Hur har ni inrett åt era Balkongkatter?

Miiip

Trådstartare
Nu har vi ÄNTLIGEN börjat flytta in i nya lägenheten, som har balkong! :love:
Det är tänkt att balkongen ska nätas in och fixas till för katterna innan dom flyttar dit. Och jag tänkte att ni kanske har några smarta idéer och gärna bilder på hur man kan inreda åt dom?

Sv: Hur har ni inrett åt era Balkongkatter?

Vad kul att ni ska göra kattbalkong :D

Vi har precis blivit klara med att näta in vår balkong, katterna bara älskar det!!

Mina tips; Välj stadigt nät, gör flera "ramar/fönster" som nätet fästs i med rejäla reglar så att det tål att en katt ev klättrar i nätet. Gör ett "fönster" öppningsbart med gångjärn och rejält lås, för brandsäkerhetens skull.

Gör en hylla åt katterna, där de kan ligga och sola sig, eller titta ut, i höjd med räckets slut eller strax under.

Lite bilder från vår balkong.
Vi har satt en vitmålad träpanel på insidan utav räcket och målat alla lister/reglar runt näten vita, för att det skulle smälta i fint emot husfasadens vita yttervägg, men allt detta har vi gjort utan någon åverkan på fasad eller ursprungligt räcke! Så krångligt behöver man ju inte göra, men detta gjorde det mkt lättare för oss att fästa katthyllan också tex, och så slapp vi ha nät från golv till tak, vilket man förstås kan ha också.

Katterna älskar det!
Balkongenefter2.jpg

Balkongefter.jpg

Lsochband.jpg

Vi har kvar att lägga ett snyggt trallgolv i mörkbrunt.
Sen ska vi också sätta upp en till katthylla någonstans, en lite mindre, men vi har inte kommit på nåt bra ställe än. Det ska också upp massa hyllor högt upp på ytterväggen till alla mina plantor. Tyvärr sitter vår katthylla kanske lite väl högt, så vi måste ha en pall som katterna kan hoppa upp på hyllan ifrån.
Men kan/vill man inte skruva upp hyllor kan man ju tex ställa ett högt bord, en klätterställning eller inreda någon gammal IKEA-hylla där katterna kan ligga en bit upp och se ut.

Katthyllan;
Robbiphyllan.jpg

Som sagt, katterna gillar sin hylla! Den fick en "sovkant" och mjukt gosigt tyg att sova på :d

Saganjuterbalkonghylla.jpg

Hoppas er balkong blir bra!

Senast ändrad av en moderator:

Nu är förvisso min balkong inglasad men katterna älskar den och spenderar i stort sett hela säsongen på balkongen:D

Har satt en hylla i lagom höjd så dom har utsikt över hela göteborg:D Sen har jag vassmatta på halva balkongen som dom gärna ligger och solar på och trall på andra halvan som dom ligger på om dom vill svalka av sig lite eller klösa lite..
Självklart mjuka dynor i möblerna och en stoooor vas med vattenväxter i så missarna slipper gå in för att dricka vatten;)

Oj vilken mysig balkong! Något liknande det där skulle jag vilja ha! Superfint och det ser hemtrevligt ut även för oss tvåbeningar, för det är ju inte bara katterna som ska vara där :)

Det där med en stor vas eller liknande med växter i som dricksvatten låter ju härligt. Fast då måste man kanske ha koll på vad som är giftigt och inte giftigt för djuringarna :)
Hyllor ska införskaffas, kuddar likaså. Hade nästan tänkt försöka få tag på någon liten stamm också som dom kan få ha som klätterträd, men det är nog mer för att jag vill ha det och inte dom...gammeltanter som dom är. Haha.

Den lösningen får du gärna berätta mer om (och visa på bild?), ty den verkar tämligen intressant.

Det är inte så spännande som det låter och det var inte menat som dricksvatten från början, bara min lilla vilding som tycker det är godare med algvatten än kranvatten.:D

Misstänkte det.
Men jag blev ändå nyfiken, då jag måste truga i mina varelser lite extra vatten nu, då de i övergången fortfarande stödfodras på torrfoder, samtidigt som det är ett jävla spring, mitt i sommarvärmen...

Man tack ändå - alla sätt är bra utom de dåliga!:D

Misstänkte det.
Men jag blev ändå nyfiken, då jag måste truga i mina varelser lite extra vatten nu, då de i övergången fortfarande stödfodras på torrfoder, samtidigt som det är ett jävla spring, mitt i sommarvärmen...

Man tack ändå - alla sätt är bra utom de dåliga!:D

Aha, du har problem åt det hållet. Det har jag också haft med en av honorna jag lämnat kvar hos föräldrarna. Hon dricker dock duktigt ur vattenkannor, vanliga dricksgalas med vatten, vaser och dyl.

Den vasen lillskruttan dricker ur en en hög vid TUNG vas från ikea som jag har vattenhyacinter i. Hon gillar inte alls kranvatten utan vill ha vatten som stått ett tag.

Har även märkt att pojkarna dricker bättre ur glasskålar och vanliga vattenglas än ur plast, porslin och rostfria skålar. Sen dricker mina absolut bäst ur skålar som itne står i samma rum som maten, ju längre från maten desto mer dricker dom.

Ett annat alternativ är att droppa lite fiskleverolja eller tonfiskspad i vattnet.

Mina tips; Välj stadigt nät, gör flera "ramar/fönster" som nätet fästs i med rejäla reglar så att det tål att en katt ev klättrar i nätet. Gör ett "fönster" öppningsbart med gångjärn och rejält lås, för brandsäkerhetens skull.

Vart köpte ni ert nät?

Hälsningar
Marianne

Vad FINT ni har gjort!

jag har bara vanligt hönsnät uppspänt runt min balkong, men väldigt högt nät, så de gör ingen ansats att klättra. dock sitter de gärna på fika bordet och spanar, och solar sig på trallgolvet i värmen dagarna i ända , min balkong ligger i söderläge. Jag har dörren på glänt natt och dag hela varma delen av året, och de är ofta ute där nattetid och studerar nattlivet. :D
har även ordentligt med gräs planterat som de äter av.

Hej!
Gör inte som jag gjorde! Jag byggde alldeles för lågt! (vet inte hur man får in bilder här?!)
Lillkatten Monz svingade sig över idag! :( Jag satt som tur var och tittade på honom när han hoppade och hann få tag i svans och bakben innan katastrofen var ett faktum...puh... Vi bor på 3:e våningen!
Jag som var så himla nöjd med mitt bygge. Det blev snyggt och diskret men som sagt, alldeles för lågt. Men det är bara minstingen som klättrar. Jag ska nu näta in hela balkongen, från räcke upp till tak. Fram tills dess får balkongdörren vara stängd.

Hur lågt byggde du?

Hälsningar
Marianne

Jag har inte nät på min balkong.

Men sen får katterna bara vara ute på balkongen när någon är med hela tiden och vaktar.

Men ska nog föreslå att göra som veronican, det var snyggt!
Hoppas det går att göra på min balkong.

Taack så mycket!

Smart med gräset, det har jag också sått i en zinkbalja därute nu. Kommit upp lite grönt redan efter bara några dagar!

Hej
Jo, hmm... det blev en liten miss i sågeriet av reglarna som håller upp nätet så höjden blev bara 80cm. Det skulle ha blivit knappt 1 meter men jag tror att det hade blivit för lågt det också. Helt ärligt kan jag säga att jag hade låg budget på bygget samt att jag inte tänkte på att katterna skulle klättra (hoppa!). :o
Jag har tre katter varav en bara sitter på balkonggolvet, den äldsta sitter snällt på brädan och minstingen lever rövare.

Mina katter har även möjlighet att gå ut på gården men lillkatten är inte van att vara ute så att sitta och spana på balkongen tycker han är jätteroligt. Och flyger det då en fågel eller insekt förbi så måste han ju kolla var de tar vägen.

Veronicans tips var bra och som sagt: man bör nog tänka på den egna säkerheten också om man bygger in hela balkongen.

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
519
Övr. Katt Jag och katterna ska flytta från hus till lägenhet och de går då från möjlighet till utevistelse till enbart utevistelse på balkong...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Sassy
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar