Hur hanterar ni facebookvänner som vinglar på gränsen...?

Yossarian

Trådstartare
På gränsen till vad du tolererar? Rena rasister har jag tack och lov inga, de hade rykt. Men folk som snarare kommenterar eller gillar andras delade hat-och skräckpropaganda (avpixlat och dess syskon) typ två steg bort? Eller de som balanserar på gränsen och länkar till hyfsat legitima källor. Det finns ytterst få i min vänlista, och hittills har jag tänkt att det kan vara bra med en påminnelse om hur folk kan vara. Och i ett fall, den värsta, är det en släkting jag drar mig för att kapa- då tappar vi kontakten helt.

Men nu... Ett par stycken till synes normala, men kanske lite naiva, har förvandlats till rasistiska hattroll. Jag vill mest kräkas, men har då och då svarat för att iaf markera att alla inte tänker som hen. Men det känns helt meningslöst egentligen, snäppet över att dela pastellfärgade plattityder och ändra profilbilden till en svensk flagga.

Spelar det någon roll? Det är antagligen ändå mest jag och min självgodhet som mest når likaledes självgoda (vettiga!) personer.

Så, min fråga är hur gör ni och hur tänker ni när lynchmentaliteten kommer fram. Eller "vad vad det jag sa". Eller bilder, som i de flesta fall aldrig borde tagits, på offer, som delas utan eftertanke.

(Jag dessutom svårt att hålla mig borta, det är någon morbid skadeglädje hur idiotiska folk är...:o )

Jag menar egentligen vänner, släkt och bekanta på diverse sociala medier... För att förtydliga, det kanske är dumt att diskutera andra forum?

Oavsett vem det är?

Ja. Bla min rasistiska svägerska.
Alltså jag tar inte bort dem från Fejjan, då får man ju höra det tugget på varje tillställning och det räcker att höra på den smörja hon redan rapar ur sig varje gång. Men jag har gått in i inställningarna och klickat i avfölja, så hennes inlägg inte kommer upp i mitt flöde.

Jag tycker inte att jag har någon skyldighet att umgås på något som helst sätt med folk som har åsikter jag avskyr.

Facebook är också bara ett "jävla internetforum". Det är inte livet eller verkligheten.

Personer som uttrycker hat och homo- eller islamofobi kommer inte över tröskeln i mitt hem. Varför skulle jag ha dem i facebookflödet?
Bättre att satsa sin energi på konstruktiva saker. Istället för att slösa den på irritation..

Så, min fråga är hur gör ni och hur tänker ni när lynchmentaliteten kommer fram. Eller "vad vad det jag sa". Eller bilder, som i de flesta fall aldrig borde tagits, på offer, som delas utan eftertanke.
Det är väl bara att hänga på, delat hat är dubbel glädje och skadeglädjen är ju den enda sanna glädjen eller?? :angel: :p

Nä men jag brukar tänka såhär, karma funkar alltid bara man väntar. ;)

dog-humor-may-karma-never-bite-you.jpg

För mig finns det inget som är "på gränsen" när det kommer till sånt här. Någon som gillar rasistiska inlägg eller hat- och skräckpropaganda är redan över min gräns, även om de inte skriver nåt själva. Jag skulle fråga dem vad de ser i sådant och om de står fast vid en åsikt jag inte är bekväm med så är det tack och hej. Handlar inte om vad de "får tycka" eller att jag ska vara nån åsiktspolis, utan vad jag vill ha i min omgivning. Så då säger jag alltså bara "detta är jag inte bekväm med, hejdå".

Men jag är alltså noga med att prata med personen först, speciellt om det är någon som till synes svängt runt helt plötsligt. Det kan handla om att man dragits med för att man är ledsen/arg/upprörd och inte har tänkt på vad man sysslar med.

Jag brukade ta diskussionen. Majoriteten rasister har slutligen raderat mig så mitt flöde är rätt lugnt nuförtiden. Sjukt skönt :D

Finns två undantag - en sverigedemokrat som spred dynga och raderade kommentarer som inte passade henne blev raderad. Ska folk sprida skit men radera kommentarer som säger ifrån så finns det ingen som helst vits i att jag ska få upp skiten i flödet heller.
Likadant med en som nyligen fick för sig att hon ska gå med NMR på 1a maj. För två år sen stod hon och köade för att höra en förintelseöverlevare och det var minsann så hemskt, och nu ska mänskan gå med nazister... Där går en så fet jävla gräns att det inte fanns på kartan att inte radera arslet. Får se om vi möts på 1a maj, jag kommer befinna mig på motsatt sida av kravallstaketet.

Jag har ett ex som jag har på fb som uttryckte en kommentar om muslimer i samband med gårdagens händelser. Först tänkte jag inte skriva något. Han vet vad jag tycker om det hela och är en av orsakerna till att han är ett ex. Men jag kunde inte hålla mig. Jag vet att jag inte kommer få honom att byta åsikt, det var inte mitt syfte, men markera att jag tycker det är fel och olämpligt (och jag var inte den enda). Verkar som han blockade mig efter det. Vilket är sjukt komiskt eftersom jag är hundvakt åt hans hund just nu. Undrar hur han tänkte där.. :confused::banghead::rofl:

I övrigt är mitt fb-flöde förskonat från sånt. Och jag istället glädjes åt hur fina, omtänksamma, öppna och godhjärtade alla har varit :heart

Tänker att man kan uppsäga sin 'vänskap' med dem eller som Voff gör, avfölja dem men förbli 'vän'. Å andra sidan så är det kanske bra att vara deras bromskloss som inte bara tar skiten utan att omvärdera den och skicka tillbaka med något (förhoppningsvis) bättre, med sundare människosyn så som Tassetass (förmodligen) gör. Det är förvisso som att tala med en spann cement, trögflytande och tjockt och chansen är rätt liten att de tar till sig budskapet. Men man har ju alltid den där förhoppningen om att man kanske kan så ett frö hos dem som kanske någon gång kan gro och inse att världen inte är så som de föreställt sig den.

Jag har några rasister på facebook som jag inte avföljt och inte heller tagit bort som vän, funderar på det men är inte vän med de IRL och tänker att man kanske kan någon gång, när andan faller på försöka få dem på rätt köl igen.

Jag avföljer många människor men jag tror inte jag har några rena rasister. I min vänkrets är det mest vänner som precis fått barn som jag avföljer :grin:
Jag har några blockade av en anledning att de taggade mig i diverse skit på fb eller skrev väldigt dagis-nivå-kommentarer på inlägg/bilder jag lade upp.

Men angående vad som hänt idag och tidigare så är det inget som varken jag eller min vänkrets väljer att diskutera öppet på FB. Det snacket tar vi sinsemellan över en kopp kaffe å en cigg :up:

Gör mig inte det minsta. Alla har rätt till sin åsikt. En av mina bästa vänner är råkommunist och jag är hur långt som helst ifrån det men vi skiter helt enkelt i att prata politik (eller jag skiter i att kommentera hans inlägg på fb t.e.x ) vi har andra saker att dryfta.

Min gräns går vid F! dom dårarna vägrar jag att ha nåt att göra med. Punkt.

Åt det hållet brukar jag tänka.

Klart man kan avfölja någon och samtidigt ha kvar som vän, men det känns i ärlighetens namn ganska fegt.

Jag är imponerad av alla som tar bort vänner rakt av, själv är jag nog för blödig och för nyfiken. Framförallt de man egentligen inte har kontakt med längre irl, men som jag inte vill släppa. En närstående skulle ryka!

För att förtydliga så skulle jag dumpa någon som medvetet länkar till alla sd-"nyhets"sidor. Jag har en som antingen har folk i sitt flöde, eller folk som har andra folk.

Jag menar egentligen vänner, släkt och bekanta på diverse sociala medier... För att förtydliga, det kanske är dumt att diskutera andra forum?
Vill man fortfarande vara vän med dom på t ex FB, går det att sluta följa dom, men ändå va vänner på FB. Har jag gjort med några personer vars innehåll jag inte orkar med av någon anledning.

Jag har inget sådant i mitt flöde. Jag har heller inga vänner eller familj jag umgås med som uttrycker någon form av rasism. Jag har en fin internetbubbla på fb, det delas idel sympatier och värme i såna här lägen och annars.
De få som jag upptäckt dylikt hos tar jag bort och umgås inte heller med irl.

Håller med ts.
Det är jobbigt och jag gör mest så att jag ignorerar det. I fikarummet tar jag diskussion och får såklart kommentarer alltid när ämnet kommer upp.
Men på nätet vill jag inte diskutera sånt. Jag tar inte bort folk heller. Men det påverkar relationen ned den.personen. Tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka