Hur har det gått med knottallergin?

Cornelia

Trådstartare
Hej!
För ett tag sedan svarade jag på ett inlägg här som handlade om knottallergi. Jag skrev om ett homeopatiskt medel som har varit till stor nytta för mina hästar. Många skrev till mig och var intresserade. Vore kul att få veta hur det har gått!

Mitt shettissto, som varken haft man eller svans på sommaren i alla år vi har haft henne, har numera fullt utvuxet tagel överallt. Hon är så fin! Visst, hon har kliat sig en del i samband med miljö- och betesbyte (störning i tamfloran?), men det är ingenting i jämförelse med tidigare.

Arabhingsten, som vi fick hem för sent för att börja behandla i rätt tid (man ska ju börja innan knotten startar upp på våren!), har nu fått en akutmedicin och slutat klia sig. Taglet har börjar växa ut, och mankammen är inte längre svullen och irriterad.

Så har det funkat här, vore kul att få veta hur det har funkat hos er!

Sv: Hur har det gått med knottallergin?

Det låter ju för bra för att vara sant. Den tråden har jag nog missat. Jag har själv en eksemhäst och skulle önska att det fanns något som kan lindra. Om du inte vill skriva vad medlet heter får du gärna PM:a mig.

Culicoi´des pulica´ris = svidknott. Det homeopatiska medel som åsyftas heter culicoides och sägs vara ett piller framtaget på just svidknott. Forskning har påvisat att det inte är möjligt, då det handlar om en microdels mg som kan användas om det är möjligt. Var och en förstår kanske att då köpa en påse utan innehållsförteckning, verkar skumt.:crazy:
Detta provade jag för ca 8-10 år sedan utan resultat, och frågar du på Islandshästforumet så kommer många instämma i samma kör. Rena rama bull shiten.

Sen ska jag påminna dig om det här, vill man behandla sin häst med andra preparat än traditionella medicinska bör man ha en veterinär med i bakgrunden. Kanske inte så många som känner till, men så är det.

Ny bestämmelse

har trätt i kraft from 051030 gällande veterinärens och djurägarens ansvar vid homeopatikabehandling. Ett djur får behandlas med homeopatika, förutsatt att det sker efter kontakt med veterinär, där djurägaren talar om att han/hon har för avsikt att behandla djur med homeopatika. Veterinärens ansvar i samband med behandlingar med homeopatika är att bedöma om några andra åtgärder behöver vidtas för att säkerställa djur- och smittskydd. Djurägaren är skyldig att föra anteckningar om homeopatikabehandlingen.

Om det är ett livsmedelsproducerande djur som djurägaren vill behandla, har veterinären dessutom ett ansvar för att kontrollera att de aktiva beståndsdelarna i homeopatikan finns med i MRL-förordningens bilaga II, (den bilaga som anger vilka substanser som får användas utan något gränsvärde för restsubstanser).

Som underlag för veterinärens bedömning räcker det med de uppgifter som djurägaren lämnar per telefon, på samma sätt som vid annan telefonkonsultation.

Vill du läsa mer om detta? Gå in på www.sjv.se och klicka dej fram via ”Djur & veterinär”/”Veterinär verksamhet”. Där finner du mer info, eller fråga din veterinär/djurhomeopat.

Bara en liten fråga: om det nu är rena rama bullshiten och så utspätt att det är verkningslöst, varför finns det då sådana bestämmelser kring det?? Vore det sockerpiller hade man ju bara kunna strunta i det, eller hur?
Jag är bara nyfiken på hur det har funkat, jag är inte ute efter att starta någon debatt. Det har bevisligen funkat på mina hästar och på väninnans hästar, sedan kan man prata hur mycket "bullshit" som helst. Vore tacksam om folk visade lite öppenhet mot olika alternativ istället för att bara såga. Men Sverige ligger faktiskt långt efter andra länder när det gäller den här typen av behandlingar, tyvärr.....

När det gäller alternativvård är jag väl insatt, just detta kanske mer än annat.;)

Bara en liten fråga: om det nu är rena rama bullshiten och så utspätt att det är verkningslöst, varför finns det då sådana bestämmelser kring det??

Som svar på det, så har regeln antagits pga många faktiskt struntar i att ta kontakt med veterinär först utan provar billigare alternativ först som ibland har lett till förödande konsekvenser för djuren.

Det kan jag hålla med om, men att det skulle innebära några förödande konskevenser för en häst att prova ett homeopatiskt knottmedel är långsökt, speciellt som den traditionella vet.medicinen inte kan göra någonting alls åt detta lidande. För det är ju faktiskt fråga om ett stort lidande för utsatta hästar.
Däremot skulle jag aldrig, och där håller nog alla ansvarskännande djurägare med mig, utsätta mitt djur för homeopatisk behandling när det gäller sådant som vet.medicinen kan göra något åt, vilket gäller det flesta av de sjukdomar som hästen kan råka ut för.
Som sagt tidigare: Vill inte ha någon debatt om homeopatins vara eller icke vara, utan vill bara veta hur det har gått!!

Det kan jag hålla med om, men att det skulle innebära några förödande konskevenser för en häst att prova ett homeopatiskt knottmedel är långsökt, speciellt som den traditionella vet.medicinen inte kan göra någonting alls åt detta lidande. För det är ju faktiskt fråga om ett stort lidande för utsatta hästar.
Däremot skulle jag aldrig, och där håller nog alla ansvarskännande djurägare med mig, utsätta mitt djur för homeopatisk behandling när det gäller sådant som vet.medicinen kan göra något åt, vilket gäller det flesta av de sjukdomar som hästen kan råka ut för.
Som sagt tidigare: Vill inte ha någon debatt om homeopatins vara eller icke vara, utan vill bara veta hur det har gått!!

Men reglerna är inte satta utifrån specifika åkommor, utan gäller i sin helhet.

jag sålde en D-ponny med kraftig exem för många år sedan. här fick han beh. av vet. bla. teldanex mot klådan och schampoo (på recept då) han skulle badas regelbundet i. samt att han hade exem täcke. med dessa "åtgärder" klarade han sig alldeles utmärkt (symtomsfri) och tävlades med bra resultat.

dom nya ägarna fick höra om någon homeopat som gjorde "tagelanalys" och tyckte att det va värt att pröva. först fick han inte gå på bete alls (vilket varken gjorde till eller från) sedan skulle han ta en massa "piller dagligen för det som va "fel" enligt analysen av taglet. det ända som hände va att han efter ett antal dagar fick "knäppar" och helt plötsligt blev helt okontrollerbar för tjejen under deras ridturer - blockerad (vilket inte hänt en ända gång under dom åren hon red honom hos mig) sedan fick han tidernas utbrott av nässelutslag samt såg på en timme helt uttorkad ut (vilket inte heller hänt varken innan eller efter)

homeopat kuren avbröts omgående efter veterinärens ord. och hästen blev sig själv efter ca. en vecka.

måste tillägga att jag gick till en homeopat med min dotter för ca. 7-8 år sedan då många pratade sig så varma om det. men då homeopaten började prata om att nu skulle immunförsvaret "stimmuleras" så det började fungera ännu bättre drog vi öronen åt oss, då det är allmänt känt (och påtalat av läkare som har doktorerat på stma/allergier) att astma utlöses av ett överaktivt immunförsvar. kroppen reagerar med att "slåss" mot det som igentligen är naturligt och ofarligt för oss. veterinären har sagt samma sak vad gällde exem på hästar.

inte vet jag om det hade med "kuren" att göra, eller vad det igentligen innehöll, men den slutsattsen drog vi eftersom dessa "konstiga symtom" varken funnits innan (jag ägde honom i 6 år) eller efter (dom hade honom kvar i många år efter.) exemen blev varken bättre eller sämre. han blev fortfarande "blodig" om han inte hade sitt täcke på sig under en tim. och fick sina teldanex (för att stilla klådan så inte täcket rök på några dagar)

Senast ändrad av en moderator:

Som eksemhästägare så famlar man efter halmstrån i jakten på något som kan hjälpa lidandet. Det är synd att det inte finns något "riktigt" preparat som kan bota. Men för mig är det självklart att jag inte proppar i min häst något som jag inte har kollat upp noga innan.
Jag håller eksemet någorlunda på avstånd med fodertillskott som linfröolja, kiselgur och ett tyskt kraftfoder som ska vara dokumenterat bra för hästar med hudproblem t ex mjäll och klåda. Detta har jag kört nu ett par år och hästen är mycket bättre, men ändå inte symptomfri. Vad det är som hjälper vet jag ju inte. Men något är det och jag vågar inte ta bort något av det. Självklart har hon täcke på dygnet runt och insektsspray och smörjs med Nylandersalva flera ggr/v.
Den värsta perioden har hon tyvärr framför sig. Sensommar och början på hösten är värst. Pälsfällning/sättningen tar tydligen hårt på henne och då "orkar" hon inte stå emot knotten.

Men tack för informationen. Att man måste ha vet. bakom sig i behandling med alternativa preparat visste jag faktiskt inte.

Ja jag vet, i egenskap av ägare till ekemhäst så tar man varje chans. Det gäller att hitta något som funkar, dessvärre verkar det ju vara så att det som fungerar på en är inte lika bra på nästa osv.

Hillevi, något sådant som du beskriver skulle jag aldrig utsätta mina hästar för. Jag känner inte alls igen vare sig "analysen" eller pillerknaprandet. Så funkar inte det jag använder.
Men nu avslutar jag detta, för det verkar vara ett rött skynke att skriva om homeopatiska medel här till min stora förvåning, så jag "lägger ner min röst" i denna tråd!

tagelanalys är tydligen något ganska vanligt förekommande hos homeopater som sysslar med att beh. hästar. har du gett homeopatiskt medel så är det ju "små piller" eller flytande vätska.

men nej, det är inget jag skulle fundera på till mina djur (eller barn efter att ha gått på ett informationsbesök) heller. har aldrig beh. och tänker heller aldrig pröva, men det står ju var och en fritt ;)

Liknande trådar

Hästvård En av mina ponnyer har kliat av sig sin man och lugg, samt skrubbat sig runt ögonen, i höst. Det har väl, i ärlighetens namn, försvunnit...
Svar
2
· Visningar
3 459
Senast: Boj
·
S
Hästvård Har köpt mig ett kallblod. Fick hem honom för bara någon dag sedan. Igårkväll tog jag in hästarna under natten, och då han kom in i...
2
Svar
20
· Visningar
4 226
Senast: hekla
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 399
Senast: MulleMonster
·
S
Övr. Hund Jag som efter många år trodde jag kunde hund har på nytt fått mig en tankeställare. Vi har tagit in en ny hund i flocken. En omplacering...
Svar
17
· Visningar
7 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar