Hur håller man händerna?

Skreppur

Trådstartare
Jag har tänkt lite på hur högt man ska hålla händerna när man rider i skritt, trav, tölt och galopp. Har sett på en del filmer att man håller händerna rätt så högt (någon dm över manken, alltså i luften..?) Hur ska det vara?

Tack på förhand :bump:

Sv: Hur håller man händerna?

Jag håller mina händer 10-20 cm över manken. Händerna ska ju vara burna, tror inte det spelar nån större roll var man har dom i övrigt :)

underarmen och tygeln ska ju bilda en rak linje från armbågen till hästens mun. så det beror ju på var hästen har sitt huvud för tillfället. :idea:

Fast dedär har jag aldrig riktigt förstått mig på. Skulle jag gå efter den "regeln" skulle jag ha mina händer på sadeln.

Man ska inte fixera sig på en särskild höjd på sina händer. Vissa hästar, tex unghästar, kan bli stadigare av en lägre (dock fortfarande "fri" från hästen givetvis) hand, andra, tex en framtung lite seg häst kan funka bättre av en högre hand - allt är individuellt. farligt att fixera sig på en särskild höjd som "alltid" ska vara det som gäller.

Det beror mycket på ens ridsätt och ens häst.

Jag rider med ganska hög hand, placerad ovanför manken och ibland ev. ngt framför den.

Jag upplever att min häst får en mer bärig form och blir trevligare i tygeln, när jag ger honom hjälperna uppåt och inte för mycket mot mig.

Höjden blir som den blir då jag vill ha tillräckligt med tygel för att kunna ge efter ordentligt men ändå hålla en kontakt i tygeln under ridningen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama