Hur hantera stressat sto som ska betäckas?

Gogo

Trådstartare
Är lite orolig hur det skall gå med flickan som är nervig av miljöbyte, nytt folk och nya situationer. Blir väldigt stressad vid transportering. Vad är bäst? Att försöka ta hem snarast efter betäckning för att hon skall få ro - men då har man stressen med transporten. Eller låta stå kvar hos hingst lite längre?

Hon är betäckt tidigare med semin hos tidigare ägare och det har tydligen gått bra. Denna gång är det naturlig betäckning.

Hur snart efter betäckning är det lämpligt att transportera stressad häst? Också mycket besvärlig att lasta.

Sv: Hur hantera stressat sto som ska betäckas?

Är lite orolig hur det skall gå med flickan som är nervig av miljöbyte, nytt folk och nya situationer. Blir väldigt stressad vid transportering.

Också mycket besvärlig att lasta.

Läs vad du själv skrivit, och fundera på om du vill avla fram en till, likadan?

Som CK skriver fundera på om stoet verkligen har något att göra i avel. Har hon det så är det säkraste sättet att behålla ett foster hos en häst som är svår att transportera att hon inte körs förrän efter 45 dygns dräktighet. Då minskar du risken för att något ska hända med fostret
Lite beroende på hingst och ras så får du också tänka på att det ska göras vissa undersökningar t ex om hingsten har dräktighetsavgift. Så du får då räkna med att hon kan behöva transporteras även senare under dräktigheten inte bara vid själva betäckningen

Är lite orolig hur det skall gå med flickan som är nervig av miljöbyte, nytt folk och nya situationer. Blir väldigt stressad vid transportering. Vad är bäst? Att försöka ta hem snarast efter betäckning för att hon skall få ro - men då har man stressen med transporten. Eller låta stå kvar hos hingst lite längre?

Hon är betäckt tidigare med semin hos tidigare ägare och det har tydligen gått bra. Denna gång är det naturlig betäckning.

Hur snart efter betäckning är det lämpligt att transportera stressad häst? Också mycket besvärlig att lasta.

Se till att hon är brunstig när hon kommer till hingsten! Jag körde dit mitt sto och hon hängde upp sig och kom inte i brunst när hon skulle. Jag skulle ta hem henne direkt efter betäckning och se om man kunde få hem en vet att ultraljuda så hon slipper åka mer än hon behöver. Den mest kritiska perioden om hon blir dräktig är dag 20-40. Då ska du nog inte ut och åka med henne kanske :)

Jo, det vill jag absolut, de kvaliteter stoet har är jätte bra. Hon är fullblod och har mycket nerver, men hennes beteende kommer av något hon varit med om tidigare och jag antar att det inte är ärftligt.

Jag hade låtit stoet gå kvar tills hon är konstaterad dräktig, helst inte köra henne förrän efter 45 dygn. Känns väldigt onödigt att köra hem henne direkt efter betäckning eftersom det inte alls är säkert att hon tar sig på ett försök.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 306
Senast: ginnies
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 325
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 542
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka