Hur hamnade ni i galoppen?

P

Petit Minou

Hej!

Jag undrar om hur ni hamnade i galoppens fantastiska värld?

Jag vart indragen av min faster som har en häst sedan fick hon min pappa att köpa en halva i en anan häst. Hon är nu min och jag rider henne 4 dagar i veckan.;)

Sv: Hur hamnade ni i galoppen?

tjaaa... *funderar*

JO! såhär vare´!

Min bästa vän praktiserade i ett galoppstall. Jag hälsade på henne på praktiken, och fäljde även med när hon började jobba extra, träcka osv.

Sedan fick samma kompis körtelfeber och blev "sängliggande" ganska länge.
Eftersom det fortf. behövdes folk på "hennes plats" vid löp och extrajobb så fick jag vara "vikarie" :D

Sedan, när hon kom tillbaka så fortsatte jag helt enkelt ;)
Nu jobbar jag mest vid löp och på eftermiddagar, ibland förmiddagar... men jag har hållt mig kvar i samma stall i hmmm ca 7-8 år :eek: :eek:

tiden går fort när man har roligt :p

hmm tja har ridit på ridskolan där det även finns galopphästar sedan jag var 7-8 år. Sommaren 2002 så började jag följa med två kompisar som red på helgerna. Det slutade med att jag fortsatte att komma på helgern och resten av veckorna som var kvar på sommarlovet. Och där har jag blivit kvar, blir sjätte :eek: sommaren i år...

Fast till hösten ska jag plugga i köpenhamn troligtvis så då måste jag överge dem... :cry: Blir kanske redan i sommar...

Jag ringde faktiskt på en annons på bukefalos för snart 2 1/2 år sen och fick jobb i ett stall.
Efter dess har jag fortsatt och ridit hos en del tränare hinnit med att vara på irland.Tagit licens på både slätt och hinder och är delägare i en galopphäst.Jag hoppas bara på att bli återställd så man kan rida några löp i år.

Har faktiskt inte riktigt någon aning om hur jag kom in i sporten..
Tror att det började med att jag läste Svarta Hingsten och blev helt
insnöad på arabgalopp! Men sen upptäckte jag att arabgaloppen
var miniliten i Sverige, så då var man ju tvungen att gilla fullblod också! Sen läste jag precis alla galopplitteratur som jag kunde komma över och kollade resultat och hoppade runt på galoppsport och lärde mig i stort sett allting själv, utan att ens ha suttit på ett fullblod! Jag bara visste att det var helt rätt sport för mig!:idea:
Sen fick jag några galoppkompisar genom en annan hästsite på internet och började prata mycket med dem. Sen upptäckte jag att det fanns prova-på-kurser på strömsholm, och jag anmälde mig direkt till en sån! Ungefär i samma veva så upptäckte jag att det bodde en amatörtränare (ElinS), ungefär 1,5 km ifrån mig!:eek: Så jag gick dit och frågade om hon kunde tänka sig någon hjälp med hästarna... Men det var på strömsholm som jag överhuvud taget satt på ett fullblod för första gången! Och efter det blev man ju helt fast!:) Så jag började hjälpa till med Elins hästar efter skolan och har gjort det i snart två år!:)

Jag vet egentligen inte hur allt började .. Men pappa började intressera sig för hästar när jag va en 8 år kanske. Först var han delägare i en travare och sedan blev han delägare i en galopphäst som tränades av Jacqueline Henriksson. Och då var jag där och borstade hästarna sen har det bara blivit mer och mer och nu är jag fast :smirk: Dock jobbar jag inte med galopp hästar längre då jag har 2 egna fullblod som behöver mig men jag är med när Jacqueline har starthäst och hjälper till.. Pappa han har fortsatt vara delägare i löp hästar sedan han var med i den första.. Tanken är att jag ska få tummarna loss och gå dom andra stegen och bli amatörtränare. När jag hinner :smirk:

ja
jag kom väll in i galoppsporten efter det att jag pluggade i åttan och de behövdes hjälp på söndagen då de ordinarie var lediga och sen har det väll blivit eftermiddagar. har gått träckarkurs men har tyvärr inte träckt ensam nån gång :(

har varit intresserad utav galopp sedan ja va liten och sen i 9an praktiserade hos Catharina Vång sen vart ja kvar där:p

Köpte en häst som älskade att galoppera och som bara ville ligga först. Lät henne provridas på banan (i Niger) efter att ha ägt henne i några månader, men hade inte några stora förhoppningar (ingen erfarenhet av tävling själv). Det blev en hit och lite senare hade hon egen jockey och allt. Lol, min handlingsfrihet har försvunnit totalt sedan hon blev kapplöpningshäst men så länge som hon trivs som fisken i vattnet är det värt det. Och under tiden har jag fått läsa på och försökt komma i kapp så gott det går, och det ångrar jag ingenting på för galopp är hur kul som helst!

Är uppvuxen med galopphästar, höll på med det tills jag flyttade hemifrån, nu har jag två fd galoppston och en fälttävlanshäst från holland men med 80% eng fbl

blev intresserad av sporten då jag som hästgalen 12-åring började rida en ex-galoppör. slukade allt som rörde ämnet som jag kom över, men sen klingade intresset av med tiden.

hamnade hos en amatörtränare för 3 år sedan, genom en medryttarannons. sedan dess är jag fast. tänk vad slumpen kan göra...:D

Det kan ju vara så att mitt evinnerliga tjat på att du skulle börja rida galopp hade en sak med i spelet oxå ;) Ellerhur :D

Skavsår i öronen måste du ha haft haha!

:smirk:
Hej!

Jag undrar om hur ni hamnade i galoppens fantastiska värld?

Jag vart indragen av min faster som har en häst sedan fick hon min pappa att köpa en halva i en anan häst. Hon är nu min och jag rider henne 4 dagar i veckan.;)

Jag har varit indragen så gott som hela mitt liv... pappa var jockey när han träffade min mamma men under min och mina syskons uppväxt la han det åt sidan ett antal år för att börja igen när jag var ca 10år (23år sedan).
Jag följde med pappa till stallet ett par gånger och Olle Stenström hade en liten ponny som jag red på och tävlade ponnygalopp på 2ggr (fråga inte hur det gick :smirk: )

Sen fick man börja sitta på dessa stora hästar, ja och sen var man fast..

Har alltså ridit på Täby till och från i 23 år, (mest från...)medans jag har haft en pappa som har gjort allt han kan för att hålla mig borta.
Men man gör inte som föräldrar säger, man gör som de gör.

Haha, jag blev grymt intresserad efter att jag såg seabiscuit! Innan har jag alltid fantiserat om att bli jockey eller liknande, med efter seabiscuit bestämde jag mig. Kontakta en ponnygalopp klubb, red några gånger innan jag började hos Alex McLaren och nu är jag hos tommy gustavsson! Jag började med galopen juli 2005! så snart 2 år!

Jag flyttade till Spanien efter studenten för att jobba med hästar.
Det visade sig att de jag skulle jobba hos även tränade galopphästar och på den vägen är det..

Sen var jag hemma förra året och sku vara seriös och plugga på universitet..men det kändes inge bra. Så nu är jag tillbaka här igen. pluggar iofs här också, men har jobbat med hästarna nästa alla helger. Men nu har mina vänner och ders hästar flyttat hem, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra... men det finns ju andra tränare här förståss..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 207
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst