Hur hade ni gjort?

C

CarolaLind

Kan lämna min ena häst på utbildning hos en mkt duktig ryttare/hästmänniska och överväger detta skarpt, saken är att då får jag flytta hästen till Österrike.

Jag vet att tävlingshästar flyger och far men denna är van att stå här, på gården.

En tanke är 2-3 månader, men sen är det ju en jäkla resa hem igen!

Är det värt det? Hästen hade fått förstklassig utbildning men väldigt, väldigt mkt stress såklart iom. resorna.

Villrådig är bara förnamnet. Men..jisses så lockande!

Jag kan åka ner och utbildas tillsammans med hästen i alla fall ett par ggr under tiden.

Det enda som hindrar mig är tanken på att utsätta honom för det.

Naturligtvis kan jag lämna honom hos en Akademisk utbildare här i landet, men poängen är att denna tränare vet om alla mina fel och brister och vi har redan en etablerad kontakt, jag har 100% förtroende för honom.

Är jag korkad om jag låter bli eller är jag korkad om jag gör?

Sv: Hur hade ni gjort?

Har du 100 % förtroende är det väl bara att köra! - FÖr visst var det problem med din kropp efter en olycka? Då behöver du hjälp. Var glad att den finns för din häst och dig!!! Bra utbildare växer inte på träd./T_B :)

Du vet ju bäst hur hästen reagerar på att åka transport långt, min erfarenhet är dock att man tror att de ska må sämre än vad de sedan gör.

När Mourven kom hem från Frankrike så var ju han riktigt medtagen, men det var inte så konstigt eftersom han ju i stort sett var vild. De andra hästarna på transporten (som kom från Mallorca, Tyskland etc) såg ut att vara i toppskick.

Stressad över att hamna i ny miljö kan ju iofs vara en annan sak. Mourven var nog dock bara glad att vara av transporten ( ;) ) och anpassade sig snabbt till förhållandena här, stod och kliade med en annan häst redan andra dagen efter vi släppt ihop honom med de andra (vilket vi gjorde dagen efter han kommit).

Jag skulle helt klart ha gjort det!
Sen ska ju jag (och M) iofs iväg ner till Camargue också (ännu längre än till Österrike!), fast då blir det under ett år så stressen kanske inte blir lika stor..?
Du kan inte ut och vänja hästen vid nya miljöer (stanna borta ett par dgr åt gången) innan?

Varför inte? Så länge du gillar tränarens metoder och skötsel. Det är värt det om du anser att hästen är fysiskt mogen att bli mycket mer pressad än vad "hobbyryttare" kräver. Jag har bra erfarenheter.

Förtydligande: Jag hade alltså valt att lämna hästen i träning eftersom det kostar sjuhelsikes mycket att frakta hästen, och får man tillbaka en "läromästare" istället för novis dvs. man själv får en skjuts på traven i sin utbildning, vad är felet med det? Så länge du också får ut något av det hela t ex i form av lektioner för att veta hur hästen blivit inlärd.

Beror helt på hästen!

Skulle inte utsätta min ena märr för något sådant, oavsett hur duktig tränaren är. Men så har hon också bott på samma ställe sina 12 första år, och kom sedan till mej - hon är inte alls VAN vid att flytta, och tycker det är mycket jobbigt. Under 2-3 månader skulle hon i princip bara hinna acklimatisera sej, och att ta till sej någon träning under den tiden - njae, det funkar inte med henne.

Skulle inte tveka med andra hästar dock! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 056
Senast: tuaphua
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 986
Senast: shia
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama