Hur hade ni gjort?

P

PerfectTension

Hej hej , bara en fråga.. Kan berätta att hästen det handlar om är en korsning mellan varmblod och ngn ras till .. Ngn lite grovare ras, då vi gissar på nordsvensk.. Och ägaren till hästen är min kusin. Hur hade ni gjort om ni hade ägt en häst som hade haft ryggproblem inna. Men dt repade sig , då tillfälligt (vilket min kusin inte visste, hon trodde att skadan var läkt då veterinär och massör och sånt sagt detta) Sen försökte hon sälja hästen och ett par i Eslöv ville köpa hästen som hopphäst. Hon tyckte detta lät bra då hästen gillade att hoppa.. Men efter 6 veckor ville de paret ha veterinärbesiktning och då visade dt sig att hästen hade skada i ena benet. Då bestämde de sig för att röntga hästen på FLyinge.. Detta gjorde de igår och då visade det sig att ryggskadan var tillbaka värre än någonsin.. 2 kotor i ryggraden la ovanpå varandra och då blev hästen alltså utdömd :(. Hemskt då hästen bara är 10 år gammal och frisk i psyket och allt annat fungerar. Hur tycker ni (er åsikt då inget är rätt eller fel) hade ni slaktat hästen ? Avlivat den och grävt ner den? Eller sålt den som haghäst? det sista alternativet är att ha kvar den som promenadhäst och hagkompis.. ? Vad hade NI gjort ? Ha dt bra :)

Sv: Hur hade ni gjort?

frågan är ifall hästen lider av det..alltså har konstant smärta?
om inte så hade jag väl behållt hästen om jag hade möjlighet att ha en "sällskapshäst"-el ja sålt den som sällskapshäst..
men om hästen har ont el inte riktigt mår bra av det alltså inte kan röra "vanligt" utan förhinder skulle jag nog göra den en tjänst å låta den gå vidare till Trappalandas gröna ängar...

Om hästen inte har ont och det är en häst som inte behöver ridas och arbetas för att må bra så skulle jag sålt den som sällskapshäst(om den gick bra ihop med andra hästar då.)

Hade det varit min häst hade jag behållit/sålt den som sällskapshäst, om
den inte har ont, isf hade jag tagit bort den

Svar på er fråga , Om han har ont. Vad jag har fått reda på så har han inte ont av att gå ut och gå en runda.. Men sen så tycker jag det är konstigt för när jag träffade honom för kanske 2 år sedan då sprang han ocg levde livet i hagen .. Nu rör han sig inte i hagen :/, när vi släppte ihop hästarna igår.. VÅra nuvarandra 3 hästar med honom , då gick han när de andra 3 skenade runder och bockade :(. Så jag skulle tro att han har ont av att springa, det sägs av veterinär att smärtan i ryggen har gått ner i benen. Så av vad jag vet, hade jag nog låtit honom vandra till Trapalanda :( , även om dt gör ont att se en så ung häst behöva dt :(

Jag hade avlivat. Hästen mår inte dåligt när den är död.

Personligen så hade jag inte behållit en 10 år gammal(ung) häst för att bara ha i hagen. Jag vill heller inte sälja, för då jag inte kan garantera att hästen bara kommer att gå i hagen och ha ett tråkigt liv. För hästens del är det absolut bäst att få somna.

Dom som mår sämst när en häst avlivas det är människorna som saknar hästen, hästen mår inte dåligt av att vara död!

Jag hade tagit bort hästen, om den beter sig som du beskriver i hagen har den tappat lusten.

Att sälja en skadad häst som sällskapshäst skulle jag ALDRIG göra, det finns inget som garanterar att den hamnar hos seriösa människor. Slakttransporter eller någon som säljer vidare till mindre kunnig person utan veterinärbesiktning är aldrig ovanliga scenarion för hästar i den prisklassen tyvärr.
Nu är iofs varmblod ett relativt brett begrepp så det kan ju vara allt från en travarmärr till en hbl-märr med gröna papper men oavestt vilken rasblandning det är så tar man en risk med hästens fortsatta liv genom att sälja den.

Personligen är jag alltid MOT att man säljer en skadad häst som sällskapshäst. Avelssto må vara en sak om skadan inte påverkas negativt av dräktighet men övriga hästar tycker jag att man ska ta sitt ansvar och ta bort.
Jag har full förståelse för att man kanske inte kan ha en skadad häst stående i stallet tills dess tid är ute. Men om man inte har den möjligheten tycker jag inte att man ska hoppas att nån annan har tid/råd/möjlighet att samla på skadade hästar.
Tanken är berömvärd men om man tänker rent logiskt? Att ha häst är dyrt även om man har egen gård, och skadade hästar har en tendens att bli ännu dyrare.

Hade hästen inte haft det minsta ont o jag hade haft möjlighet hade jag behållt hästen som sällskapshäst. men jag skulle aldrig sälja den i så fall, eftersom man aldrig kan veta vad som händer med den då.. Jag har råkat ut för en häst som blev utdömd 5 ggr av olika veterinärer men bara såldes vidare o reds på som vanligt fast han hade jätteont. Sånt är hemskt o det förekommer allt för ofta... även om köparen verkar pålitlig så vet man ju aldrig. Det måste vara bättre för hästen att "glida bort" än att gå o ha ont!

Om den har ont skulle jag tagit bort den, men om den inte har ont skulle jag nog behålla den som haghäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka