heter H2gO bag. Den finns på diverse nätbutiker, rymmer 80 liter och kostar runt 180 kr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka