Hur hanterar man hästmänniskor?

G

Garagefynd

Jag är så upprörd och ledsen just nu. Det är så att jag fått reda på något som jag inte kan kan se som något annat än djurplågeri.
En ponny som inte är helt fräsch och inte heller varit det på ett tag verkar inte bli bättre och tävlingsbar igen. Ägaren vill få den triangelmärkt för att sedan ta föl på den. Det är bara det att ponnyn är "för frisk" för att dömas ut så nu låter man en tjej rida den halt.
Är det bara jag som tycker att det här är avskyvärt och absolut djurplågeri? Det är inte så att tjejen som ska rida är dålig eller okunnig utan hon har lång erfarenhet av hästar. Och det värsta är att det här uppmuntras av tränaren..
Överreagerar jag eller vad ska och kan jag göra?:crazy:

Sv: Hur hanterar man hästmänniskor?

För det första tycker jag att det känns som försäkringsbedrägeri att försöka förvärra/framkalla en skada... Självklart är det ju också dålig djurhållning! Vet dock inte vad du kan göra åt det...

Vissa rider sönder medvetet och vissa omedvetet......Skillnaden är hårfin och endast en fråga om samvete....
Det sker hela tiden, dag efter dag....Jag har slutat bry mig utan konstarer nu mera bara att det är så.

sådant sker hela tiden, hos den okunnige många ggr. omedvetet och hos den kunnige helt utstuderat. en del rider på butta eller annat smärtstillande så det går fortare :angel:

visst är det hemskt, men det finns igentligen inte så mkt. att göra.

jag svarar er alla:
Jag har vetat om hur människor är mot djur och hur illa djur behandlas men aldrig varit med om det på nära håll, förrän nu.
Jag vet inte vad jag ska göra, men jag är lika hemsk som dem när jag bara låter det passera... Jag tycker det är samma som mobbing och där är ju de som bara kollar de värsta.. Så känner jag i alla fall
Man måste väl kunna göra nånting?

Nej man kan inte göra ett skit...
snart kommer du liksom jag att hitta fler saker. Vet du att folk tränar hästar som äter tex jävulsklorot?

Först vill jag säga att det inte är hästmänniskor som gör sådant här, en hästmänniska i min värld månar om hästen det gör inte människor som utsätter dem för sådant här:(

Tyvärr är detta något som förekommer, problem med pengar, hästen är inte säljbar eftersom den inte går igenom en veterinärbesiktning.

Men som i det här fallet, att de vill ha ut försäkringspengarna och ta föl:eek: varför låter de inte bara hästen få föl och vila ett år? då kanske den har blivit hel och frisk igen?!

Jag blir lika ledsen varje gång jag hör talas om sådana här fall:(

I min värld så gör man inte djuren illa...

Jag minns fortfarande första gången, ägaren ville att jag skulle rida hästen halt eftersom hon satt i ekonomisk knipa och var "tvungen" att bli av med hästen, detta var en väldigt speciell häst, helt underbar, hon hade lätt kunnat sålt honom som skogsmulle/körhäst, men valde att ta bort honom, "för hon ville inte riskera ev. framtida strul med en ny ägare:confused:" jag vägrade rida hästen halt så hon bad någon annan som försvarade sin handling med att "så gör man:confused:" nej så gör man inte, vist kan alla hamna i taskiga situationer ekonomiskt, men man gör inte ett djur illa för det.

Jag hade idag ringt djurskyddet och berättat vad jag visste, det tycker jag att du ska göra med.

De finns alltid oseriösa människor i alla branscher. Tyvärr kan djuren inte försvara sig utan ställer upp i de flesta lägen.

Dottern berättade om en bekant som hade en häst som konstaterats att den hade ihopväxta tornutskott i ryggen så den skulle dömas ut. En annan ville köpa hästen till promenadridning/sällskap och lovade att aldrig sälja den. Dock sålde hon hästen iaf och nu såg de samma häst vara med på hopptävling vilket definitivt inte är bra med dens rygg.
Önskar att de triangelmärkt hästen innan de sålde den så hade den iaf inte kommit ut på tävlingsbanorna igen.

fast just med billiga triangelmärkta hästar har jag sett dom "värsta" exemplen (finns ju givetvis även bra, men men)

du kan ju inte komma med halt häst på tävling, men du kan rejsa järnet på hemmaplan oavsett om hästen går rent eller inte. många ggr. så saknas kunskapen (där väldigt många "billiga" hästar hamnar)och ägaren/ryttaren märker inte ens att hästen är halt eller har en förklaring i stil med "hästen är lat, den haltar bara för att få slippa. den spelar bara....

har jag en häst som av någon anledning inte håller så antingen behåller jag den som sälskapshäst själv eller så tar jag bort den själv.

Triangelmärkning skulle förbjudas totalt i min värld. Då hade många problem försvunnit tror jag.

jag håller helt med dig!
jag var inne på att ringa, och jag borde göra ett försök men jag tror att mitt ord bara kommer stå emot deras eftersom jag inte har några direkta bevis.. usch för en del människor!

Jag vill bara inskjuta att jag vid ett tillfälle blev ordinerad att rida min häst trots att hon var halt (rejäl kotledsvrickning)
Gissa om flera personer såg mej som djurplågare för att jag dag efter dag skrittade ut på min halta häst.

Nu flera år senare är jag glad att jag följde veterinärens knasiga råd. Hästen är kärnfrisk och jag hoppas ha många år ihop med henne (ohalt)

En historia kan ha två sidor ;)

Men om man medvetet rider sönder en häst så tycker jag att det är hemskt. Jag vet flera hästar som dömts ut efter att medvetet ridits haltare.

:crazy:

Varför inte tala om för de som gör detta att "någon nog tänker ringa deras försäkringsbolag". I och för sig får du väl fan för det men det kanske det är värt för hästens skull.

jo, den tanken har slagit mig med många ggr.

Jag är så upprörd och ledsen just nu. Det är så att jag fått reda på något som jag inte kan kan se som något annat än djurplågeri.
En ponny som inte är helt fräsch och inte heller varit det på ett tag verkar inte bli bättre och tävlingsbar igen. Ägaren vill få den triangelmärkt för att sedan ta föl på den. Det är bara det att ponnyn är "för frisk" för att dömas ut så nu låter man en tjej rida den halt.
Är det bara jag som tycker att det här är avskyvärt och absolut djurplågeri? Det är inte så att tjejen som ska rida är dålig eller okunnig utan hon har lång erfarenhet av hästar. Och det värsta är att det här uppmuntras av tränaren..
Överreagerar jag eller vad ska och kan jag göra?:crazy:

Om det nu är så att veterinär gjort bedömningen att inte hästen skall bli utdömd så måste det ju vara för att veterinären anser att den är brukbar. Då är det inget fel att rida på den. Jag rider just nu igång en spatthäst som skall vara "bra" som nu en spatthäst kan bli. Jag gör mig inga illusioner att den kommer att klara det, gör den inte det så kan det kanske vara läge att döma ut den. Blir den utdömd, men kan anses leva som sällskapshäst och må bra av det, så kan den kanske bli triangelmärkt.

Fast när man rider igång får man givetvis följa vets instruktioner om HUR man rider igång. Så det kan hända att du har hört något om att man nu rider igång men inte riktigt tror på vets bedömning och därmed även tror att den skall bli halt igen, men gör det för att det är det vet anser är det rätta.

Maja, som vill tro gott om folk

Triangelmärkning skulle förbjudas totalt i min värld. Då hade många problem försvunnit tror jag.

Jag tror att du har väldigt rätt. Många gånger är det just de triangelmärkta hästarns som är de värsta leksakerna. Har sett flera triangelmärkta gå på ridskolor med hopplektioner varvat med runt-runt på volten.

Jaha, vad blåögd man är. Trodde att man gav hästarna en andra chans genom att T-märka dom och att de som säljer och köper dessa hästar är medvetna om vad det handlar om.

Fast vissa hästar blir T-märkta ganska enkelt (har jag hört) för att de inte håller för tävling på högre nivå men vanlig motionsridning och träning fungerar de alldeles utmärkt med.

*kl*
Det är ju som en del säger att det kan ju finnas två sidor av historien.
Håller just nu på att kämpa med min häst. Vet har konstaterat att hon har spatt efter att hon i ett halvår har stått rakt upp på bakbenen på tävling. Hon är inte halt, men eftersom hon reagerar väldigt häftigt på tävling i högersvängar så gör det ju ont på henne. Pga att hon inte är halt får jag inte t-märka henne än, utan måste rida henne på medecin både försöka träna och tävla henne för att se om hon funkar på medecin gör hon det får jag inte t-märka henne. Blev dessutom rekomenderad att inte avla på henne. Jag tycker att hela situationen är jättejobbig eftersom jag nu är mer eller mindre tvingad att rida henne, för tyvärr handlar det mycket om pengar. Sälja henne nu är ju inte ett alternativ för är hon inte t-märkt kan ju hon säljas vidare till någon som kanske inte blir informerad om hennes spatt (har haft ett par kompisar som varit med om de och stått med halta hästar efter ca 6 mån) och dessutom blir hon ju lite farlig eftersom hon ställer sig rakt upp och hon har slagit över en gång.
Så tyvärr handlar det nog mycket om pengar när det kommer till sådant här, är du säker på att ägarna till den här ponnyn inte har det som jag att dom måste rida sin ponny för att se hur den håller ihop?

Fast vissa hästar blir T-märkta ganska enkelt (har jag hört) för att de inte håller för tävling på högre nivå men vanlig motionsridning och träning fungerar de alldeles utmärkt med.

Men är det inte lite därför t-märkning finns? Jag tycker att det är bättre att en häst som inte fungerar till tävlingshäst blir t-märkt istället för att man försöker rida slut på dom för att få dom utdömda. Då är det väl bättre att dom säljs billigt till promenad häst och får ha det bra.
Jag tycker att t-märkning är bra och nej jag tycker inte att det är lätt att få hästen t-märkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 272
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 052
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 950
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka