Hur hantera bockande häst?

purity_666

Trådstartare
Jag åkte av igår under ridlektion. Hästen jag rider är ett tjurigt sto och vägrar galoppera på banan. Ute är det inga problem alls.

Så igår tog jag fighten och envisades. Hon skuttar och småbockar i fattningen men då sitter jag kvar. Jag vinner fighten och får upp henne i fin galopp, men så slänger hon in en bock och jag flyger.

Hon brukar bocka i fattningarna så då är jag beredd. Ute har hon aldrig bockat med mig, hon har gjort det med andra men inte med mig, men på ridbanan är det nästan varje galopp. Ute galopperar hon bra i både samlad galopp och busgalopp så hon kan ju.

Frågan är vad gör jag med det här? När hon bockar i fattningen går jag bara på henne och fortsätter envisas, men bockar hon i full galopp sitter jag inte kvar. JAg hade uppehåll på över ett år och började rida i somras igen så balansen är inte på topp direkt.
Sen är det inte skoj att åka av i full galopp även om ridbanan är mjuk.

Så vad gör jag? Hon kan inte få vinna, men hon gör alltid såhär. Så fort hon blir tjurig så bockar hon, men bara i galopp. I andra gångarter protesterar hon genom att stanna. Och det är bara i paddock hon håller på såhär, ute kan hon testa men det är smågrejer i jämförelse. Kan man hindra henne från att bocka? Hur sitter man bäst kvar när hon bockar?

Ute tränar jag massa galoppfattningar och det är inga problem alls. Hon skuttar inte ens. Nu håller jag till på stubbåkrarna och rider som på bana där och hon protesterar inget, men så fort vi kommer in i paddock så är det kört. Hilfe bitte!

p.s när jag åkt av igår hoppade jag upp och tog en galopp till som gick bra, lugnt och fint. Så hon kan, tror inte hon har ont utan hon bara vill inte. Ju tröttare hon blir desto värre är det.

Sv: Hur hantera bockande häst?

Mina hästar gör det när de är glada....brukar sakta in lite och samla hästen då. Fat min 4-årin är värre, han kan göra det mer av ilska när han inte får som han vill. Han får alltid lov att skritta då, tills han "klarar" av att galoppera igen. En liten dominant herre kan tilläggas.....

Driv driv driv är mitt ända råd. Protest bockning beror oftast på att hästen går emot din skänkel. Stannar du och samlar i hop hästen laddar den bara mer och du kommer få en jävulusisk bock serie.

Varför rida full galopp i en paddock?
Antingen provar man att slita upp skallen en gång och sedan börja om och låtsas som ingenting. Eller så driver man och hoppas att hästen skärper sig, eller så slutar man driva, mjuknar och slappnar av i sitsen och ser om inte damen anser att man tar i för mkt.

Har själv en bockande buse som sätter igång så fort något inte passar honom (är kollad o genomgången). Vill inte att han ska vinna men vill heller inte åka av stup i kvarten, så jag satte ett handtag i sadeln.. Så fort jag känner att han börjar ladda tar jag tag i de, sen kan han bocka bäst han vill, kommer inte undan jobbet ändå. Kanske kan vara något o prova?

Några av mina hästar är väldigt bock glada, jag värmer upp i skritt och trav 20 min, och sen får dom bocka av sig i galopp.
Sen får man ett utmärkt träningspass:)

Vissa hästar behöver "bockas av", så låt henne få bocka av sig om det finns möjlighet.

Annars är det bara att driva driva...hjälper det inte dra upp huvudet och driv men då måste kunna hålla kvar!

Min gör exakt likadant! Hon har precis fyllt 5 och är verkligen i sin busperiod nu. Hon vägrade först att galoppera alls i paddocken, bara ute och då även i lugn, samlad galopp. Men nu har vi tränat och tränat och äntligen så gjorde vi vår galoppdebut förra veckan i paddocken :bow: Hon är också en riktig bockare, e.Quite easy och hennes mamma var också en riktig buse så det säger sig själv :smirk:

*KL* hoppas det går bra då det fortf. hör lite till ämnet :o

Hon sköter sig jättebra när vi rider själva men sen när vi rider tillsammans med den andra hästen (det finns bara dom 2 i stallet) så blir hon helt plötsligt "lat" hon vägrar ens gå fram i trav och jag kan sitta hur länge som helst att driva men inget hjälper, har hjälpt någon enstaka gång att hon på den andra hästen stått och smackat som en galning brevid oss. HUR ska jag träna bort detta? Jag vill ju inte bara rida själv resten av livet för att vi ska kunna träna :confused: Hon är en dam med MYCKET vilja och massa med jobb ligger bakom henne redan.

Om det inte är små glädjebockar, så är det för att den inte vill gå frmåt.
Säger som övriga - upp med huvudet o skotta på- BERÖM! Driv bara när det behövs.
Ston tycker inte om att man klämmer om deras mage- en del går saktare.

att bocka när ryttare sitter på är aldrig rätt, anser jag.
spelar inte roll om det är av glädje eller ej, farligt om det är på fel ställe och jag tycker det är en olat man måste få bort.
Om du longerar henne i padocken bockar hon då också i galoppen?
det är kanske lättare att kontrollera henne från marken i lina?
mvh/karolina

Hästar glädjebockar bara i galopp- vilket man knappast gör på farliga ställen.
Det är ingen olat, utan ett naturligt betéende.

Hopphästar gör gärna så efter ett språng.
GP-hopphästar tillåts göras så- inte kuvade.

Rodeobockningar eller trots är en annan femma.

ja men så som hon förklarade så var det inga små bockningar. och visst att vissa hästar gör så efter hoppnigen ja men hur tycker du att deras öronspel ser ut och då tycker du att det är okej eller?
och de kan bocka om de tycker att det är kul men hur vet du att inte situationen kan bli farlig.
jag anser att de inte ska göra det när en ryttare sitter på, en häst ska vara rädd om sin ryttare.
min kille bockar en massa men det är något jag håller på att tränar bort.
sen om de vill bralla när ryttaren inte sitter på så varsågod.
vi sitter ca 1 timme på våra hästar dagligen, de har 23 timmar om dygnet till att bocka, varför ska man tillåta dem att göra det när man sitter på.
Jag låter inte mina hundar hoppa på folk bara för att de är glada.

Det låter som att hästen är uttråkad av att jobbas i paddocken. Och när det är tråkigt så tar hon kontrollen och bestämmer över dig. Det är bra om du rider på andra ställen så mkt som möjligt och när du tränar i paddocken så får du engagera henne. Rid tempoväxlingar, volter, svängar, sidvärtes och gångartsväxlingar så att hon inte hinner koppla av och ha tråkigt.
För att direkt bli av med bockandet så kan du fästa ett snöre eller en rem i bettet och sen sätta fast ändarna i ringarna i sadeln, eller köpa en grästygel från Hööks.
Lycka till!

Jag undrar över om det är något du gör som får henne att bocka.

Klämmer du om med benen? Lägger du bak en skänkel för mycket?
Ston kan som axel skrev vara mkt känsliga.

Bockningar i galopp kan vara pga bristande balans också. Står du i lätt sits eller sitter du ner? Har du en tränare som kan se och hjälpäa dej om det är något i din sits tex som irriterar henne, som du kanske inte gör ute?
Om det brukar fungera bra ute kanske duär mer avspänd då?

Minsta knipa om kan få vissa ston att bli väldigt irriterade.

Eller är den överfrisk av för lite arbete?

Se till att hon inte får ner huvudet, då kan hon inte ladda till så enorma språng utan kanske mer hanterbara.......

Allmänna tips som vissa redan skrivit:
- Håll upp huvudet och driv.
- Uteslut inte att det inte är smärta som orsakar bockningen. Du skriver att det blir värre ju tröttare hästen är. Om det hade varit glädjeskutt så hade det ju varit tvärtom.
Kanske har ont i ryggen, bockar hon från marken? Kan vara bra att kolla med vet. eller kiropraktor...
Är det bara glädje, så longera en kortis innan du sitter upp.
- Om hon bara gör det på banan, så är hon nog mest trött på att bli riden där. Skritta av utomhus innan och efter ridningen och träna bara en kortis inne. Fokusera då inte på form eller likn i galoppen utan nöj dig med att hon fattar och sakta av.
- Jag tror inte riktigt hästar har det där: "Nu vinner jag över dig"-tänket. Men samtidigt så handlar det om inlärning. Så sluta när det går bra, pressa inte mer.
- Hoppas det går bättre i framtiden! prova olika metoder; longera innan, galoppera ute/inne, driv/driv inte, ... och lägg märke till när hon bockar så får du lättare reda på anledningen varför! :)

Visst. Ryggproblem eller sadeln kan vara en orsak- tänkte inte längre än vad näsan räcker:angel:

Min häst (5 år) har samma beteende för sig... Hon är en dam med temperament och tycker det är jättetråkigt att galoppera på ridbanan. När hon bockar och har sig, driv framåt och rid vidare (om det beror på, som det gör med min dam, att arbetet är jobbigt, så ska hon inte ha det lättare bara för att hon bockar). Om du är rädd för att ramla av så använde jag "skrajsnöre" ganska länge (ett stigläder runt halsen) :)

Lycka till!

*kl*

Till alla. Det handlar inte om glädjebockningar, det handlar om "jag vill inte göra det här" bockningar. Nästan varje galoppfattning på bana är hopp och bock. Förut gick hon regelmässigt in i mitten när hon fattat galopp och där bara studsade. Hon vägrade låta sig rida på banan. Nu vill hon helst inte galoppera alls. Det går om man lurar henne lite, dvs fattar direkt efter någon övning, men fattar hon att det är galopp på gång så bockar hon bara och drar sig in mot mitten.

Hästen har inte mycket framåtanda i sig. Hon stannar gärna när hon tycker saker är jobbiga eller tråkiga men i just galopp bockar hon istället. Hon gör så med alla ryttare så jag tror inte att just jag gör något galet.
Ute är det inga problem, hon älskar att springa ute och där är hon snarare svår att hålla istället. Både i trav och galopp är det öronen fram och hon vill gärna springa snabbt, men det går att hålla henne i lugnt tempo också. Men på banan bara vägrar hon.

Till slut blir det så att bara hon känner att jag är på väg att försöka göra en fattning så börjar hon studsa. Nu när jag åkt av lade hon in värsta bockserien i fattningen, jag gick på med spöt så hon fattade galopp men sen kom bocken. Hon har kastat av de flesta i galopp och hennes ägare vet att hon är hopplös på bana. Det är hennes sätt att protestera tror jag. Hon är en enormt envis dam och blir tjurig när man ställer krav. Hon försöker gärna bossa om hon kan. Rider man själv ute försöker hon tjuvvända hem. Rider man inte ordentligt och driver så stannar hon och bara står där.

Så jag tror det hela handlar om att hon inte vill. Men jag vill ju absolut inte förstärka beteendet genom att ramla av hela tiden så hon slipper undan. Bockarna hon gör i fattningen kan jag sitta kvar i eftersom de blir så fartlösa. De i galoppen är värre.

KL
min häst bockar också, dock bara under uteridning när det är andra hästar med. Om jag måste hålla in honom så blir det en bock, men jag vet faktiskt inte hur han gör om jag låter han springa lite fortare. Är ju lite rädd för att åka av så jag har inte testat det än... Men kanske är värt ett försök?

Min förra foderhäst bockade som 17 i galoppen, alltså riktiga rodeoskutt! Jag trodde förstås det var nåt fel och undersökte på alla möjliga vis för man såg att hon gjorde det för att hon var förbannad.. skulle prova longera henne en dag o se om hon betedde sig likadant, hon ville inte lyssna för fem öre så jag släppte henne lös på volten istället och helskotta vad hon sprang! Hon bockade, brallade, tvärnitade, vände, racade, skuttade upp o ner o hit o dit en lååång lång stund. Var lite rädd att hon skulle vurpa o försökte få henne att lugna sig lite, men det var lönlöst, bara att vänta ut henne. Efter denna stund bockade hon aldrig vid ridning igen. Överskottsenergi som hette duga! Och jag som hade tagit det extra lugnt för jag trodde nåt var fel.. så tokigt det kan bli.

Kanske inte problemet med din pålla men ändå. En reflektion.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama